Očividná bezradnost Babišovy vlády řešit epidemii covidu-19 vyniká nejen v porovnání s ostatními zeměmi, z čehož se nikdo nevymluví, ale v chybějící aspoň rámcové strategii. Premiér nyní ve sněmovně otevřeně přiznal, že nikdo z vlády netuší, co se stane dál.
Zoufalé počínání vlády, která měla už dávno hodit ručník do ringu a přiznat, že na to nemá, protože každý den jejího amatérismu přináší zbytečně zmařené lidské životy, naposledy vyústilo při interpelacích v poslanecké sněmovně. Premiér Andrej Babiš čelil otázkám opozice, na co se mají lidé a firmy v této vážné době připravit, když každou chvíli zaznívá z vlády něco jiného a její komunikace je stále tragičtější.
Nikdo neví, co se stane
„Nechci se vyjadřovat k predikci epidemiologické situace. Nejsem schopen odpovědět. Nikdo neví, co se stane,“ reagoval Babiš. „My potřebujeme samozřejmě odlehčit českému zdravotnictví, potřebujeme snížit významně lidi hospitalizované. My jsme tady měli ,psa‘, každý ho chtěl, hlavně vy jste ho chtěli, no a zkrátka ta predikce není možná,“ dodal.
Premiér tak definitivně pohřbil protiepidemický systém PES, který na podzim s velkou slávou a očekáváním představil nový ministr zdravotnictví Jan Blatný. Pokud se ovšem odvolává na požadavky opozice, byla to jen reakce na chybějící vládní strategii v době, kdy se Česko statisticky propadalo na dno světových žebříčků.
„My určitě rozvolňovat nebudeme, není na to důvod,“ sdělil Babiš pouze k výhledu, až skončí rozporuplný třítýdenní lockdown. Upozornil prý všechny členy vlády, aby se minimálně vyjadřovali k dalšímu vývoji. „V minulosti měli někteří členové vlády nějaké představy, potom to bylo převzato jako nějaký příslib, a samozřejmě vláda rozhodla na základě epidemiologické situace jiným způsobem,“ objasnil četné zmatečné názorové veletoče.
Bobřík mlčení pro Havlíčka
V takovém případě by měl držet bobříka mlčení především vicepremiér pro ekonomiku Karel Havlíček, který velmi často vyvolává falešné naděje na uvolňování uzavřených sektorů podnikání, aby nakonec sám vysvětloval, proč to není možné. Ať už se to týká skiareálů, protiústavně zavřených malých obchodů nebo aktuálního lockdownu. Potom se vláda nemůže divit, že má tak nízkou důvěru občanů.
„Vydržme tři týdny, testujme, očkujme a dodržujme určitá pravidla a pak začne uvolnění. Když to zvládneme a přetrpíme tohle čtvrtletí, tak v tom druhém by se mělo začít uvolňovat,“ prognózoval Havlíček koncem února v deníku Právo.
Nyní jeho slova vetuje premiér Babiš už necelý týden po vyhlášení zpřísněných restrikcí, kdy se ještě nestačila projevit. Nezbývá než se ptát, proč Havlíček opakovaně vnáší chaos do už tak zoufalé komunikace vlády, když jeho plané přísliby mohou pro firmy znamenat stovky milionů korun zbytečně vynaložených nákladů navíc. Bere ho ještě někdo vážně?
Vládní opatření nefungují
Jinak premiér konečně udeřil hřebíček na hlavičku a volně navázal na svého ministra Blatného, který nedávno otevřeně přiznal, že vládní proticovidové restrikce nefungují. Vláda nebyla od počátku ochotna a schopna předkládat tvrdá data, na jejichž základě by měla rozhodovat o mnohdy až existenčních zásazích do podnikání a života společnosti.
Na to ostatně nedávno upozornil i Ústavní soud, když zrušil vládní opatření selektivně zacílená na maloobchodní prodej. Proto nemůže Babišovo přiznání, že nikdo kolem něj neví, co bude dál – zatímco řada evropských zemí kvůli lepšícím se číslům uvolňuje plošné regulace – nikoho překvapit.
Babišova strategie: marketing
Přitom není tak úplně pravda, že šéf ANO žádnou strategii nemá. Uplatnil ji před říjnovými volbami, kdy v čase zhoršující se situace odmítl zpřísňovat protipedemická opatření, aby mu před voliči nenarušila chimérický obrázek „best in covid“. Jeho jedinou faktickou strategií vždy bylo řídit se interními průzkumy veřejného mínění.
Babiš vše podřizuje hrubému populismu celou dobu a pandemii chtěl využít k vybudování marketingového mýtu o zachránci národa. Jeho chorobná sebestřednost a nekompetence způsobily tisíce zbytečných obětí, jak upozornil primář interního a covidového oddělení v sokolovské nemocnici Martin Straka.
Jak nyní zjistil investigativní novinář Jaroslav Kmenta, Babiš se nevzdává, hodlá tuto strategii uplatňovat nadále, a mobilizuje v zákulisí síly do sněmovních voleb.
„Zdroje blízké ANO mi řekly, že pro Andreje Babiše už nepracuje jen zkušený tým marketérů a specialistů na PR, ale také skupina analytiků a matematiků, kteří denně modelově zkoumají názory především Babišových voličů, jejichž nálady se nyní každou chvíli mění,“ píše Kmenta na facebookovém profilu.
„Analytici testují, co chtějí voliči slyšet a podle toho se okamžitě upravuje model chování a vyjadřování Babiše na veřejnosti,“ sdělil Kmentovi zdroj obeznámený s fungováním ANO.
Tato zpráva znamená naprostou rezignaci na fundované rozhodování o osudech milionů lidí a statisíců firem. Premiér Babiš zkrátka dnes nemůže vědět, jaké budou nálady jeho voličů za tři týdny, nebo za měsíc.
Zároveň se ukazuje, že se stále nacházejí lidé, i když jich je čím dál méně, kteří jsou ochotni napnout všechny síly k úspěchu politika, zkompromitovaného po všech stránkách. Peníze nesmrdí, ale charaktery někdy ano. Ve volbách to však tentokrát nemusí stačit.