Nad Českem se povalí vlna 200 tisíc běženců, Ohrožená voda, Trvalé riziko: 800 těžkých psychotiků, Napětí u hranic, Žloutenková panika… Co má společného většina titulních stran MF DNES? Manipulují, straší a vyvolávají paniku. Přestože se nic hrozného neděje.
Pravda? Na tu nehrajeme!
Palcové titulky v černé barvě, sugestivní fotografie přes celou stranu, emotivně a negativně zabarvená slova. Tak vypadají první strany jednoho z nejprodávanějších českých deníků. Není to náhoda.
Je všeobecně známo, že nejčtenější články jsou ty se silným emocionálním nábojem, které přitáhnou největší pozornost. Emoce vyvolané textem nám pomůžou utvořit si k dané situaci nějaký postoj a ten pak sdílíme s ostatními lidmi. MF DNES výběrem slov, fotografií a celkovou koncepcí titulních stran výrazně podněcuje a udržuje ve svých čtenářích obavy, a to z čehokoliv, co se zrovna namane. Ať jsou to uprchlíci, kterých tady máme nejméně z celé Evropy, žloutenka, jejíž virus se v Praze v kontaminované vodě nenašel, nebo neopodstatněné vzbuzování strachu z psychiatrických pacientů.
„Největší titulky na hlavní straně deníku nám oznamují, že hlavní zprávy konkrétního dne jsou spojeny s prožíváním silných emocí strachu a obav – slova jako „napětí“, „panika“, „ohrožení“ určitě nenechají čtenáře chladnými. Stejně tak fotografie. Pokud článek referuje například o kontaminované vodě a přiřadí se fotografie seniorů, zvýší se pocit bezbrannosti a ohrožení obyvatel. Nebo fotografie mladého silného muže se snědou pletí s negativním výrazem v jeho tváři nám evokuje agresivitu a iracionalitu, a to si opět spojujeme s vlastním ohrožením,“ říká pražská psycholožka Eva Seidlerová.
Jako jeden z nejextrémnějších případů neuvěřitelně manipulativních titulků se jeví ten ze soboty 6. června. Zní doslova: „Nad Českem se povalí vlna 200 tisíc běženců.“ Člověk má až chuť po jeho přečtení si honem nakoupit trvanlivé potraviny a zalézt někam do bunkru. Ve skutečnosti se v textu píše, že Německo a Francie plánují, že budou utečence vracet zpět letecky. Podobné je to i s dalšími články. Máme tady nejhorší situaci s vodou, největší vedra, sucha, nejvíc nebezpečných bláznů… Je to pravda? Samozřejmě že ne. Jenže spousta lidí nedojde při čtení dál než k prvním řádkům, a ty k vyděšení bohatě stačí. Že je všechno jinak, to se obvykle dozvíte malým písmem někde uprostřed textu, což lze snadno přehlédnout nebo zapomenout. Ovšem děsivá fotografie a obří písmo v úvodu v paměti utkví.
Největší snad …
Mladá fronta DNES je největší seriózní celostátní deník v České republice, píše se na stránkách Mafry. Pokud by tomu tak doopravdy bylo, pak bychom se měli ptát, nakolik má redaktor takových novin morální právo záměrně zvyšovat emocionální náboj svého článku pomocí zavádějících titulků a emocionálně podbarvených fotografií. Nezdá se totiž, že by si s tím v Babišově novinách někdo lámal hlavu. Ano, emoce prodávají, a negativní emoce prodávají ještě víc. Je však finanční zisk jediný důvod, proč MF DNES šíří strach, a při své mediální pozici tak ovlivňuje masy lidí, a tudíž i podstatně mění náladu v celé společnosti? Nebo je za tím ještě něco jiného? Důkladně vystrašený národ se totiž mnohem lépe ovládá. Správně vynervovaným a vyděšeným lidem pak možná stačí jen ve vhodnou chvíli naservírovat nějaké to pozlátko a polechtat smysly něčím voňavým a sladkým… Třeba koblížkem. Pak už budou všichni poslušně zobat z ruky.