Ministerstvo dopravy zveřejnilo roční bilanci slev na jízdné pro studenty a seniory, zavedených Babišovou vládou. Stát na ně vydal 5,6 miliardy korun, a jak se ukazuje, významně pomohl i největším dopravcům. Jízdenky nemají žádné limity, Jančurův RegioJet si účtuje i jízdu v nadstandardní třídě.
Byl to jeden z klíčových populárních tahů první vlády Andreje Babiše, který si nedovolil ani do té doby nejznámější populista Jiří Paroubek. Bývalý šéf sociální demokracie prudce zvyšoval sociální mandatorní výdaje, sabotoval jakékoli reformy veřejných financí a mimo jiné proslul výrokem, že dluhy se platit nemusí. Babiš už Paroubka v některých ohledech překonal. Vládní výdaje zvyšuje ještě razantněji, také uplácí své cílové skupiny z kapes daňových poplatníků, nebezpečně rozpouští rezervy a do budoucna vystavuje českou ekonomiku vážným rizikům.
Žádné slevy se rušit nebudou
Loni v září začaly platit 75procentní slevy na jízdné ve vlacích a autobusech, na kterých si premiér Babiš velice zakládá. Dobře ví proč, jelikož sociální demokracii a KSČM přetáhl většinu voličů v seniorském věku, kteří dnes tvoří jeho hlavní voličskou základnu. Ti se také staví ke slevám mnohem pozitivněji než studenti, kteří je sice pochopitelně využívají, ale mnozí by raději tyto peníze viděli v investicích do kvalitnějšího vzdělání.
Slevy na jízdné jsou významnou součástí propagandy ANO. To se projevilo i ve sporech o sestavení státního rozpočtu na příští rok v době, kdy samotná vláda hovořila o potřebě šetřit kvůli ekonomickému poklesu. Když se letos na jaře objevily návrhy koaliční sociální demokracie, že by se měly slevy výrazně omezit jen pro seniory nad 70 let, Babiš je rázně odmítl.
„Žádné slevy se rušit nebudou, ani pro důchodce, ani pro studenty. Dokud já budu premiér, slevy budou,“ reagoval premiér přímo ve Sněmovně. Označil je za „jednoznačný úspěch“ jeho vlády a podobné úvahy zavrhl jako fake news.
Úspěch dopravců
Roční vyhodnocení fungování slev na jízdné prokazuje, že jsou „jednoznačným úspěchem“ i pro hlavní dopravce, kterým významně vylepšily bilanci. Jak uvedlo Ministerstvo dopravy, slevy stály státní kasu celkem 5,6 miliardy korun.
Největší kompenzaci 2,5 miliardy korun inkasovaly státní České dráhy, pokrývající zdaleka nejvíce železničních tratí. Zvýšený počet cestujících se projevil i v jejich zisku za první pololetí, který dosáhl 441 milionů korun, tedy o dvě třetiny více, než za stejné loňské období, kdy ještě nebyly slevy zavedeny.
Díky Babišovým slevám byla zisková i obvykle ztrátová osobní doprava, takže je lze považovat za další formu státní dotace. Jejich vliv potvrdil místopředseda představenstva Českých drah Radek Dvořák. „Podíl lidí cestujících se slevou se zvedl na 40 procent, u důchodců je nárůst dvojnásobný,“ sdělil Radiožurnálu.
Podobná je situace u největších soukromých železničních dopravců RegioJet a Leo Express. RegioJet Radima Jančury, známého člena správní rady Janečkova Nadačního fondu proti korupci, obdržel roční kompenzaci za slevy ve výši 362 milionů korun. Letos očekává zisk 200 milionů korun, což znamená dvojnásobný nárůst.
„Naše vlaky za první pololetí přepravily o 12 procent více cestujících než za stejné období loňského roku,“ doplnil mluvčí společnosti Aleš Ondrůj. Přitom ještě loni si Jančura stěžoval na údajně podnákladové ceny hlavního konkurenta Českých drah, které mu komplikují podnikání.
