Loni, krátce před parlamentními volbami, chtěl tehdejší premiér Andrej Babiš poslat lidem do schránek i „státní brožuru“ o prevenci rakoviny, v níž nechyběla jeho fotografie a průvodní slovo. Po silné kritice, že si tím za veřejné peníze dělá kampaň, Babiš vydání a distribuci brožury stopnul, i když tiskové podklady za statisíce už byly hotové a zaplacené. Babiš si nyní na původní záměr vzpomněl; brožury stačilo už jen vytisknout, a teď je rozdává při svých výjezdech do regionů.
Andrej Babiš při svých cestách do krajů lidem rozdává leccos: nálepky, tašky, knihy (i s vlastnoručním podpisem) nebo kšiltovky. Řada lidí si od stolku postaveného před obytným vozem odnáší také brožuru „Kdyby znamená pozdě“ o prevenci rakoviny.
Jde o stejnou tiskovinu, kterou chtěl Babiš loni, ještě coby premiér, posílat lidem do schránek na náklady zdravotních pojišťoven. Bylo však několik týdnů před volbami, v brožuře byly fotky Babiše i tehdejšího ministra zdravotnictví Vojtěcha, a opozice celý plán kritizovala jako kampaň hnutí ANO z veřejných peněz.
Babiš proto řekl, že brožuru vydá a rozpošle občanům až po volbách. Novou vládu už ale nesestavoval a z plánu sešlo. Teď se expremiér a šéf hnutí ANO rozhodl připravenou brožuru v kampani přece jen využít.
Státní statisíce v Babišově kampani
„Pan předseda Babiš se o osvětu staral už v pozici premiéra a pokračuje v tom i nyní po odchodu z vlády. Tisk samozřejmě platilo hnutí ANO,“ říká mluvčí Babišova hnutí Martin Vodička.
I když tisk brožur, které Babiš rozdává voličům, platilo jeho hnutí, brožuru jako takovou, tedy její obsah, grafickou úpravu a fotky, objednával a hradil stát – konkrétně Úřad vlády a ministerstvo zdravotnictví. Celkové náklady na přípravu dosáhly zhruba 400 tisíc korun. Vše stačilo už jen nechat vytisknout.
„Brožura vyšla na základě zadání předchozího vedení Úřadu vlády, které inicioval předseda vlády Andrej Babiš,“ shrnuje současný mluvčí vlády Václav Smolka. Tehdejší objednávka podle něj zahrnovala „návrh konceptu, grafické zpracování brožury včetně project managementu odborné autorizace a validace textů“. Ministerstvo zdravotnictví pak k brožuře zajišťovalo licence k fotografiím.
Podle současného vedení Úřadu vlády je ale využití brožury na Babišových mítincích z pohledu autorského práva v pořádku. „Autory textů jsou jednotliví odborníci. Úřad vlády obecně poskytuje fotografie a další zveřejňované dokumenty pod licencí creative commons,“ říká mluvčí Smolka.
„Na základě výše zmíněného by sice brožuru žádný subjekt neměl komerčně využívat nebo do ní jakýmkoliv způsobem zasahovat ve smyslu úprav, její volné nekomerční šíření je ale v rámci licence,“ dodává.
Tím, že brožura je volně ke stažení na webu ministerstva zdravotnictví, argumentuje i hnutí ANO. „Byli bychom velmi rádi, aby se k naší aktivitě připojily i další politické strany a hnutí,“ říká Babišův mluvčí Martin Vodička.
Grafici z Čapího hnízda
Za zmínku stojí i firma, která brožuru o prevenci rakoviny původně připravila. Jde o společnost Intuo, která má z minulosti v portfoliu několik zakázek pro Babišův holding Agrofert nebo pro jeho hnutí ANO.
Na svém webu se Intuo prezentuje například jako autor vizuální identity farmy Čapí hnízdo patřící Babišovi, nyní prostřednictvím svěřenských fondů. „Vizuální styl jsme řešili s ohledem na historii a propojení s přírodou, ale také s vědomím, že areál skýtá exkluzivní zázemí s nejmodernějším vybavením,“ popisuje práci pro Čapí hnízdo firma. V portfoliu má například i zakázku pro jinou společnost z Agrofertu – Lovochemii.
Úřad vlády, tehdy ještě pod Babišovým vedením, si vloni u této firmy objednal i jinou brožuru, tentokrát na téma technického vzdělávání. Údaje serveru Hlídač státu také ukazují, že kolem parlamentních voleb v roce 2017 firma vykonávala některé služby i pro Babišovo hnutí ANO. Záznamy z jeho transparentního účtu ukazují dvě platby, jednu za „digitalizaci knihy“, druhou za „leaflet“, v celkové hodnotě zhruba 90 tisíc korun. Na stejnou firmu se obrátilo i Babišem vedené ministerstvo financí, jak ukazuje faktura na necelých 14 tisíc korun z ledna 2017.
Firma Intuo však není jediná, která vykonávala marketingové služby zároveň pro Agrofert a zároveň pro Úřad vlády v éře Andreje Babiše. Podobně je na tom společnost Wega Production, u které si Úřad vlády v roce 2019 objednal rovněž výrobu blíže nespecifikovaných brožur ve dvou smlouvách v celkové hodnotě zhruba 280 tisíc korun.
Wega Production mezi realizovanými projekty na svém facebooku zmiňuje třeba stánek Agrofertu na veletrhu Země živitelka 2017 nebo marketingovou činnost pro Nadaci Agrofert.
Majitelem firmy Wega Production a společníkem ve firmě Intuo je Michal Pažout. Ten po telefonu nejprve vzkázal, že má právě jednání, ale na následně zaslané dotazy přes SMS zprávu už nereagoval.
Pojišťovny brožuru většinou nechtěly
Připomeňme, že zmíněnou onkologickou brožuru loni nakonec podle původního plánu Babišovy vlády ve velkém tiskla jen Všeobecná zdravotní pojišťovna, a to nákladem několika set tisíc kusů za zhruba sedm milionů korun.
Po volbách je však nerozeslala lidem do schránek, jak Babiš plánoval, ale začala je rozdávat ve svých distribučních centrech. Ostatní zdravotní pojišťovny oslovené HlídacíPes.org brožuru netiskly a nerozdávaly buď vůbec, nebo jen v malých počtech. Například Vojenská zdravotní pojišťovna vytiskla 500 kusů.
„Zbývající výtisky brožury jsou distribuovány prostřednictvím poboček, přesné informace o jejich počtech tedy k dispozici nejsou,“ říká pro HlídacíPes.org mluvčí VZP Viktorie Plívová.
Převzato s laskavým svolením redakce serveru HlídacíPes.org.