„Konkrétní výsledek mojí cesty do Maroka? Od 1. 4. létá Air Arabia pravidelně na přímé lince Praha Casablanca dvakrát týdně pondělí a čtvrtek. Maroko je brána do Afriky,“ kasal se twitterový účet Andreje Babiše loni na jaře s dovětkem, že další přímé spojení „pomůže byznysu a turistice“. Jenže chyba lávky, Air Arabia už mezi Casablankou a Prahou létat nebude, poslední let má společnost naplánován na pondělí, potvrdilo Letiště Václava Havla.
Ne že by možnost létat do Maroka rovnou z Prahy Čechům nějak zásadně chyběla. Vzhledem k tomu, že svou přímou marockou linku ruší i další nízkonákladový dopravce, Ryanair, vypadá to spíš tak, že zrovna do Maroka Češi nijak hromadně nelétají.
Babišovi ani nelze klást za vinu, že lidé o nějakou linku nestojí. Nastalá situace je ovšem názornou ukázkou toho, že politik o nic podobného ani nemá usilovat a nutit „s paní velvyslankyní a paní ředitelkou“ trhu cosi, co tam jistě z dobrého důvodu donedávna nebylo. Tím důvodem je, že o to nikdo moc nestojí, a že se to tudíž nevyplatí. Ono na tom, jestli člověk poletí z Prahy do Casablanky rovnou, anebo přes Frankfurt, totiž opravdu moc není.
Babiš není jediný, kdo na české politické scéně trpí představou, že musí národu zřizovat linky, a ani spoj Air Arabia není jediný výsledek podobných politických intervencí, který neslavně skončil. Jepičí život měla i linka Praha – Peking. Hainan Airlines se tam z Prahy naposledy vypraví koncem února. Spoj téměř jistě zrušil komunistický režim, o němž nejmenovaný český diplomat prohlásil, že Peking tímto způsobem jen zastrašuje a šikanuje českou stranu.
Podobně jako Babiš má svůj osobitý přístup k leteckým linkám i hejtmanka Karlovarského kraje Jana Mračková Vildumetzová. Ta poté, kdy se loni v březnu „sklonila před Zemanovou moudrostí“, požádala terč svého obdivu, aby se kdesi v bývalých ruských satelitech „přimluvil“ za obnovení letecké linky z Varů do Jekatěrinburgu, Taškentu i do Astany. Trapnost hejtmančiny žádosti spočívala v naivní představě, že Zemanův domnělý věhlas zastíní tržní realitu a letadla začnou pilně prodělávat provozem na neperspektivní lince.