V rámci boje proti klimatickým změnám se objevuje řada návrhů, čeho všeho se budou lidé muset zříci, aby to nedopadlo špatně. Do toho se většinou málokomu chce, protože by to znamenalo zásah i do docela obyčejného životního stylu. Proto Kanaďan Mark E. Jeftovic, zakladatel stránek Guerrilla Capitalism, provokativně navrhuje, aby nejdřív šli příkladem boháči, co bojují za klima, a přitom se sami přemísťují soukromými tryskovými letadly.
Mark E. Jeftovic je stoupencem decentralizace a kandidoval v kanadských parlamentních volbách za libertariány a je také výkonným ředitelem společnosti poskytující internetové služby easyDNS.com. Ve svém psaní dává najevo, že se mu nelíbí, když někdo něco hlásá, a přitom se nezdá, že by se podle toho sám zařídil.
Na svých stránkách konstatuje: „Vzhledem k tomu, že dynamika klimatické hysterie roste stále rychleji, eko-zbožní a mimořádně bohatí volají po okamžité a drastické akci v oblasti změny klimatu. Justin Trudeau… se dnes ještě více rozžhavil, když křižuje zemi před blížícími se federálními volbami ne s jedním, ale se dvěma soukromými tryskáči.“
Podle autora se zkouší celá řada zkušebních balonků vypouštěných z mainsteamových médií, která se stávají spoluviníkem.
Podle něj jsou takovými balonky pokyny:
- Jíst méně masa nebo žádné maso, nebo možná jíst červy nebo jíst lidi, a tak snížit emise oxidu uhličitého.
- Méně jezdit, méně aut na silnicích, zákaz benzinových vozidel, a tak snížit emise oxidu uhličitého.
- Mít méně dětí nebo žádné děti, aby snížily emise oxidu uhličitého.
A samozřejmě: - Méně létat. Je třeba mít méně letadel, aby se snížily emise oxidu uhličitého.
Jenže autor soudí, že takové pokyny jsou pro „běžného Pepu“ těžko přijatelné, protože mnoho obyčejných lidí rádo jí maso, nebo potřebují auto, aby se dostali do práce a z práce, a děti, jakkoli je to s nimi náročné, nakonec vyrostou a mohou sekat trávníky a vykonávat domácí práce.
„Pokud tedy vážně uvažujeme o drastických opatřeních v oblasti klimatu, právě teď, než svět skončí, musíme udělat něco, co by bylo za babku a mělo maximální dopad a přitom to narušilo co nejméně životů. Takto masy uvidí, že naši vůdci a elity to berou vážně a mají vůli podniknout veškeré kroky, aby k tomu došlo.“
Proto je třeba něco udělat se soukromými letadly. Padesát zemí má celkovou flotilu téměř 18 000 soukromých letadel. Soukromé vlastnictví letadel prudce stoupá ve většině vyspělých zemí. Podle The Independent je nejoblíbenějším soukromým proudovým letounem Cessna Citation XLS, takový, do jakého nastupuje třeba Leonardo Di Caprio, který se k němu dopraví soukromým vrtulníkem.
Cessna Citation XLS spotřebuje přibližně 6030 kg CO2 za tři hodiny letu. Kdyby letěla čtyřikrát týdně po třech hodinách, tak 17 947 tryskáčů krát 6030 kg CO2 krát čtyři lety krát 52 týdnů se rovná 22 509 845 280 kilogramů CO2. Za rok.
Elon Musk prý má soukromý letoun, který v roce 2018 uletěl 150 tisíc kilometrů.
„Pokud bychom zakázali soukromé tryskáče, a to okamžitě, ovlivnilo by to jen velmi málo pracujících lidí a lidí ze střední třídy. Ve skutečnosti i vyšší třída, tedy ti méně bohatší, by tím byla relativně nepostižena. Ovlivnilo by to jen maličký zlomek v horní části pyramidy bohatství, ti samí, kteří se nyní zdají být nejvíc slyšet, pokud jde drastické akce v oblasti klimatu a kteří by si mohli nejlépe dovolit alternativní opatření pro účast na klimatických summitech nebo jiných důležitých událostech. Každoroční summit v Davosu by se mohl konat například přes Skype.“
Jeftovic tvrdí, že přijetí takového důležitého kroku by určilo tón pro nadcházející rychlou a drastickou restrukturalizaci všech aspektů našeho života a bylo by pak snazší pilulku sebeomezení spolknout, když elitáři, kteří tuto změnu hlásají, půjdou příkladem.
K tomu můžeme jen dodat, že na tom zřejmě všechny drastické kroky nakonec skončí. Leonardo Di Caprio přece nepoletí s Ryan Air. Proč? Protože nemusí. Ani se mu nejspíš většina lidí nebude divit.
Takže to nejspíš dopadne jako vždycky.