
Autonomní vozidlo Tesla FOTO: Wikipedia Commons CC BY SA 4
FOTO: Wikipedia Commons CC BY SA 4

Česko je spolu s Německem jednou z prvních evropských zemí, kde mohou po dálnicích jezdit autonomní vozy, jak informovalo v pondělí Sdružení automobilového průmyslu. Počítač u nás může legálně převzít řízení od 1. ledna 2026. V USA a v Číně už jsou takové vozy běžné.
„Vozidla s homologovaným systémem autonomního řízení L3 budou schopna na vybraných úsecích, zpravidla na dálnicích, od 1. ledna 2026 převzít řízení v tzv. „podmíněné automatizaci. Vozidlo bude v takovou chvíli zodpovědné za úkony, které přímo souvisejí s řízením,“ řekl Tomáš Jungwirth ze Sdružení automobilového průmyslu.
V autě ovšem stále musí sedět člověk s platným řidičským průkazem, nadále nemůže pít alkohol nebo být pod vlivem drog. Nemůže ani pracovat s notebookem či mobilem.
„Pro řidiče to znamená, že se při splnění nezbytných podmínek po tuto dobu nebude nemuset věnovat řízení. Jediná povinnost, která řidičovi přibyla, je být připraven převzít řízení, jakmile jej k tomu vozidlo vyzve. Na převzetí řízení bude mít řidič, tak jak je stanoveno homologačním předpisem, nejméně 10 sekund,“ doplnil.
Autonomní vozidla podle něj výrazně zvyšují bezpečnost silničního provozu a zároveň zlepšují komfort jízdy. Díky eliminaci některých lidských chyb, jako je únava, rozptýlení či nesprávné vyhodnocení situace, pomáhají předcházet dopravním nehodám. Jejich systémy navíc reagují rychleji než člověk.
Segment autonomních aut prudce poroste
Potřebnou novelu již podepsal prezident Petr Pavel. Podle zástupců automobilového průmyslu novela vysílá tuzemským firmám jednoznačný signál k akceleraci investic v oblasti automatizovaných technologií.
„Podpis novely zákona prezidentem republiky je výsledkem několikaletého úsilí automobilového průmyslu a otevřeného dialogu se současným ministrem dopravy Martinem Kupkou. Otevíráme tím cestu k moderní a bezpečné mobilitě. Očekává se, že globální trh s asistenčními systémy poroste mezi lety 2023 a 2035 až 180x, a české firmy mají díky této legislativě šanci být u toho,“ řekl Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP).