Před nadcházejícími volbami do Evropského parlamentu zaplavily Česko billboardy hnutí ANO s premiérem Babišem a sloganem „Česko ochráníme“. Ochraňovat ho chce dokonce „tvrdě a nekompromisně“, ale už nějak neupřesňuje před čím nebo před kým. To už ponechává na představivosti voličů. Vyložit si to každý může, jak chce, třeba jako ochranu proti „zlému Bruselu“ (kde se ovšem Babiš naopak rád prezentuje jako největší „Evropan“), ale jisté je, že mnozí to budou chápat jako narážku na migranty.
Už na první pohled je totiž zřejmé, že jde o podobný typ prohlášení, jaké v kampani před poslední volbou prezidenta (kterou prý vůbec nevedl) použil Zeman. Na jeho billboardech se pro změnu skvělo: „Stop imigrantům a Drahošovi. Volte Zemana.“
Ačkoli se to tedy neřeklo naplno, dost jasně se dávalo na vědomí, že imigranti a Zemanův protikandidát Drahoš spolu nějak souvisejí. A že Zeman je tím, kdo takové hrůze zabrání. Ostatně, známé řetězové maily v čase voleb byly blábolů o údajných Drahošových záměrech plné, kdo by nečetl aspoň jeden: chce nás zaplavit migranty, nebezpečnými islamisty, podporuje islamizaci Česka… a další a další nesmysly tohoto druhu. Marketingový povyk o ochraně Česka (s ohavnou čepičkou potištěnou v Německu a vyrobenou v Číně na hlavě) má tedy očividně vzbudit stejný dojem. Má vyvolat představy jakéhosi ohrožení, nebezpečí, které se na nás valí a před nímž nás hrdina v kšiltovce zachrání.
Třeba tak, že bude zarytě bránit již dávno připraveným českým pěstounským rodinám přijmout čtrnáct opuštěných dětí, které už dlouho živoří v nelidských podmínkách řeckých uprchlických táborů. Nebo tím, že bude zpochybňovat fakt, že takové děti existují, lhát o lidech, kteří se jim snaží pomoci, a vysmívat se jim. Že bude slibovat dětskou vesničku v Sýrii (něco jako stadion pro Sáblíkovou), jen aby probůh ani jediné uprchlické dítě nepřekročilo naše hranice. Nebo tím, že bude pro média vykřikovat, jak „tie problémy s migrací“ v Bruselu řeší a skoro už sám samotinký i vyřešil. Například: „Já jsem ve čtyři ráno s maďarským premiérem Orbánem zrušil kvóty,“ jak sdělil národu v neděli 5. května v pořadu Otázky Václava Moravce.
Před nepříliš informovanými voliči se tak pasuje do role bojovníka proti migraci, který snad i vlastním tělem zabrání dokonce i tomu, aby se byť jedna jediná dětská nožka dotkla české země. A jisté části voličstva se to líbí. Vždyť přece Čechy Čechům a cizáky tu nechceme.
Jak je to ale s Babišovými postoji doopravdy? Je známo, že doma v Česku mluví jinak než v Bruselu. Tady i tam se snaží ukazovat tu tvář, která mu momentálně přinese prospěch.
Nedávno byla u nás zveřejněna investigativní reportáž německé veřejnoprávní televize ZDF, ve které její tvůrci upozornili na to, že český premiér šije sám sobě pravidla a zákony na míru tak, aby z toho těžil koncern Agrofert, a tím v konečném důsledku on sám. Za dobu, kdy je Andrej Babiš ve vládě, se výše dotací pro Agrofert, plynoucí z evropských fondů, bezmála zdvojnásobila.
Andreje Babiše reportáž rozlítila. Prohlásil, že v žádném případě nejde o seriózní novinařinu, a dodal: „Jak tato televize, tak i další německá promigrační média o mně natáčejí totálně vymyšlené reportáže. Chápu, nelíbí se jim, že bojuju v Evropě proti migraci za české zájmy, za zájmy našich lidí, a ne za zájmy velkých zemí, jako je právě Německo nebo Francie.“
To je ovšem nanejvýš zajímavé. Na to, že každý, kdo si dovolí Babiše jakkoli kritizovat, je okamžitě za velikého ublíženeckého fňukání označen za nepřítele, spiklence jakýchsi mafií a podobně, jsme si už zvykli. Dokonce i na to, že institucí i jednotlivců, kteří se spojili v údajné osobní nenávisti k českému premiérovi, stále přibývá. Kromě českých nezávislých médií, české politické opozice a Policie České republiky jsou to už i orgány Evropské unie, americká či britská média, která informují o demonstracích v ČR, a teď tedy i němečtí „proimigrační novináři“.
To je ale to, oč tu běží. Proč by ho v Německu měla nenávidět a pořádat proti němu nespravedlivá tažení právě proimigrační média? Je totiž známo – tedy přinejmenším v Německu určitě –, že hlavním dodavatelem pečiva pro německé uprchlické tábory je právě pekárenská skupina Lieken z koncernu Agrofert. Obří zakázku podnik přijal přímo od německé vlády, kterou právě Babiš kvůli migraci tak kritizuje. To si u nás ale na billboardy nenapíše.
Rázem by totiž opadala fasáda statečného ochránce a ukázala se pravá tvář pokrytce, bezskrupulózního obchodníka, který jde čistě za výdělkem. Velkoústými hesly podél českých silnic „ochraňuje“ důvěřivé a křičí „nepřijmeme ani jedno dítě“, ale když to sype, v Německu peče pro migranty.