Premiér Andrej Babiš v posledním týdenním souhrnu „Čaulidi“ připomněl deset let staré informace, že miliardář Zdeněk Bakala kdysi sponzoroval pravicové strany milionovými částkami. Babiš zprávy zrecykloval také na svých sociálních sítích, kde je však již prezentuje tak, jako by šlo o novinky. Zahraniční média řeší podobné případy jednoduše – staré články označí jako neaktuální. Upozorňuje na to Jan Žabka na webu HlídacíPes.org.
Recyklace starých článků v novém, nesouvisejícím kontextu je běžná dezinformační praktika. Příkladem může být článek britského deníku The Telegraph z roku 2016 o plynových bombách a arabských dokumentech nalezených v autech u pařížské katedrály Notre-Dame.
Zpráva sice sama o sobě není dezinformací, ale stala se z ní součást dezinformační kampaně ve chvíli, kdy ji někdo v roce 2019 začal sdílet jako údajný důkaz, že požár katedrály způsobili muslimové. Deník na to tehdy reagoval výrazným upozorněním v úvodu textu. Vepsal do něj, že článek a v něm uvedené informace s požárem nesouvisí.
Když premiér dezinformuje
Upozornění na neaktuálnost zprávy přímo v jejím úvodu zavedl do běžné praxe také další britský deník The Guardian. Ten na svém webu tímto způsobem označuje všechny starší texty, aby zabránil případným pokusům o manipulaci.
Stejný systém pak plánuje zavést i sociální síť Facebook. Pokaždé, když její uživatel bude chtít sdílet článek starší než 90 dnů, systém ho na to nejdříve upozorní. Společnost chce tímto způsobem svým uživatelům pomoct šířené informace lépe zasadit do kontextu.
Nabízí se proto varianta, že by i české servery Aktuálně.cz a iDnes, jejichž články premiér sdílel, mohly alespoň v těchto textech zřetelně poukázat na jejich neaktuálnost.
I když to někomu může připadat jako vodění čtenářů za ručičku, jde čistě o uvedení manipulativně šířených informací na pravou míru. Navíc řadě lidí stačí jen titulek k tomu, aby nějaký článek sdíleli a těžko si zkontrolují datum jeho publikace. Označit neaktuálnost textu tedy nemůže uškodit.
Dělat to jako Angličané
V případě článků o Zdeňku Bakalovi se navíc manipulace dopustil rovnou premiér České republiky (respektive ten, kdo mu spravuje profily na sociálních sítích) a oba jeho příspěvky se dočkaly stovek reakcí a sdílení. I proto by věc neměla zapadnout.
Babiš k rozšíření starých informací o Bakalovi a jeho sponzoringu stran ODS, TOP 09 a Věcí veřejných využil server iDnes ze svého koncernu a web z Bakalova mediálního domu. Tyto zprávy lze přitom najít i na jiných zpravodajských serverech. Právě využití těchto dvou zdrojů však uvedení původních textů na pravou míru do určité míry komplikuje.
V případě Aktuálně.cz by totiž tato v Česku bezprecedentní reakce mohla být vnímána jako obrana Bakaly jeho vlastním médiem. V případě článku na serveru iDnes se pak nabízí otázka, zda by se ke stejnému kroku redakce rozhodla, i když jde o jejího majitele Babiše.
Ovšem i bez ohledu na zmíněné příspěvky není uvedení zmíněného postupu do české mediální praxe od věci. Může jít o jeden z efektivních způsobů českých redakcí, jak omezit zneužití jejich starých článků v politickém nebo dezinformačním boji.
Článek vyšel na serveru HlídacíPes.org