Premiér Babiš zjistil díky médiím, že dopravci zneužívají slevy jízdného pro seniory a studenty. Stát si toho dosud nevšiml. Jenže chyba je na straně vlády a v samotných dotacích. Proto by se měly zrušit, jejich regulace problém nevyřeší.
Slevy v železniční a autobusové dopravě ve výši 75 procent ceny jízdenek pro seniory a studenty jsou nedotknutelnou vlajkovou lodí premiéra Babiše. Jeho vláda je zavedla loni v září a Ministerstvo dopravy nedávno zveřejnilo roční bilanci. Daňové poplatníky přišly na 5,6 miliardy korun. Všichni hlavní dopravci současně hlásí meziroční nárůst zisku kvůli zvýšenému počtu cestujících. Svůj podíl na tom právě mají i státem dotované kompenzace za slevy na jízdné.
Oslavné tirády se nekonají
Jenže oslavné tirády vlády, jak se tyto slevy osvědčily, se nekonají. Narušily je nepříjemné zprávy z terénu. Jak se ukázalo, někteří dopravci používají různou výši jízdného podle dopravní špičky nebo kategorií komfortu jízdy. Nepočínají si sice v rozporu s předpisy, nicméně běžně dochází k situacím, že si účtují na stejné trase náhradu za jízdenky v rozmezí několika stovek korun.
Internetová televize DVTV uvedla příklady na železniční trati Praha-Ostrava. Jízdenka u společnosti Leo Express stála ve středu odpoledne 249 korun a stát za ni za slevu proplatí 186 korun. V pátek však její cena v době špičky ve stejném čase vyskočila na 1109 korun, a stát uhradí 831 korun.
O něco méně křiklavá je situace u společnosti RegioJet Radima Jančury z Janečkova Nadačního fondu proti korupci, dříve jednoho z nejhlasitějších podporovatelů Andreje Babiše. Jízdenku lze u ní koupit ve čtyřech kategoriích nabízeného komfortu, na zmiňované trase od 259 do 569 korun podle poskytovaného servisu. Stát jí však proplácí i jízdné v luxusní kategorii Relax za 419 korun.
Pozadu nezůstaly ani státní České dráhy, které z dotací ukously největší balík 2,5 miliardy korun. Hned zpočátku účelově navyšovaly ceny jízdného, až muselo zasáhnout Ministerstvo dopravy. I tak dnes hlásí místopředseda představenstva Českých drah Radek Dvořák, že se díky slevám jízdného meziročně „zvedl podíl lidí cestujících se slevou na 40 procent a u důchodců je nárůst dvojnásobný“.
Kremlíkovy regulace
Premiér Babiš se tváří, jako by se o těchto skutečnostech dozvěděl až nyní z médií. „Někteří dopravci zneužili slevy a uměle navýšili ceny jízdenek. To se mi absolutně nelíbí,“ reagoval a vyzval ministra dopravy Vladimíra Kremlíka, aby okamžitě zjednal pořádek.
Ministr hodlá od ledna zavést regulační opatření. „Uvedená praxe dopravců popírá smysl zavedení slev – přispět na jízdné těm, kteří to potřebují. Nikoliv tedy těm, kteří na cenu nehledí a zaplatí bez problému zlevněnou jízdenku z Prahy do Ostravy za 300 korun, i když mohou jet podstatně levněji,“ prohlásil.
Kremlíkovy regulace budou vypadat tak, že stát na každé trati nastaví limity pro vyplácené kompenzace za jízdné. Pokud by cena jízdenky přesáhla nastavený strop, půjde její úhrada na vrub dopravci.
V praxi to znamená, že v uvedeném příkladě na trase mezi Prahou a Ostravou dosáhne náhrada za jízdenku maximálně 389 korun. To ovšem popírá Kremlíkova slova, že cestující za tuto jízdenku zaplatí více, i když může jet podstatně levněji.
