Premiér Andrej Babiš namísto odpovědi opozičnímu poslanci pomluvil jeden z tuzemských zpravodajských serverů. Nepodloženým nařčením ze lži tak přiřadil relativně mladé české médium po bok světových novin s dvousetletou tradicí i televizních a rozhlasových stanic s více než padesátiletou tradicí, které stihl křivě nařknout ze lži už v loňském roce.
Pirátského poslance Lukáše Černohorského na čtvrtečních interpelacích zajímalo, jakým způsobem úřady navrhly společnost Lovochemie pro šestimiliardovou investici určenou pro oblast energetiky, třebaže jde o chemičku. Zároveň se Černohorský premiéra zeptal, zda nevidí problém v tom, že by zmíněnou obří dotaci této chemické firmě z holdingu Agrofert schvaloval její nedávný předseda představenstva Richard Brabec, toho času ministr životního prostředí. Odpovědí se nedočkal.
Premiér hned úvodem ve své reakci označil samotný pojem střetu zájmů za „blbost“ a článek seriózního serveru, který na předmětnou potenciální kauzu upozornil, označil za vylhaný. Následně slovo „lež“ spolu s názvem zavedeného a oceněného zpravodjského serveru několikrát zopakoval. Na skutečnost, že článek vycházel z oficiálních informací elektronické knihovny legislativního procesu eKLEP, se přitom premiér neohlížel.
Babiš byl ve svém pokusu o dehonestaci důsledný. „Tam lžou od rána do večera o Babišovi. Tak prosím vás, nečtěte to. To je jedna lež za druhou,“ snažil se vytvořit vazbu mezi slovem lež a značkou prestižního média, jehož název rovněž mnohokrát opakoval. Tuto taktiku běžně používají ruské manipulativní a dezinformační platformy k diskreditaci aktivistů, opozice nebo ukrajinských vojáků. Vychází z ověřeného principu, že samotné nařčení z obzvlášť zavrženíhodného činu (jímž lež v případě média je) zanechá v podvědomí příjemců sdělení nějakou stopu.
Křivé nařčení Andrejem Babišem ze lži se ovšem právě u médií může snadno minout účinkem. Potíž je v tom, že Babiš na tomto poli i na své poměry přestřelil, když ze lži křivě nařkl hned několik prestižních evropských médií. Za vylhanou označil reportáž serveru německé rozhlasové a televizní společnosti Deutsche Welle (DW) o zahraničních dělnících pracujících za špatných podmínek ve firmách spadajících pod holding Agrofert a nezdráhal se nařknout ze lži ani německou televizní společnost ZDF či britský deník Guardian. Právě ZDF se loni v dokumentu rozsáhle věnovala tomu, jak Andrej Babiš spojuje politickou moc se svými podnikatelskými zájmy a kolik to Evropskou unii, potažmo Českou republiku, stojí peněz.
Zpravodajskému serveru Seznam Zprávy, který opakovaně získal ocenění Křišťálová lupa, se tak dostalo i té neformální pocty, že se ocitl po boku tradičních západních značek, jako je zmíněný Guardian založený v roce 1821, Deutsche Welle působící od roku 1953 nebo mladší ZDF působící od roku 1961. Gratulujeme!