„Já chci oznámit všem – celému našemu národu – že navrhnu zlevnit sudové pivo,“ prohlásil Andrej Babiš včera v pořadu České televize Máte slovo. Ministr tak reagoval na výtku přítomného podnikatele, že se v souvislosti s plánovanou elektronickou evidencí tržeb a zavedením kontrolních hlášení u DPH výrazně zvýší administrativa a kroky budou pro malé vesnické podniky likvidační. V té chvíli Babiš vytáhl eso z rukávu a do své sbírky laciných populistických kroků přidal další. Levné pivo! Kdo by na to neslyšel? Jak známo, český národní nápoj je pivo, a tak jakmile u nás dáte do rovnice „pivo“ + „levnější“, vyjde vám „volební úspěch“. Odborníci na závislosti šílí, opozice si rve vlasy, ale Babiš ve Sněmovně mává cedulí. Ví přesně, co dělá. A dělá to dobře.
Rozdávání koblih, to byl jen začátek, taková předehra. A zároveň zkouška, jak lacino se dají koupit volební hlasy. Fungovalo to. Ve spojení se spřáteleným tiskem marketingový plán pokračoval na jedničku. Dáme lidem, co chtějí, řekneme, co potřebují slyšet, bylo asi hlavní motto. Takže se ukázalo na ty „zloděje podnikatele“, proti kterým se zavede EET, a zase to fungovalo. Ale ne dost. Pro jistotu se přidali se migranti, nebo spíš „odebrali“, když se Babiš nechal slyšet, že nemůžeme přijímat „žádné uprchlíky“.
Jako sladkou, nebo spíš hořkou, tečku ve své marketingové kampani pak Babiš navrhuje snížit DPH u točeného piva. A to přesto, že se vláda v nedávno zveřejněném Akčním plánu zavázala snížit konzumaci čistého alkoholu o 5 % do roku 2020. V současnosti totiž u nás denně pije alkohol celých 12,5 % osob starších 15 let. Až 87 % mladistvých pak vnímá dostupnost návykových látek jako velmi snadnou. Ministr zvyklý na stoprocentní úspěch zřejmě chce zvýšit dostupnost na nejvyšší možnou mez, možná ji i přesáhnout. Je to vůbec možné? Ale ANO!
Vypadá to sice trošku jako paradox nařídit hospodám nabízet povinně aspoň jeden nealkoholický nápoj levněji než pivo, vytáhnout do boje s alkoholismem pomocí tzv. Akčního plánu, a pak v kontrastu s tím chtít přes nižší DPH cenu piva snížit. Jenže ono to je zase všechno trošku jinak. Nižší DPH přece neznamená automaticky nižší cenu piva. A navíc, evropská směrnice nižší DPH na alkohol nedovoluje, což je trochu šlamastyka. Ale ne neřešitelná. Kdysi dávno jeden mladík proměnil vodu ve víno. Teď už jen zbývá, aby Babiš proměnil pivo ve vodu. A tím by vyřešil jedním vrzem všechno. Jak to dokáže? Přece jako všechno. Prostě to zařídí.