„Druhá třída“ s Jančurou
Do naprojektovaného limitu na této trati se totiž „shodou okolností“ bez problémů vejde i Jančurovo jízdné v kategorii Relax s nadstandardním servisem, kde už dnes stát doplácí „jen“ 314 korun. Současně RegioJet nabízí jízdné v nejnižší kategorii Low cost bez obsluhy za 259 korun, kde stát doplácí 194 korun. Pro RegioJet se tak prakticky nic nemění, i když nedává racionální smysl, aby mu vláda proplácela obě kategorie.
Jančurova firma obdržela druhou nejvyšší roční kompenzaci za slevy 362 milionů korun a letos očekává zisk 200 milionů korun, tedy dvojnásobný nárůst. Mluvčí společnosti Aleš Ondrůj se ovšem ohrazuje, že v kategorii Relax je účtováno „standardní jízdné na železnici ve druhé třídě a je regulováno výměrem Ministerstva financí“.
Samotný RegioJet inzeruje „druhou třídu“ Relax jako komfortní jízdu ve velkoprostorovém voze s polohovatelnými koženými sedačkami, možností samostatného sedadla, velkými stolečky pro práci i zábavu a zdarma wi-fi. Pro cestující, v tomto tarifu obsluhovanými přednostně, je navíc zdarma balená voda, denní tisk a časopisy, italská káva a čaj.
Jen stěží lze toto vybavení považovat za běžný standard. Navíc jde jen o úřední slovíčkaření, jelikož RegioJet nakoupil vozy používané v kategorii Relax od rakouských státních drah jako první třídu.
Selhala vláda
Ministryně financí Alena Schillerová dnes prohlašuje, že slevy zneužil jediný dopravce, Leo Express. „Nepředpokládáte, že něco takového udělají. Je to skutečně individuální selhání,“ reagovala na otázku, jestli vláda nemohla těmto praktikám včas zabránit. Oznámila, že je bude řešit Finanční správa.
Jenže společnost Leo Express používá dynamické jízdné od roku 2012 a nechce se věřit, že by tato věc nebyla předem známa Ministerstvu dopravy, ani legislativcům, kteří připravovali příslušný zákon. Leo Expres se důrazně ohradil vůči slovům premiéra, že by zneužíval systém kompenzací a porušoval jakékoli předpisy.
Celá kauza kolem slev na jízdném a reakce na ni je tragickým nepochopením situace. Ve skutečnosti selhala vláda a její populistická dotační politika. Dnes za svoji neschopnost hledá obětního beránka, ale podstatu problému nevyřeší.
Drahá populistická úlitba
Na tom se shodují i nezávislí ekonomičtí experti. „Stalo se, co se muselo stát. Podnikatelské subjekty využily příležitosti, kterou jim vláda nabídla svou politikou, pokřivující tržní prostředí,” řekl serveru Novinky hlavní ekonom UniCredit Bank Pavel Sobíšek. Soudí, že ekonomicky čistým řešením by bylo slevy na jízdném pro důchodce zrušit nebo výrazně zredukovat a o ušetřené prostředky jim zvýšit důchody. To ale nezní tak populárně, vždyť jde hlavně o marketing.
Proti slevám se vyslovila i hlavní ekonomka Raiffeisenbank Helena Horská. Podle ní jsou jen „dost drahá populistická úlitba“, za kterou si vláda kupuje hlasy voličů. „Tyto prostředky mohly být daleko účinněji použity ve školství, zdravotnictví či sociální oblasti. Hloupý je stát, který s tak hloupým nápadem přišel,“ dodává.
Babišova vláda neumí nic lepšího, než na chybný dotační manévr reagovat socialistickou regulací, a došlápnout si přitom na Jančurova konkurenta. Limity pro vyplácení slev jen odstraní nejkřiklavější jednotlivosti. V konečném důsledku ale dokonce ponechávají prostor pro navýšení současných cen jízdenek, tentokrát s posvěcením státu. Na tom dopravci tratit nebudou, na rozdíl od daňových poplatníků.