Už jste to viděli? Předseda vlády Andrej Babiš sedí v Třeboni na vyhlídce v lázních Aurora, za sebou má rybník Svět a pochvaluje si masáže i příjemný personál. Video je – jako ostatně vždycky – profesionálně natočené včetně záběrů na lázeňský komplex v malebné třeboňské krajině z dronu. Premiér názorně ukazuje na kameru komerční přílohu ze svého deníku MF DNES, kde je reklama na pekárny Odkolek, které Babiš koupil a zařadil do Agrofertu pod pekárny Penam. A k tomu Babiš hlásá: „Kupujte české jídla, kupujte české zboží takhle vyrobené v Česku. Musíme si teď pomoci.“
Sdělení je jasné: Premiér vyzývá Čechy, aby nakupovali jeho výrobky a tím mu pomohli. Nic takového tu ještě nikdy nebylo. Je to scéna, která se vymyká jakýmkoli myslitelným hranicím politické kultury a společenských zvyklostí v demokratických zemích.
Andrej Babiš neuznává žádná pravidla. Právě proto je tak důležité, aby česká společnost pochopila nepřijatelnost a zvrhlost konfliktu zájmů. Je to projev cynismu a barbarství, kdy politik zneužívá své postavení veřejného činitele pro osobní finanční prospěch. V Babišově případě už došlo k tomu, že on sám už ani nerozlišuje veřejné věci od svých soukromých, protože mu celé prostředí splývá do jednolitého území, které dobyl a je tudíž jeho. Občané jsou pak už spíše jen jeho zaměstnanci a zároveň zákazníci.
Babiš přišel na to, že má neomezené možnosti překračovat všechna pravidla díky tomu, že má silný marketing. Ohromné peníze, které Babiš vkládá do nákupu médií, do marketingového týmu, do svých videí a do své permanentní přítomnosti ve většině komunikačních prostředků v zemi, jsou perfektní investicí, jež se mu bohatě vyplácí. Je to investice do jeho moci, do získávání politického mandátu, který mu udělují naivní voliči. Ale také je to investice do jeho faktické nepostižitelnosti před zákonem, protože se ho všichni bojí, a to včetně státních zástupců, kteří jsou jeho podřízení. To je mimochodem hrozivá vizitka mediálních celebrit mezi státními žalobci.
Projev v posledním Čaulidi má jako obvykle absurdní konzistenci. Babiš kupříkladu říká: „Nepotkal jsem tady cizince, to je skvělé. Protože já říkám: prosím vás, utrácejte peníze doma! Jeďte na dovolenou v Česku! Tak jak já to realizuju.“ Zapomněl dodat, že má na srpen zaplacenou dovolenou v Řecku.
Babišovým voličům jistě nedojde, že mezi nepřítomností cizinců a jejich utrácením peněz doma není žádný logický vztah. A navíc na nepřítomnosti cizinců není skvělého vůbec nic. Znamená to jen a pouze drastický výpadek v příjmech tisíců živnostníků a firem, kteří jsou závislí na turistickém ruchu. Navíc jde i o výpadek v daňových příjmech státu.
Takhle slabomyslné bláboly netrousil ani legendární tajemník KSČ Milouš Jakeš. Jenže on neměl kamery na dronech a masivní a permanentní marketing. Byl to prostě chudáček k smíchu. Náš nový Jakeš je sice také v jistém smyslu chudák, byť neskutečně bohatý. Jenže on je zároveň všudypřítomná filmová hvězda, která všechno smí, protože jí toho tolik patří. A to už není k smíchu.