Kabinet Petra Fialy nastoupil teprve 17. prosince, nevládne tedy ani pět měsíců, přesto hnutí ANO Andreje Babiše neváhalo a už rozjelo kampaň, že za Babiše bylo líp. Demagogie, na které je postavena, snad ani nemůže být větší. Sám předseda hnutí ANO však zašel ještě o něco dál, když tvrdí, že jde o první kampaň v historii hnutí ANO bez Babiše.
Na billboardech, které se objevily po celé České republice, se tak vyskytují věty vyjadřující nespokojenost se současnou vládou a nostalgické vzpomínání na tu Babišovu – jako například: „Makal a nežvanil.“ „Dal peníze rodinám.“ „Samé sliby. Stejně je nezajímáme.“ „Zdražili mi už i vlaky.“ „Obsadit státní firmy. To by jim šlo.“ „S těma cenama se zbláznili.“ „Z důchodu mi nezbyde vůbec nic.“ „Kecy o hodnotách. Kašlou na nás.“
Ty jsou vždy doplněné dovětkem: „Za Babiše bylo líp!“ A fotografií různých lidí, u kterých je pokaždé uvedeno jejich křestní jméno a profese. Cíl billboardů je zřejmý – umocnit a nechat bobtnat nespokojenost s aktuálním zdražováním, nasměrovat ji proti Fialově vládě a vytvářet celkový dojem, že současná vládní koalice se o občany nezajímá, kdežto Andrej Babiš jako premiér pro ně dělal první poslední.
Ve skutečnosti nejde o nic jiného, než co bývalý předseda vlády a další představitelé hnutí ANO neustále opakují už několik měsíců. Tentokrát se to však stalo součástí veřejného prostoru, a to v koncentrované a vizuálně nepřehlédnutelné podobě, a zároveň marketingoví experti Babišova uskupení toto sdělení vložili do úst údajně obyčejným lidem, kteří nakonec zase tak obyčejní nejsou, jak se brzo ukázalo. Seznam Zprávy informovaly o tom, že na fotkách se nacházejí i lidé, kteří jsou s ANO úzce spojení.
Strach, nejistota a další pocity
Andrej Babiš na svém facebookovém profilu k billboardové kampani napsal: „Čau lidi. První kampaň v historii hnutí ANO bez Babiše. Ano, slyšíte dobře, já tam nevystupuju. Vyjádřili se lidi. Sami za sebe. Naši podporovatelé, studenti, senioři, zaměstnanci, živnostníci i podnikatelé. Mají kuráž. Vážím si toho, že do toho šli, a věřím, že kdokoliv tuto kampaň uvidí, tak bude mít sílu připojit se i se svým hlasem. Podpořit veřejně Babiše, to je otázka odvahy,“ zdůraznil šéf hnutí ANO.
A pokračoval: „Naše hnutí pro tyto statečné lidi tu kampaň zorganizovalo a zaplatilo. A oni se vyjádřili. Co cítí. Čeho se bojí. Co by si přáli. Co potřebují. Proto je skvělé, že už nás na základě této kampaně kontaktují další, že se chtějí také vyjádřit. Mluvit o svém strachu, nejistotě a spoustě dalších pocitů, které se médiím často nehodí. Chci vyzvat vás, další občany ČR, abyste se přestali bát. Vždyť máme svobodu a demokracii.“
Pokud jsou něco kecy, tak samozřejmě tohle. Předně tvrdit, že to je kampaň bez Babiše, je čirá demagogie. Na každém billboardu se sice uvádí, že „za Babiše bylo líp“, ale podle PR specialistů, kteří Andreji Babišovi jeho jménem píšou příspěvky na sociálních sítích, je to kampaň bez Babiše.
Terapie pro občany
Přitom aktuální kampaň hnutí ANO je na Babišovi založená, stejně jako všechny předchozí, a to, že se v ní nepoužívá jeho fotka, je více méně drobnost, která není tak důležitá. Kdyby Andrej Babiš v této kampani nefiguroval, tak by zkrátka nebyla možná. Na kampaň hnutí ANO bez jeho předsedy si teprve budeme muset počkat a těžko říct, jestli se jí vůbec někdy dočkáme. A pokud ano, dost možná to bude jeho poslední kampaň.
Nebetyčná drzost je pak hovořit o veliké odvaze a statečnosti, kterou lidé na billboardech museli projevit. Být na straně mocného politického hnutí, které řadu let vládlo a které má v dolní komoře parlamentu největší počet poslanců a v jehož čele stojí miliardář, žádný zvlášť odvážný a statečný čin není.
A když si šéf hnutí ANO troufá říct, že podpořit veřejně Babiše je otázka odvahy, je to podobně bizarní, jako když před loňskými sněmovními volbami vydal knihu Sdílejte, než to zakážou!, která rovněž vyvolávala dojem, že jde o nechtěné a nežádoucí myšlenky, které chce někdo zakázat. Kdo by je ale zakazoval? A stejně tak není nic odvážného na tom, když podpoříte člověka, jehož hnutí ve volbách získalo 27 procent hlasů.
Ještě absurdnější pak je, když se Babiš tváří, že kampaň jeho hnutí je jakousi terapií pro občany, kteří v ní vystupují a mluví tak o svém strachu, nejistotě a dalších pocitech, které se prý médiím často nehodí. Negativních pocitů spojených se zdražováním je však všude plno a ani média se jim nijak nevyhýbají, spíše naopak.
Kampaň Babišova hnutí je horší než jiné kampaně v tom, že se tváří, že v ní nejde o to sdělit, co si přeje ANO a jeho předseda, ale že je hlasem lidu a obyčejných občanů, kteří díky ní dostali možnost se svěřit, co je trápí. Ve skutečnosti je to však stále předvolební kampaň, jen o to více zákeřná a demagogická.