Způsob, jakým premiér Babiš řídí vládu, stále více vzbuzuje pochybnosti, zda ji má ještě pod kontrolou. Upřímné přiznání, že se o většině návrhů svých ministrů školství a zdravotnictví dozvídá z médií, je především přiznáním jeho manažerské neschopnosti.
V posledních dnech kulminují veřejné spory premiéra Andreje Babiše s nominanty za hnutí ANO, ministrem zdravotnictví Janem Blatným a ministrem školství Robertem Plagou. O výměně Blatného za loajálního dermatologa Petra Arenbergera, vstřícnějšího k použití ruské vakcíny Sputnik V, je už prakticky rozhodnuto. Nyní se pod stejnou dělostřeleckou kanonádu dostává i Plaga.
Nerozumím plánu návratu do škol
Premiér Babiš se nedávno v Radiožurnálu svěřil, že nerozumí plánu dubnového návratu žáků do škol. „Nechápu, proč v mateřských školách se mají vracet jenom šestileté děti, proč první stupeň jde na rotaci,“ prohlásil.
Nerozumí ani návrhu Mezioborové skupiny pro epidemické situace, nově působící při ministerstvu zdravotnictví. Nevládní experti navrhují otevírat školy podle reprodukčního čísla R a situace nákazy v regionech. „Já jsem to úplně nepochopil, proč najednou přicházejí s nějakým faktorem R podle okresů,“ reagoval šéf ANO.
V čele této poradní skupiny přitom stojí hlavní epidemiolog institutu IKEM Petr Smejkal, jehož premiér v únoru pasoval do role mediální „proticovidové“ tváře, kterou dříve sehrával dnes už zkompromitovaný Roman Prymula.
Babiš nyní svoje výhrady k plánům ministerstva školství rozvinul na svém facebookovém profilu. Dostal spoustu podnětů od občanů, a řada z nich si prý stěžuje, že se s nimi nikdo nebaví a neodpovídá na otázky.
Selský rozum premiéra
Premiér sice uznává, že není epidemiolog ani expert, ale dal nespokojeným dopisovatelům za pravdu. Jen mimoděk přitom nechal nahlédnout do vládní kuchyně, neskýtající pěkný obrázek.
„Nejdřív řeknu, že pro mě je rychlý, ale hlavně smysluplný návrat dětí do škol absolutní priorita,“ uvedl předseda vlády země, která zavřela školy na nejdelší dobu na světě. V mnoha západních zemích, kde jsou dopady koronaviru méně devastující než u nás, byla prezenční školní výuka přerušena na necelou třetinu až polovinu období domácí reality.
„Stejně jako vy se řídím selským rozumem a souhlasím s vámi, kdo mi píšete, že některé návrhy ministerstev školství a zdravotnictví nevypadají z hlediska praxe vůbec logicky. Na Radě pro zdravotní rizika nám byly tyto návrhy představeny až 1. dubna a většinu věcí jsem se předtím, stejně jako ostatní ministři, dozvídal hlavně z médií a od občanů,“ žaloval premiér.
Přiznání, že se šéf ANO o návrzích ministrů dozvídá oklikou přes média a veřejnost, je zdrcující, zvláště pokud si je sám vybral a jsou součástí jeho týmu. Opravdu lze takto řídit stát jako firmu?
Budu se ptát za občany
Následující komunikace premiéra je podobně zarážející. Klade svým ministrům otázky, jež měl pokládat na zmíněné Radě pro zdravotní rizika, kterou sám vede, a položí je na nejbližším jednání vlády. Míra Babišova alibismu a populismu ještě zjevně nedosáhla dna. Nyní orientačně k některým otázkám a podnětům.
„Ptáte se mě, proč se nevrátíme k tomu, co už bylo. Proč neotevřít všechny mateřské školy a základní školy pro 1. a 2. třídu? Proč se nemají děti vracet do škol odspoda?“
„Taky se ptáte, proč mají být puštěny do školek jen šestileté děti, ale ne mladší, zvlášť když podle epidemiologů nejsou školky tak významné, pokud jde o šíření nákazy?“
„Spousta z vás si taky myslí, že rotace pro celý 1. stupeň základních škol nedává smysl. Že to vyvolá spíš zmatky, protože se ty nejmenší děti budou na přerušovaný režim těžko adaptovat. Navíc rotace zkomplikuje život rodičům a jejich zaměstnavatelům, učitelům, ředitelům i provozovatelům škol, pokud jde o hlídání dětí, ošetřovné či organizaci výuky.“
„Co s dětmi pracovníků Integrovaného záchranného systému? Jak to bude s dětmi zdravotníků a záchranářů? Mají být týden se svými spolužáky ve své třídě a další týden s cizími žáky ve spádové škole pro děti zdravotníků?“
„Proč se do škol má vracet 180 tisíc studentů SŠ a VOŠ k praktické výuce, když často mají tito žáci nejvyšší mobilitu ze všech skupin? Nebylo by lepší upřednostnit mladší děti, jako právě všechny předškoláky nebo prezenčně celý 1. stupeň?“
„Díky za podněty. Budu se ptát za vás,“ uzavřel premiér. Otázky jsou to jistě legitimní, ale je už těžko pochopitelné, proč je nedává na patřičných místech, ale na sociálních sítích.
Vysvětlit něco Babišovi je náročné
K důvodům, proč tyto dotazy nemusí padnout na úrodnou půdu, se vyjádřil matematik a člen Smejkalovy poradní skupiny René Levínský.
„Vysvětlit něco premiérovi je samozřejmě náročné. Poradní orgán vlády připravuje nějaké materiály pro ministerstvo. Myslím, že resort školství by se měl ještě více snažit tyto věci vysvětlit, aby je pochopil každý občan a ideálně aby je pochopil i samotný premiér,“ řekl Radiožurnálu. A to bude opravdu tvrdý oříšek.
Blatný a Plaga si patrně chybně vyložili Babišova slova, že hnutí ANO dává prostor „odborníkům“, nikoli politikům. Příliš pozdě pochopili, což je příliš neomlouvá, že to platí jen do té míry, pokud se nedostanou do kolize se „selským rozumem“ premiéra a jeho marketingovým týmem.
A jelikož Andrej Babiš nikdy nepřizná svoji dominantní odpovědnost, výměny ve vládě jsou na spadnutí.