Přestože Andrej Babiš tvrdí, že média, která vlastní, nijak neovládá, opak je pravdou. Přesvědčit se o tom nyní mohli i čtenáři na Slovensku. Babišův vydavatelský dům Mafra totiž neprodukuje pouze Mladou frontu DNES nebo Lidové noviny, ale i slovenské Hospodárské noviny. A právě tento deník jako novinku představil svůj magazín. První číslo jasně hovoří o tom, jakou pozici má majitel ve svých novinách. Babiš na titulní straně, která odkazuje na velký rozhovor s Babišem, slavnostně křtí Babiš. Ale, jak by řekl sám český ministr financí: Nemám mediální vliv.
Pohádku o hodném podnikateli, který nikdy nikoho neovlivňoval, tudíž i jeho média jsou zcela bez zásahu seshora, nabourává Babišovi on sám. Jeho touha po držení opratí ve všech firmách, které řídí, je sice veřejnosti známa, ale v mediálním byznysu je nejviditelnější. Další důkaz přinesl právě nový magazín z vydavatelství Mafra. Jak upozorňuje Miroslava Kernová, slovenská novinářka a bloggerka, z titulního rozhovoru magazínu HN je zřetelně cítit, do jaké míry bylo jeho autorce jasné, že pokud se pokusí o jakoukoliv konfrontaci s Babišem, mohla by si shánět místo někde jinde. Kernová to trefně označuje výrazem retušovaný rozhovor. V něm, podobně jako se to stává u nás, jde novinář raději miliardářovi na ruku, a nedostane se tak na Babišovu černou listinu, na níž je například šéfredaktor Svobodného fóra Pavel Šafr, vedoucí Reportérů ČT Marek Wollner nebo někteří redaktoři serveru Echo24.
[ctete]7306[/ctete]
Když před lety Babiš nadával redaktorovi Lidových novin za to, jakým způsobem zpracoval informace z tiskové konference hnutí ANO, ještě to působilo úsměvně. Dnes už ale úsměv ztuhl a sami novináři se nestačí divit, jak snadno se dostali pod Babišovu kontrolu. Jeho nekompromisní jednání v byznyse není odlišné ani v mediálním prostředí.
Představa o tom, že Andrej Babiš osobně volá do redakce všech svých novin a diktuje, co přesně může a nemůže vyjít, je bizarní. Tohle vše obstará „kult osobnosti“ nebo lépe řečeno strach z důsledků. Najednou se tak i z autorů, kteří jsou známí svým kritickým stylem psaní, jako je Mirka Spáčilová, stanou poslušní beránci.
[ctete]29991[/ctete]
Jak se ukázalo, Babišovi poradci zřejmě zjistili, že se vyplatí zacílit i na Slovensko. Před volbami, které naše východní sousedy čekají, je to určitě dobrá strategie. Ficova strana SMER potřebuje každý hlas a český ministr financí si to uvědomuje. Pokud se jeho média postarají o pozitivní obraz slovenského předsedy vlády, vyjde to Babiše levněji než jeho předešlá finanční pomoc Ficovi. Na oplátku může miliardář přihrát nějaký výnosný obchod třeba svému velkému podporovateli Radimu Jančurovi, který si postupně podmaňuje slovenský vlakový provoz.