Poslanec Martin Kolovratník (ANO) navrhuje, aby komerční osobní vlaky měly na železnici přednost před těmi nákladními. Vyplývá to z pozměňovacího návrhu k novele zákona o drahách, který Kolovratník podal. Informoval o tom web Zdopravy.cz. Podle dopravců by takový krok byl pro část z nich likvidační.
Asi nikoho nepřekvapí, že naprostou většinu zboží v Česku převážejí kamiony. I přesto, že se stát zavázal k přesunu nákladní dopravy ze silnic na koleje, přišel poslanec hnutí ANO s překvapivým návrhem. Martin Kolovratník podal pozměňovací návrh, podle kterého by komerční vlaky s cestujícími měly mít v budoucnu přednost před nákladními expresy.
Samotný pozměňovací návrh k novele zákona o dráhách není veřejně dostupný, získali ho však redaktoři webu Zdopravy.cz. Podle nich poslancův návrh souvisí s chystanými velkými omezeními na koridorových tratích, zejména mezi Chocní a Ústím nad Orlicím. Kvůli plánovaným výlukám bude muset dojít k výraznému omezení kapacity pro osobní a nákladní vlaky.
Kolovratník argumentuje tím, že současná podoba právní úpravy fakticky znemožňuje využití institutu přetížení dráhy. Pokud by jej totiž správce železnice využil, musel by v první řadě odmítnou komerční spoje. Například na nejvytíženější tratí mezi Prahou a Ostravou jsou ale dnes všechny přímé vlaky provozovány jako komerční.
Pozměňovací návrh se nelíbí nákladním ani některým osobním dopravcům na železnici. „Návrh jsme dvakrát odmítli i s podáním příslušných odborných argumentů. Pokud by tento návrh skutečně prošel, je to v podstatě z velké části likvidace nákladní železniční dopravy,“ řekl deníku FORUM 24 výkonný ředitel Sdružení železničních nákladních dopravců Oldřich Sládek.
Podle Sládka je návrh v rozporu s nařízením 913/2010 o evropské železniční síti pro konkurenceschopnou nákladní dopravu a také se směrnicí 34 o evropském železničním prostoru.
K návrhu se vyjádřil i soukromý dopravce Leo Express. „Vzhledem k plánovaným omezením na železnici je pro osobní dopravce důležité, aby obdrželi dostatečné množství kapacity pro zajištění dopravní obslužnosti v kritické infrastruktuře. Proto musí být kapacita zajištěna také pro komerční spoje, které tvoří na nejvytíženější trati v České republice většinu vypravovaných osobních spojů. V opačném případě nemůže spojení mezi Prahou a Olomoucí fungovat. Je ovšem důležité, aby byla kapacita přidělována nediskriminačně a v dostatečné míře pro všechny železniční dopravce, kteří koleje využívají, a to včetně nákladních,“ reagoval mluvčí společnosti Emil Sedlařík.
„Klíčové není při přidělování kapacity dělit spoje na komerční a objednávané, ale na to, jaký mají význam pro zajištění dopravní obslužnosti. Toto aktuálně zákon řeší špatně a právě. Novela pana poslance Kolovratníka jde podle všeho směrem tuto chybu opravit,“ vysvětlil mluvčí společnosti RegioJet Aleš Ondrůj s tím, že jde o to, aby města jako Ostrava či Olomouc, kde naprostou většinu spojů zajišťují komerční spoje, nezůstala odříznuta od Prahy.
České dráhy se oficiálně odmítly k návrhu poslance Kolovratníka vyjádřit. „Nejsme a ani jsme nebyli autory tohoto pozměňovacího návrhu. Každý pozměňovací návrh je detailně diskutován přímo v připomínkovém řízení. Proto nebudeme pozměňovací návrhy, ať už se týkají čehokoliv a jejich autorem je kdokoliv, v této fázi legislativního procesu komentovat,“ uvedl mluvčí Robert Pagan.
Generální ředitel národního dopravce Ivan Bednárik ale návrh poslance Kolovratníka kritizuje. „Upřednostnit pendolino před vlakem, který veze náklad padesáti kamionů, je cesta do pekel,“ prozradil webu Zdopravy.cz.