Vnucuje se fádní jazykový obrat, že „pod rouškou“ a „ve stínu koronaviru“ se Babišem vedená vláda ve Sněmovně pokusila získat nástroj, který by do budoucna a částečně i do minulosti umožnil zakrýt velmi podezřelé obchody. Takové, které zavání buď korupcí, nebo leností a neschopností. Z toho všeho můžeme vládu poslední roky (a zvláště pak v poslední době) dost dobře podezírat.
Počátkem tohoto týdne chtěla vláda využít legislativního stavu nouze a nechat si schválit novelu zákona o zadávání veřejných zakázek. Šlo v ní o takzvaná jednací řízení bez uveřejnění (JŘBU). Zdůvodněním se vláda moc nezdržovala. Protože se šíří nový koronavirus, tak je potřeba nákupy provádět rychle, jelikož je to veřejný zájem.
V čem je problém a co hodně zaráží, popisuje třeba česká Transparency International na svých stránkách: „Návrh byl projednáván ve spěchu a bez potřebné diskuze nad efektivitou a riziky navržených opatření. Zarážející je, že materiál k jeho projednání byl nestandardně zveřejněn ve stejný den a projednávání tohoto bodu neměla vláda vůbec na programu.“
K nedůvěře byl důvod, protože lukrativní zakázky v posledních týdnech dostaly podezřelé společnosti v daňových rájích a značně nespolehliví lidé.
Transparency popisuje, k čemu by taková novela mohla vést: „Ve většině jednacích řízení bez uveřejnění by se nově nemusela zjišťovat základní způsobilost dodavatele zakázky.
To znamená, že by mohly být zakázky přiděleny i dodavatelům:
- pravomocně odsouzeným za spáchání některých trestných činů, např. podvodu, legalizace výnosů z trestné činnosti nebo úplatkářství,
- s nedoplatky na daních nebo pojistném za veřejné zdravotní pojištění nebo na sociální zabezpečení,
- v likvidaci, nebo
- v insolvenci.
Zároveň návrh umožňuje, aby v JŘBU (jednacím řízení bez uveřejnění) byl vybrán dodavatel, který nedoloží potřebné dokumenty. Také by bylo opět umožněno účastnit se zadávacích řízení těm firmám, které nemají své akcie zaknihovány, tedy nemusí mít jasnou vlastnickou strukturu. U vybraného dodavatele, který je právnickou osobou, by navíc zadavatel nezjišťoval údaje o jeho skutečném majiteli, a odpadla by tak pro zadavatele povinnost vyloučit účastníka, který by svého skutečného majitele neprokázal. Identifikace osoby, která bude ze zadané zakázky mít finanční prospěch, je jedním z důležitých protikorupčních opatření. Navíc předkládaná novela vypouští základní atribut pro výběr dodavatele, a sice: zadavatel je povinen vybrat k uzavření smlouvy účastníka s ekonomicky nejvýhodnější nabídkou.“
Transparency na to upozornila 12. května v tiskové zprávě. Den poté ovšem na návrh vlády předseda Poslanecké sněmovny Radek Vondráček (ANO) navrhl, aby novela byla projednána ve zkráceném jednání, takže prakticky do dvou dnů od schválení vládou.
To už se ale ozvala média i občanské aktivity, takže vláda musela novelu stáhnout z jednání a zařadit ji do standardního legislativního procesu. Tento pokus se tedy povedlo zastavit, respektive zpomalit.
Ředitel Transparency International David Ondráčka pak v rozhovoru pro Český rozhlas řekl: „Jedna věc je, že chyběly pomůcky a nakupovaly se dost zběsile od kohokoli. Taky už víme, že se musíme na možnou druhou vlnu nemoci připravit. Už dnešní zákon o veřejných zakázkách umožňuje dělat nákupy narychlo, v rámci krizové situace. Není třeba nic zásadního měnit. Vláda to jen chtěla využít a nadužít… Novela zákona o zadávání veřejných zakázek byla postavena tak, že by do nějaké míry mohla pokrýt podezřelé nákupy z posledních týdnů… A to tak, že pokud to budou zakázky, které nejsou úplně uzavřené, tak by se na to (novela) mohla vztáhnout. Takže jakási kvazi retroaktivita. To je nebezpečné. V posledních týdnech to byla velká divočina. Nakupovalo se od kohokoli, peníze končily v anonymních slupkách nebo ve firmách, které to nikdy dřív nedělaly. Je obava, že by to mohlo mít i trestněprávní důsledky.“
Dne 13. května zmíněné vládní praktiky v Českém rozhlase kritizovala i předsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová: „Je nemyslitelné, aby se i v době nouzového stavu nakupovaly ve stejný den ochranné pomůcky i desetinásobně dráž… Aby jedno ministerstvo nakupovalo stejný respirátor za 80 Kč a druhé za 850 Kč… Nejsou to peníze ministra vnitra nebo zdravotnictví, ale daňových poplatníků. Všichni cítíme, že je to podezřelé, zvlášť když víme, že některé firmy byly jen schránkové, další se sídlem v daňových rájích, nebo dokonce sponzoři hnutí ANO. To nevzbuzuje důvěru.“
„Vláda žádá bianco šek, aby mohla zadat zakázku někomu, kdo je v insolvenci, trestně stíhaný, někomu naprosto nedůvěryhodnému. Kabinet chce dodatečně legalizovat zlodějny, které se staly na ministerstvu zdravotnictví,“ řekl šéf poslanců TOP 09 Miroslav Kalousek.
„Je to situace pro vytváření Palerma, o kterém tak rád mluví Andrej Babiš. Ale je to jeho Palermo,“ komentoval vládní návrh zákona předseda ODS Petr Fiala.
„Novela je trvalá a nejedná se pouze o nouzový stav. Jedná se o jakékoliv nákupy podle příslušného paragrafu zákona. Vláda to předkládá ve velmi zrychleném řízení,“ řekl na tiskové konferenci pirátský poslanec Ondřej Profant.
„Zákon odporuje všem protikorupčním tendencím, kterými se hnutí ANO pyšnilo,“ vyjádřil se lídr Starostů Vít Rakušan.
A tohle měla být protikorupční vláda, aspoň podle tvrzení Andreje Babiše. Jestli ale tohle není základ pro řádění nějakého „Palerma“, tak už nic. Je ale zjevné, že se vláda pokusí věc znovu protlačit. Úspěch tlaku opozice, médií a občanů ukázal, že se dá Babišově snaze o přeměnu státu v jeho socialistický velkostatek účinně bránit. Jeho tlak bude ale velký a nepochybně to nevzdá.