
Stížnost na společnost Hyza, která na Slovensku spadá do portfolia Andreje Babiše, musela řešit sloveská Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Firma, zabývající se produkcí kuřecího masa, ve svém reklamním spotu použila současnou problematiku přistěhovalectví a označila dovážené maso za nebezpečné. Tím se podle Rady dopustila náznaků xenofobního jednání. Informuje slovenský server O médiách.com.
Babišova firma se brání tím, že strategii pro reklamní kampaň vymýšlela už na konci roku 2014, a tudíž neměla o současné vlně imigrantů žádné signály. Akreditační komise rady je však přesvědčena, že zadavatel reklamy by měl pokaždé zohledňovat i aktuální situaci a přehodnocovat vhodnost i dávno vytvořených kampaní. „Komisia nepovažuje formy reklamy, ktoré obsahujú uvedené negatívne prepojenia, za reklamu pripravenú s pocitom zodpovednosti voči spotrebiteľovi a reklamu vyhodnotila ako porušujúcu Kódex,“ píše se v rozhodnutí komise.
Údajně xenofobní video Babišovy společnosti:
Varování zákazníků je špatně zvoleno
Komise sice uznala, že je nutné spotřebitele upozornit na nekvalitní kuřecí maso, které se může na pulty slovenských obchodů dostat, ovšem jiným způsobem. Koncepce a zpracování reklamní kampaně mohou být podle serveru O médiách spotřebiteli vnímány jako urážlivé a mnohoznačné. „Zadavatel sice například v TV spotu použil slovní spojení „ilegálni imigranti“, avšak zároveň používá v kampani širší pojem „imigranti“,“ upozorňuje slovenský web.
Reklama hodnotí lidi, a ne zvířata
I slogan reklamního spotu: „Na původu opravdu záleží“ v kontextu děje reklamy je neetický. Podle komise totiž jasně vyznívá, že je podle reklamy Babišovy společnosti původ důležitý u člověka, u kterého se slovo imigrant používá, nikoliv u kuřete, které spot propaguje.