Dotační podvod na Farmě Čapí hnízdo se může pro Andreje Babiše stát jeho „konečnou“ ve velké politice. Nemusí se jednat zrovna o soudní verdikt, který by premiéra poslal do vězení, ale stačí, kdyby si voliči ANO řekli, že obvinění předsedy hnutí už překračuje „úlety“, které jsou ochotni akceptovat. Hodně tak nyní záleží nejen na prezidentovi, nové ministryni spravedlnosti, státních zástupcích a soudcích. Třeba teď bude, dřív než jindy práce jednoho člověka, PR guru Marka Prchala.

Babišův marketingový odborník a de facto muž, který vytvořil premiérův mediální obraz, který pilně spravuje na plný úvazek, člověk, který na sociálních sítích za Babiše mluví a vlastně „žije“ život, který je popisován pro veřejnost.

Marek Prchal teď bude tím, kdo může ze situace, která zavání mezinárodní ostudou, jakou jsme tu ještě nezažili, udělat naprosto banální záležitost, nad kterou „aňáci“ mávnou rukou. A že to jeden z nejlepších politických marketérů v zemi umí.

Když se objevila naprosto převratná reportáž dvojice Slonková-Kubík, v níž Babišův syn z prvního manželství vyprávěl o svém únosu na Krym, který proběhl na otcův příkaz, vypadalo to na pád vlády. Prchal ovšem dokázal Babišovi napsat takové „noty“, které neustále opakoval ve všech televizích a novinách, že ve výsledku vyšli z celé kauzy novináři ze Seznamu za hyeny a premiér jako ublížený.

Voliči prostě skočili na Prchalův příběh o nemocném synovi, který pomalu sám neví, kdo je a rozhodně se mu nedá věřit nic, včetně toho, že je nemocný. To, že lékařka Dita Protopopová, která dělala posudek na psychické zdraví Babiše juniora, raději položila mandát za ANO na radnici Prahy 8, už se později ani moc neřešilo.

Stejně jako báchorkám okolo Babiše juniora věří voliči ANO téměř všemu, co se objeví na sociálních sítích hnutí i jeho majitele, které spravuje právě Prchal. Občas sice poskytne důvěru i někomu dalšímu, ale to většinou skončí nějakým průšvihem. Buď jsou komentáře ke statusům starší než samotný příspěvek, nebo se třeba vzkaz ukáže o den dřív, ačkoliv je připraven na konkrétní datum.

Týdenní raporty jsou ovšem pouze a jen prací samotného „Máry“. Texty, běžně přesahující 25000 znaků by totiž Babiš nikdy nedal dohromady a navíc, nedokázal by je napsat česky ani na počítači, který naprosto neovládá. Právě nedělní hlášení se nyní mohou stát, stejně jako další mediální výstupy, silnou zbraní Andreje Babiše.

Nepříjemnou situaci se premiér snaží „pořešit“ výměnou na postu ministra spravedlnosti i tlakem na státní zástupce, ale důležité také je, co si bude myslet voličstvo. Tomu je nyní třeba předložit tolik argumentů pro to, aby věřilo, že se premiér tolik drží svého postu, aby mohl splnit všechny ty stovky či tisíce slibů, které před volbami dal.

To by však bez dokonalé práce Marka Prchala nešlo. Je ovšem otázkou, zda se i v takto dramatické situaci ještě dá očekávat loajalita. Někteří lidé z okolí hnutí ANO totiž již delší dobu hovoří o tom, že by po tiskové mluvčí Lucii Kubovičové, toho času na mateřské, mohl z premiérova týmu odejít i hlavní marketér Prchal.

Jde však takovou pozici a hlavně u takového člověka dobrovolně opustit? Zde už nejde pouze o peníze, ale především o to, kolik toho musí člověk na Prchalově pozici vědět. Tady už na odchodnou nestačí pouze podepsat papír, zavazující vás k mlčenlivosti. Dá se tedy spíš počítat s tím, že „Mára“ bude šéfa tahat z problému i tentokrát. Možná zase úspěšně.

Revue Forum Banner
Vilém Besser
Vilém Besser
Redaktor a komentátor deníku FORUM 24
Další články autora