Nové vedení Správy Pražského hradu si na podněty Vratislava Mynáře, vedoucího Kanceláře prezidenta republiky, objednalo audit. Hlavním záměrem má být vyjasnění hospodaření v době, kdy stál v čele Ivo Velíšek. Hlavním předmětem prověrky mají být okolnosti zakázky na opravu budov ve Vikářské ulici nebo stamilionového tendru, který vyhrála firma Mercator. Dále se auditoři budou zajímat o nakládání s finanční hotovostí, kterou Hrad získává zejména od turistů, kteří ji platí v areálu Hradu. Zjištění přinesl server Deník N.
Ivo Velíšek byl z vedení Správy Pražského hradu propuštěn v říjnu kancléřem Vratislavem Mynářem. Ten měl zájem provést na Hradě audit z důvodů předběžných závěrů kontroly Nejvyššího kontrolního úřadu, který se hospodařením organizace zabýval minulý rok. Správa Pražského hradu si tedy před Vánoci najala za 400 tisíc korun bez DPH firmu BDO Audit na kontrolu účetnictví a některých zakázek řešených za Iva Velíška. Pražská společnost má svá zjištění dodat do 23. ledna.
Kontrola se má věnovat mimo jiné opravám budov ve Vikářské ulici, konkrétně zakázkám na opravy fasád a střech. V tomto případě se o veřejnou zakázku přihlásila v roce 2019 pouze firma Pohl. K uzavření dohody došlo, přestože byla cena spočítána na 60 milionů korun bez DPH a společnost nabídla 118 milionů korun bez DPH. Postupem času se cena ještě navýšila na 140 milionů korun bez DPH. Správa s firmou totiž podepsala řadu dodatků za další práce.
„Při té rekonstrukci k mému překvapení došlo ke změně plánu a projektu, který ve finále znamenal na vícepracích navýšení v řádech desítek milionů korun. A já se ptám proč, když byl původní projekt snad dostačující, a kdo o tom rozhodoval,“ uvedl Mynář pro XTV. K porušení zákona nedošlo. Hrad totiž nezaplatil na dodatečných pracích více než třicet procent původní ceny. Ivo Velíšek okolnosti této zakázky odmítá komentovat.
Hrad také hledá vysvětlení, proč Správa opravené domy po rekonstrukci nepronajala stejně jako přilehlou restauraci Vikárka, kterou před Vánoci nové vedení v čele s novým ředitelem Janem Novákem pronajalo pražské firmě JVL. Firma specializující se především na daňové poradenství bude za restauraci měsíčně platit takzvané základní nájemné ve výši 101 tisíc korun a obratové nájemné, jehož cenu stanoví „kladný rozdíl mezi procentem obratu, kterého nájemce dosáhl v předmětu nájmu za uplynulý kalendářní rok, a roční výší základního nájemného za uplynulý kalendářní rok“.
Třetím předmětem auditu budou zakázky, které vyhrály firmy Mercator a Techniserv. Společnost Mercator vysoutěžila roku 2019 zakázku v hodnotě 125 milionů korun bez DPH, čímž se stala jediným opravářem havárií, technických instalací nebo topení na Hradě. V případě podniku Techniserv se má kontrola zaměřit na smlouvu, jelikož není jasné, v jakém roce byla podepsána.
Posledním bodem je prověření evidence tržeb v hotovosti na Pražském hradě. Hrad chce zjistit, jak je nakládáno s financemi, které jsou v areálu vybírány za vstupné a poplatky, a kdo provádí kontrolu a jak je zajištěno, aby nedocházelo k nezákonným manipulacím. Vedoucí hradní správy Jan Novák dosud na dotazy, zda mají podezření, nereagoval.