Komunikační kampaň pro druhé kolo prezidentských voleb byla týmem Andreje Babiše vedena za hranou profesní etiky, domnívá se profesní sdružení APRA sdružující odborníky z oboru public relations.
„Asociace public relations APRA považuje za mimořádné škodlivé, že obsah a forma kampaně Andreje Babiše, jaké jsme byli svědky před prvním, zejména však ale před druhým kolem prezidentských voleb, ve vysoké míře porušovaly základní etické principy férové komunikace,“ píše se v tiskové zprávě, kterou APRA vydala.
Sdružení se domnívá, že kampaň překročila veškeré hranice, které jsou sdíleny profesionály v komunikaci po celém světě a vyjádřeny v mnoha kodexech etické praxe, například i v tzv. Stockholmské chartě a Helsinské deklaraci.
Základní principy etiky public relations vycházejí ze zásad slušného chování a férového jednání. „Znamená to, že komunikační profesionálové jsou povinni respektovat pravdu, jednat čestně a vystupovat transparentně, a to jak vůči médiím, tak ve vztahu k veřejnosti,“ píše APRA.
Profesní etika podle představitelů APRA zakazuje podílet se na vytváření a vědomém šíření poplašných nebo falešných zpráv, na zneužívání motivů strachu v komunikaci i na dalších zavádějících či nekalých praktikách. „Ukazuje to na zřetelné selhání profesního týmu, který se na prezidentské kampani Andreje Babiše podílel,“ uvádí zpráva APRA.
„Ryba vždycky smrdí od hlavy, proto tím, kdo je za neetické vedení kampaně zodpovědný především, je její zadavatel – tedy prezidentský kandidát a jeho domovské politické hnutí ANO,“ uvádí Patrik Schober, předseda APRA. „Nic to ale nemění na faktu, že tu došlo k vědomému selhání najatých odborníků na komunikaci z kandidátova nejužšího týmu. Právě oni měli zadavatele na mantinely etické komunikace upozornit a navrhnout mu takové řešení, které by neodporovalo dobrým mravům, profesním zásadám ani mezinárodním standardům. V opačném případě se neměli na neetickém provedení kampaně podílet. Ani jedno se bohužel nestalo,“ dodává Schober.