Švédské předsednictví v Radě Evropské unie stáhlo krátce před začátkem jednání bod, který řeší emise automobilů do roku 2035. Jeho součástí byl i zákaz prodávání aut se spalovacími motory po tomto roce. Proti bodu se v posledních dnech postavilo Německo a Itálie.
„Coreper I se rozhodl odložit rozhodnutí o emisích automobilů do roku 2035 ze 7. března na pozdější zasedání Rady. Coreper se k této otázce včas vrátí,“ oznámil v pátek dopoledne mluvčí švédského Coreperu I Daniel Holmberg na twitteru. Coreper I je výborem stálých zástupců Evropské unie. Tvoří ho velvyslanci členských zemí při Evropské unii v Bruselu nebo jejich zástupci. Jeho rolí je příprava agendy pro zasedání Rady ministrů Evropské unie.
Členské státy po Evropské komisi chtějí, aby předložila slíbený návrh na vynětí vozidel, která používají klimaticky neutrální syntetická paliva. Polsko a Maďarsko rovněž signalizovaly nesouhlas s plánem, který požaduje, aby výrobci automobilů dosáhli do roku 2035 cíle nulových emisí. Členské státy se na plánu předběžně dohodly už loni během českého předsednictví v Radě Evropské unie.
Německo úspěšně lobbovalo za změnu v pravidlech, na jejímž základě komise souhlasila, že předloží návrh na registraci vozidel, která budou po roce 2035 poháněna výhradně palivem s neutrálními emisemi CO2. Německý ministr dopravy Volker Wissing ve středu prohlásil, že komise tento návrh nedodala, takže vláda v Berlíně nemůže dát souhlas s širším plánem při konečném hlasování ministrů vlád Evropské unie, které se má uskutečnit 7. března.
Zrušení dohody uzavřené mezi zákonodárci a členskými státy v této pozdní fázi by proto zřejmě bylo politicky výbušné, protože hlasování plánované příští týden by za normálních okolností byla už jen formalita. Předběžné hlasování úředníků Evropské unie o této otázce, které se mělo konat ve středu, bylo odloženo na pátek. V pátek ale hlasování také neproběhlo. Posunout se tak musí i hlasování ministrů, na kdy to bude, ale zatím není jasné.
„Potřebujeme e-paliva, protože neexistuje žádná alternativa, pokud chceme auta provozovat klimaticky neutrálním způsobem,“ řekl Wissing v rozhovoru na veřejnoprávní televizi ARD. „Kdo to myslí s klimaticky neutrální mobilitou vážně, musí mít všechny technologické možnosti otevřené a také je využívat,“ pokračoval. „Nechápu ten boj proti automobilu ani to, proč lidé chtějí některé technologie zakazovat,“ dodal.
Automobilový průmysl v Německu se na výkonu ekonomiky podílí asi z pěti procent a zaměstnává více než 800 tisíc lidí. Odvětví zahrnuje i mnoho specializovaných firem na výrobu dílů, které se formovaly více než 100 let, kdy zásobovaly součástkami do aut se spalovacími motory výrobce, jako jsou BMW, Mercedes-Benz a Volkswagen.