Kriticky vyzněla pondělní zpráva Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) pro postup Armády ČR. Při opravách zastaralého vozového parku a při nákupu nových vozidel si prý počínala neefektivně a nehospodárně. Ministryně obrany Jana Černochová se ale za vojáky postavila. Podle ní má nyní česká armáda úplně jiné starosti.
Desítky milionů korun vynaložené na opravu přestárlého vozového parku. Neefektivní nákupy automobilů, které se prý zpožďovaly, nebo neuskutečnily vůbec. To vše a další věci vyčítá Nejvyšší kontrolní úřad ve své zprávě o hospodaření Armády České republiky. Podle něj se do oprav jeřábů a dalších strojů starých desítky let nainvestovaly částky mnohonásobně přesahující hodnotu těchto vozidel.
Kontrolní úřad prověřoval, jak ministerstvo obrany nakládalo v letech 2018 až 2022 s penězi ze státního rozpočtu na automobilní techniku české armády. „Kontrola ukázala, že technika je zastaralá a její provoz neudržitelný. Průměrné stáří vozidel dosahovalo téměř 21 let, přičemž některá byla v provozu už 39 let,“ tvrdí NKÚ.
Plány obnovy automobilů ministerstvo obrany neplnilo podle NKÚ ani přes mnohamiliardové zvyšování svého rozpočtu. Do doby ukončení kontroly nepořídilo například nové autojeřáby, vyprošťovací automobily s nosností 30 tun, automobilní rypadla, odmořovací automobily nebo hákové nakladače kontejnerů. „Oproti původnímu plánu byl například nákup autojeřábů zpožděn nejméně o šest let a nákup hákových nakladačů kontejnerů nejméně o pět let. Důvodem zpožďování nákupů byly změny priorit armády a také dlouhá příprava investičních akcí spojená se změnami technických požadavků,“ doplnil kontrolní úřad.
Ministerstvo proto nechalo opravovat stará osobní terénní auta a autojeřáby ve špatném technickém stavu, přestože to stálo i víc, než by byla cena nových vozidel. Například za 15 oprav osobních terénních aut starých 22 až 24 let zaplatilo ministerstvo podle NKÚ neefektivně 12,5 milionu korun, podobně vydalo 7,7 milionu za devět oprav jeřábové techniky staré přibližně 30 let. Náhradní díly pro tato auta jsou navíc obtížně dostupné a některé je nutné vyrábět, což opravy prodražuje a prodlužuje.
„Například více než rok trvala a přes dva miliony korun stála oprava 28letého automobilního lopatkového rypadla, jehož zůstatková účetní hodnota činila 63 299 Kč,“ uvedl kontrolní úřad. Nástavba tohoto vozidla přitom za dobu svého provozu pracovala jen necelých 103 hodin.
Zastaralost techniky v majetku ministerstva obrany se netýká jen automobilů, ale i pro fungování armády mnohem důležitější techniky, například bojových vozidel pěchoty, reagovala na zprávu NKÚ ministryně Černochová. „Současný stav je výsledkem posledních desetiletí, kdy se na Armádě ČR neustále šetřilo,“ dodala ve vyjádření, které ČTK poskytlo ministerstvo obrany. Odstranit nevyhovující stav je cílem zahájených akvizičních projektů a změn rozpočtové legislativy, uvedla Černochová ve zřejmé narážce na vládní předlohu, podle níž bude Česko ze zákona vynakládat na obranu každoročně nejméně dvě procenta hrubého domácího produktu.
Ministerstvo podle Černochové postupuje podle priorit a klíčová je bojeschopnost armády, tedy například vybudování těžké brigády z nových bojových vozidel pěchoty. „To je nyní daleko důležitější než NKÚ kritizovaná nevhodná údržba automobilových jeřábů a lopatkových rypadel,“ doplnila ministryně.