Je to kampaň, nebo není? Babiše s Hamáčkem kritizuje opozice za to, že si před nadcházejícími volbami kupují hlasy důchodců pětitisícovými příspěvky. Oba koaliční lídři to odmítají, ale stejně se pak fotí na billboardy s kandidáty do krajských voleb, aby posloužili jako jednoznačné vodítko, skrz které si mohou potenciální voliči snadno a rychle spojit krajské kandidáty s velkorysým rozdáváním ANO a ČSSD.
Andrej Babiš s jeho koaličním partnerem Janem Hamáčkem oznamovali na tiskové konferenci v pátek odpoledne velkou novinu. Příspěvek 5000 korun pro každého českého důchodce. Stát by měl pro tento účel vydat celkem 15 miliard korun. Oba koaliční lídři jedním dechem důrazně odmítli, že by to snad mělo mít něco společného s nadcházejícími volbami. Rozhodně si tím prý nekupují žádné voličské hlasy!
Reakce opozice byla jednoznačná: „Jsme svědky bezbřehého populismu a nezodpovědného zadlužování,“ uvedla předsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová. Podobný názor má i šéf ODS Petr Fiala. „Jediné, co umí, je projídat budoucnost dalších generací,“ napsal.
Nemá to nic společného?
Neuběhl ani týden od jejich výroku, že nejde o populistický krok, a už se objevují předvolební billboardy, na nichž jsou vyobrazeni krajští kandidáti a vedle nich portréty právě Babiše a Hamáčka. Na jeden z nich, který se objevil na Ústecku, upozornil na svém Twitteru novinář Radek Nohl.
Propojení rouškovného a voleb se tak nesnaží už nijak zakrývat. Reklamy obou vládních politických subjektů jsou si svým konceptem velice podobné a oba využívají k propagaci známé a „rozdavačné“ obličeje.
Lídrem kandidátky ČSSD v Ústeckém kraji je Jaroslav Krákora, který společně s Hamáčkem na grafice zaštítil nové stranické heslo „V krizi vás ochráníme“. Hnutí ANO se zase chlubí zmodernizováním 194 zdravotnických zařízení, které reprezentuje Jan Schiller s Babišem. Oba předsedové stran se takto objevili na billboardech, a tím propojili svou mediální identitu s volbami.
„Není to žádná korupce, nemá to nic společného s volbami, jak někdo říká, není to žádný úplatek,“ opakovali oba politici na tiskové konferenci. Na otázku, zda si tímto kupují voliče, Andrej Babiš odpověděl:
„Pane kolego, na tuto otázku vám neodpovím. Nechci vás urazit, potom bych se musel omlouvat. Já si voliče nepotřebuju kupovat, protože všeobecně je známo, že mi důchodci fandí. (…) My dva tady vůbec nikam nekandidujeme,“ řekl předseda vlády a ukázal na Hamáčka. „Na nesmyslné otázky nebudeme odpovídat,“ dodal rozhořčeně.
Použití povědomé tváře k propagaci méně známých politiků je marketingová praktika, kterou političtí marketéři u voleb využili už v minulosti. Namátkou můžeme připomenout kampaň hnutí ANO před volbami z roku 2018, kdy na jeho billboardech stálo heslo „Petr má číslo na můj mobil“ (popř. jméno jiného kandidáta v závislosti na lokalitě).
Vedle tehdejších tváří voleb stál Andrej Babiš s telefonem u ucha – zřejmě aby takto zaštítil důvěryhodnost kandidáta. Ve skutečnosti však sdělení působilo dojmem, že Babiš své stranické kolegy řídí a stačí mu k tomu telefon. Kampaň se proto stala terčem internetových humoristů.
Babiš svou osobu s volbami propojuje, i když se jeho osobně nemusí na první pohled přímo týkat. Stejně tak je tomu v případě Hamáčka, jehož ČSSD momentálně bojuje o každé procento a podpora silného voličského zázemí českých seniorů by se mu jistě hodila.
Billboardy jsou důkazem, že oba z potenciálu vládních rozhodnutí neskrývaně těží. Proto je jejich argument, který arogantně přednášeli před novináři na tiskové konferenci vlády, totálně levý.