Bývalý ministr průmyslu a současný místopředseda hnutí ANO Karel Havlíček se pustil do vlády Petra Fialy (ODS). Podle něj je plně zodpovědná za to, že automobilka Volkswagen nakonec nepostaví továrnu na výrobu baterií v Česku. Firma se přitom podle svých slov takto rozhodla kvůli pomalejšímu rozvoji elektromobility v Evropě. Volkswagen původně vybíral mezi Polskem, Maďarskem a Líněmi u Plzně, nakonec však nezvažuje žádnou z variant. Za neoprávněnou kritiku vlády to Havlíček schytal od europoslankyně Veroniky Vrecionové (ODS). Podle ní představitelé hnutí ANO pořád lžou.
„Rozhodnutí Volkswagenu neinvestovat v České republice je důsledkem naprostého amatérismu vlády, zejména ministra Jozefa Síkely. Nepředvídatelné prostředí, drahé energie, katastrofální komunikace, nekompetence. Další důkaz, že tato vláda zemi nikdy nenastartuje. Odpovědnost jde plně za Petrem Fialou,“ zkritizoval na sociální síti X exministr Karel Havlíček vládu Petra Fialy.
Jeho slova si nenechala líbit europoslankyně Veronika Vrecionová. „ANO, lžeme vám pořád. Tak by se daly shrnout posty čelních představitelů hnutí Andreje Babiše. Volkswagen naopak pochválil vládu za dobrou přípravu. Rozhodnutí nepostavit továrnu vychází z toho, že ji teď prostě automobilový koncern nepotřebuje. Nebude se stavět ani v Maďarsku a Polsku, jak se původně plánovalo,“ vzkázala Havlíčkovi.
Vrecionová vycházela ze slov předsedy představenstva koncernu Volkswagen Olivera Blumeho. Podle něj nebude automobilka v současnosti rozhodovat o dalších lokalitách pro výstavbu gigafactory na baterie do elektromobilů kvůli pomalejšímu náběhu elektromobility v Evropě.
„Vzhledem k situaci na trhu včetně pomalejšího náběhu trhu s elektromobily v Evropě prozatím neexistují obchodní důvody, proč rozhodnout o dalších lokalitách v Evropě. Zároveň už koncern Volkswagen a PowerCo tři místa pro výrobu bateriových článků vybraly: Salzgitter v Německu, Valencie ve Španělsku a St. Thomas v Kanadě. Tyto tři závody mají výrobní potenciál až 200 GWh ročně,“ vysvětlil Blume.
Šéf Volkswagenu zároveň pochválil českou vládu. Podle něj kabinet Petra Fialy ve spolupráci s místními partnery odvedl vynikající práci při přípravě potenciálního umístění továrny na baterie. Volkswagen bude v souvislosti s transformací své automobilky Škoda Auto na výrobu elektromobilů s vládou v úzkém kontaktu a bude pokračovat ve strategických jednáních, dodal.
Předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer prohlásil, že z obchodního pohledu nyní nelze o další továrně rozhodnout. „Jsem odhodláni pomáhat s transformací automobilového průmyslu. Budoucnost společnosti Škoda Auto je elektrická a my jsme se zavázali do roku 2027 investovat 5,6 miliardy eur do elektromobility a 700 milionů eur do digitalizace,“ řekl s tím, že vedle pokračování výroby elektromobilu Enyaq v Mladé Boleslavi bude v Česku automobilka vyrábět rovněž nové velké elektrické rodinné SUV na bázi studie Vision 7S.
Premiér Fiala nedávno řekl, že čas, po který může Česko jednat s automobilkou Volkswagen o umístění továrny, se blíží ke konci. V případě oddalování rozhodnutí by se Česko mělo podle něho soustředit na další strategické projekty.
Volkswagen vybíral mezi Polskem, Maďarskem a Líněmi, kde by továrna zaměstnala do 4000 lidí. Její stavbu odmítly místní aerokluby a piloti využívající záložní armádní plochu, v některých okolních obcích se podepisovala petice proti stavbě. Stát investici podpořil a chtěl v místě postavit strategický podnikatelský park. Vláda loni v červenci stanovila klíčové stavby v lokalitě a byla připravena dát na ně devět miliard korun.