Dobře je na tom i druhý největší soukromý dopravce Leo Express, který za rok inkasoval ze státního rozpočtu 115 milionů korun. I tato společnost hlásí rekordní pololetí, když letos přepravila o dvě třetiny více cestujících než loni, a hrubý zisk jí meziročně stoupl o 58 procent na 62 milionů korun.
Sleva za jízdenku 831 korun
K dobrým časům železničních dopravců přispívá velmi štědrá a laxní politika státu. Internetová televize DVTV zjistila, jak si Ministerstvo dopravy nelámalo hlavu s tím, co všechno jim bude přes slevy na jízdném proplácet, a ti toho využili, či spíše zneužili k vylepšení své ekonomické situace.
Leo Express měl už dříve ceny velmi pohyblivé v závislosti na tom, kdy spoj jede a jak je obsazený. DVTV uvedla příklad, kdy ve středu odpoledne stojí jízdenka z Prahy do Ostravy 249 korun a stát proplatí na slevě 186 korun. V pátek odpoledne v době špičky se však cena na stejné trase a ve stejném čase vyšvihne na 1109 korun, a stát proplatí na slevě pro studenty a důchodce za jednu jízdenku 831 korun.
Vláda totiž dopravcům nestanovila žádný limit, a teprve nyní Ministerstvo dopravy „zvažuje možná řešení, která jsou však značně omezená, protože dopravce stanovuje cenu ve vlastní kompetenci“. Navíc dobře nefunguje kontrola a kritici poukazují na to, že není možné si ověřit, zda dopravci skutečně ve slevě prodají tolik jízdenek, kolik si naúčtují.
Dotování nadstandardu
Ještě bizarnější je situace kolem Jančurovy společnosti RegioJet. Jízdenku lze u ní na stejné trati z Prahy do Ostravy koupit ve čtyřech kategoriích, od 259 do 569 korun podle poskytovaného servisu. Stát jí však proplácí i jízdné v kategorii „Relax“, srovnatelné s „první třídou“, za 419 korun. Daňoví poplatníci se tak skládají i na noviny, časopisy a nápoje poskytované v této kategorii bezplatně.
Podobně výhodné jsou slevy jízdného v autobusové dopravě. Jak přiznávají sami dopravci, pomohly jim obrátit nepříznivý trend úbytku cestujících. Za letošní první pololetí jich přibylo 8 procent, což překonalo očekávání. Podle Vojtěcha Hromíře ze sdružení automobilových dopravců Česmad to je dokonce jediný faktor příznivého trendu zvyšování počtu cestujících.
Z autobusových dopravců nejvíce od státu vyfakturovala společnost Student Agency se 176 miliony korun, rovněž vlastněná Radimem Jančurou. Ještě před rokem přitom nabízel její prodej dravé konkurenci FlixBus, která si mohla dovolit stlačovat ceny jízdenek. Dnes už o prodeji nehovoří.
Věřím Babišovi
V tomto příběhu stojí za zvláštní pozornost právě účast firem Radima Jančury. Aktivisticky naladěný podnikatel vždy patřil mezi nejvýraznější podporovatele Andreje Babiše. Ztotožňoval se s jeho představou omezené „vůdcovské“ demokracie, a případnou kritiku směřoval spíše na Ministerstvo dopravy, kde se však nachází ve střetu zájmů.
Ještě loni v listopadu, tedy už po startu slev na jízdném, Jančura v rozhovoru pro E15 Babiše hájil. „Byl jsem jedním z prvních, kdo řekl, že ho zná a věří mu. To platí pořád,“ uvedl. Omlouval jeho kauzy i spojenectví s prezidentem Zemanem, kterého přirovnal k „lumpovi“. Šéf ANO by podle něj měl dostat šanci vládnout.
Teprve letos se odmlčel a prohlásil, že se už nebude k politice vyjadřovat „i proto, jak moc lidi rozděluje“. Nicméně slevy na jízdném nepochybně spojily politické zájmy Andreje Babiše a obchodní zájmy dopravců, jako je Radim Jančura.