Etický rozměr výkonu Babišových propagandistů a marketérů hodnotím v textu níže. Z čistě profesního hlediska je však v úplnosti manipulace a využívání největších neduhů naší doby ta kampaň dokonalá. Líp by to nezvládl ani Josef Goebels a Marku Prchalovi je třeba vyslovit za ten výkon skutečný despekt. Babišova facebooková kampaň je řemeslně dokonale provedená sviňárna.
Najmout výkonné lidi jde díky lidské povaze na cokoliv. Na ostrahu koncentračního tábora, na udávání vlastních rodičů, na malou africkou válku a samozřejmě i na manipulativní a lživou volební kampaň totálně zdiskreditovaného politika. Tak si Andrej Babiš najal profesionály. Chtěl bych strašně moc být u toho, až se jich jejich děti někdy v pubertě zeptají: „Stály ti ty peníze za to, že se za tebe stydí vlastní syn?“
Sobota
8.30: V Olomouci je fajn
Fotografie několika usmívajících se paragrafek kolem pana premiéra (paragrafka je dívka s vyvinutými pohlavními znaky, ale ještě pod zákonem)
9.15: Rád jsem Vás poznal!
Fotografie usmívajícího se pana premiéra a záda seniorky, které pan premiér podepisuje a zdarma dává svou novou knihu, jak bude líp, plod perné práce jeho píáristů
9.55: Díky moc vám všem v Olomouci
Fotografie usmívajícího se pana premiéra a záda metalisty (pravděpodobně olomouckého), kterému pan premiér podepisuje a zdarma dává výše zmíněnou knihu
10.35: A ještě jedna fotka z Olomouce. Bylo to moc fajn
Fotografie usmívajícího se pana premiéra s dítetem mužského pohlaví předškolního věku. Proto pan premiér nedrží knihu, ale to dítě, které se samozřejmě usmívá. Děti jsou oblíbeným motivem kampaní diktátorů a populistů celé planety, ještě by pan premiér měl zkusit fotografii s kolouškem.
11.40: Náš Patrik Nacher, lídr v Praze, v tom má jasno: „Dokud bude Čína a Indie otevírat nové a nové uhelné elektrárny, Green Deal nezmění vůbec nic, jen si v Evropě zničíme energetiku a průmysl. Popírání této evidentní reality je jen ideologický fanatismus.“
Pan premiér reflektuje, že část jeho voličů nechápe životní nutnost draze zastavit spalování, a tak apeluje na notičku „se na to zadarmo vykašlem“. Ale ví, jak je to neudržitelné, tak místo dítěte na předchozí fotografii používá jako rekvizitu sdělení pana Nachera. Pan Nacher vcelku pravdivě říká A, že nejvíce to smrdí v Indii a Číně. Jak on, tak pan premiér by tedy jako politici měli říci i B. A to je tak nelíbivé, že jej politici neříkají nahlas nikde. Zní: Nezbývá než v horizontu návratnosti investice 100 – 150 let postavit po celém rozvojovém světě za naše peníze velké jaderné elektrárny a začít z nich prodávat energii za 90 procent ceny té současné čínské z uhlí. Ale že bychom měli zaplatit Indům reaktory? To populista nedopustí ani ve snu!
Racionalita v kampani? K čemu?
13.00: Víte, co od nás můžete očekávat. Čitelnou a pragmatickou politiku s programem pro všechny občany s cílem dál zlepšovat životní úroveň a bezpečnost. A všude ve světě a hlavně v Evropské unii bojovat za české zájmy.
Je to sice pravý opak postu, který sdílel před osmdesáti minutami. Tam poukazoval, jak žádné naše snahy o ústup od uhlí nejsou potřeba, nyní slibuje bezpečnost, o kterou jsme alespoň v oblasti energetické za jeho ministrování a premiérování přišli. Několik velkých jaderných bloků se mělo stavět od roku 2014, kdy se stal ministrem financí, a nejpozději od roku 2017, kdy se stal premiérem. Ztrátu osmi let už nedoženeme a odstávka uhlí bude odložena. I bez toho ale narostou ceny elektrické energie – v situaci celoevropského nedostatku – šokově. Takže životní úroveň – vedle toho, že přijdeme o energetickou bezpečnost – bude klesat. Nejvíce chudým, tedy seniorům.
17.24: Olomouc. Jeseník. Lázně Priessnitz jsou narvané. Všichni si užívají naše vouchery. Podíval jsem se i do naší skvělé české Řetězárny, která vyváží řetězy do celého světa. V 50 zemích si ji pochvalují jako velice kvalitní a spolehlivou firmu. Na rozdíl od konkurentů z Asie jsou schopní dodávat svým zákazníkům včas, i v době covidu. Stejnou čest dělá naší zemi Fenix Trading, který vyváží topné panely do 70 zemí. Je největší v Evropě. Stihl jsem toho v Olomouckém kraji plno, tak koukněte. Byl to úžasný zážitek.
