Vicepremiér pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti) přiznal potíže s přechodem do nového režimu stavebního řízení. Nejzávažnější nedostatky ministerstvo pro místní rozvoj opravuje co nejrychleji, uvedl ve středu na sociální síti X.
Nový jednotný on-line systém pro stavební úřady byl spuštěn 1. července, ale ministerstvo pro místní rozvoj podle Bartoše nyní – tedy už více než tři týdny od startu systému – připravuje detailní manuály pro úředníky. Zlepšení a nové funkce systému jsou dle slov Bartoše „v plánu na později“.
„Potíže s přechodem do nového režimu stavebního řízení jednoznačně jsou, nikdo to nepopírá,“ sdělil ministr. Žádný podnět, kritika nebo žádost podle něj nezapadnou. „Jen různých organizací samospráv se v systému musí správně nastavit na 1400,“ napsal ve středu Bartoš. Původně ministerstvo po informacích od radnic o potížích s novým systémem tvrdilo, že je způsobuje hlavně to, že úředníci zadávají špatně své zařazení do přihlašovacích údajů.
Kromě řešení nedostatků ministerstvo školí úředníky v používání systému. Podle Bartoše zahájilo novou sérii školení v krajích, v úterý bylo například v Jihlavě. „Pracujeme na detailních manuálech pro úředníky s popisem různých typů řízení od A až po Z,“ doplnil ministr.
Systém digitalizace stavebního řízení vykazuje zásadní nedostatky například podle Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů. Není například plně propojen s ekonomickými systémy a spisovými službami. Zároveň jsou části Informačního systému stavebního řízení (ISSŘ) podle tajemníků také právně problematické a mohou být v rozporu s pravidly GDPR.
Systém je nefunkční třeba podle představitelů opavské radnice. Z podobného důvodu jako Opava se na ministerstvo pro místní rozvoj v otevřeném dopise nedávno obrátil také starosta Nového Boru na Českolipsku a předseda Sdružení obcí Libereckého kraje Jaromír Dvořák (Starostové pro Liberecký kraj). Problémy hlásí další stavební úřady po celé České republice.
Při zavedení 1. července se například v Brně úředníci magistrátu nemohli do systému přihlásit, podle nich kvůli přetížení. S komplikacemi se potýkaly i stavební úřady v Praze. Jejich úředníci v systému vůbec nemohli pracovat, protože nebylo možné nastavit uživatelská práva. Úředníci z Prahy 8 hodnotili systém jako nejhorší, co zatím během třicetileté praxe zažili.
Bartoš dříve uvedl, že systém digitalizace stavebního řízení je propustný a požadavky v něm se dají odbavovat. Nejčastěji se úředníci na ministerstvo pro místní rozvoj obraceli kvůli problémům s nastavováním svých rolí, které při špatném zadání bránily v přihlášení. Některé úřady ale uvedly, že zřízené call centrum často nezná odpověď na některé problémy a technická podpora někdy nereaguje i několik dní.
Nový stavební zákon začal platit 1. července pro všechny typy staveb. Norma například ruší dvojí povolování staveb a územní a stavební řízení slučuje do jednoho. Stavební úřady mají samy obesílat ostatní úřady a získat jejich vyjádření v závazném stanovisku. Na konci by mělo být jediné razítko pro stavebníka. Řízení má být pro všechny účastníky v digitální podobě a veškerá dokumentace bude on-line. Úřady a stavebníci budou komunikovat v propojených systémech.