Se všemi mluvil, všechny jmenoval, všem slíbil hájit jejich lokální zájmy a všechny chápe. Všem slíbil dotace z EU, které kvůli jeho machinacím naše republika zřejmě úplně přestane dostávat. A video netrvalo o mnoho víc jak tři minuty – to je první „odchozí vlna diváků“, dnešní divák spěchá.
17.59: Ráno jsem se byl podívat na nové středisko údržby dálnic v Přerově. Spousta nové moderní techniky. Už aby tu bylo dostavěno i těch posledních 10 km D1. ŘSD na to má vydané stavební povolení. Ti samí odpůrci na to ale opět podali odvolání. Patrikovy Děti Země a Voda z Tetčic. Tisíce lidí z Přerova a statisíce řidičů tu kompletní D1 ale chtějí a potřebují. Ve sněmovně prošla novela zákona, aby se zjara mohlo začít stavět. I přes odpor těch pár lidí. Stačit bude, když nabude stavební povolení právní moci. Můžou pak probíhat soudy, ale bude se stavět.
Je skvělé, když pan premiér slíbí, že konečně začne stavět dálnice! Je sice pravda, že za osm let v klíčových funkcích nepostavil ani kolo ke zdi (či v podstatě zanedbatelný počet nových kilometrů dálnic). Můžou za to samozřejmě ochranáři, ne on! On jako premiér přece nemůže dělat skoro nic!
18.35: No jasně, Ladislav Okleštěk! Náš lídr v Olomouckém kraji
A protože Prchal myslí úplně na všechno, pózuje pan premiér před vozidlem a s muži v uniformách nějaké zásahové služby – technické, zdravotnické nebo hasičské. Tyhle profese má rád a v úctě každý, koho někdy vezla sanitka. Tak se pan premiér v respektu lidí, co pomáhají druhým v nouzi, rád přihřeje.
Světlo bude i ve dne!
19.14: Nové středisko údržby dálnic v Přerově
Fotografie vážně se tvářícího pana premiéra na jakémsi jezdítku – asi nějaké minikáře, či jak se to nazývá, čtyři kolečka s křeslem a motorem. Nevinné děti si hrají v pozadí. Inu – každá žena se srdcem matky ocení, že je pan premiér věčný kluk! Jak idylické!
19.59: Prostějov! Díky moc vám všem
Repete oblíbené epizody „pan premiér dává podepsanou knihu seniorce“
20.37: Jasně, že se vyfotíme
Repete fotky se seniorkou, ale bez knihy! Roztomilost pana premiéra podtrhuje, že třímá v každé ruce háčkované pimprle. Drobným opomenutím je fotografie postovaná po půl deváté večer pořízená za denního světla. Marku, to ty tví lidi neuměj použít nějakej filtr ke ztmavení?
21.09: Karviná! Díky moc vám všem
Foto repete „kniha a volička“ – opět foceno ve dne
21.43: Dáme fotku
Foto repete bez knihy, foceno za světla
Neděle
První nedělní post přináší změnu. „Tady ještě jedna fotka z Ostravy. Díky moc vám všem“. A není tam s panem premiérem volička, ale volič. O hodinu později: „Kdo se nenaučí jazyk, nepochopí základní hodnoty a nebude je ctít, nemůže mít v Evropě trvalý domov. Tečka.“ Pan premiér, poslechněte si libovolný jeho projev, neumí dobře česky. Následuje: „Nebudeme zvyšovat daně. Nikdy.“ Vysvětlení, z čeho zaplatí sekyru, kterou jeho vládnutí zaseklo, neupřesní.
Odpoledne pak přichází změna: Zatímco v sobotu se blýskl se silničáři, dnes s rovněž respektovanou armádou. „Dny NATO v Ostravě / NATO Days in Ostrava právě teď,“ píše. Poté následuje deset příspěvků o tom, že je na Dnech NATO. A jedno videjko – Čau lidi – natočí před nejmodernějšími hasičskými náklaďáky. A celé video se chlubí armádou a její technikou. To, jaký bordel byl při záchraně našich tlumočníků z Afghánistánu, nepřipomene.
Lži podle protokolu
Ta kampaň je přesně a profesionálně šitá na míru dnešnímu průměrnému a často ještě nerozhodnutému voliči. Odpovídá prvosignálnímu vnímání datového toku na facebooku, který obrovská část uživatelů té sítě praktikuje. Stačí prvosignální znaky – úsměv, dar, dítě v náručí, pak fotky se silničáři, projev před hasičským autem, a opakovat, opakovat, opakovat, usmívat se, usmívat se a opakovat. A opakovaně. Na konci bude u letmých diváků facebookových příspěvků úspěšně vytvořen dojem, že ten Andrej je jedinej v tý kampani pozitivní. Neotravuje se šetřením či hospodařením, nezatěžuje myšlenkami či výpočty, slíbí, že udělá, co osm let neudělal, a usmívá se. Pořád se usmívá. A mám strach, že i díky téhle precizně manipulativní a jen na prvosignální soustavu zaměřené kampani přesně na míru nepozorného facebookového uživatele se bude usmívat ještě víc.