Ve středeční aukci neworské galerie Sotheby‛s padl další rekord. Za více než 110 milionů dolarů se zde vydražil obraz Jeana-Michela Basquiata „Untitled“. Šťastným kupcem se stal jednačtyřicetiletý japonský sběratel Yusaku Maezawa, který plánuje zřídit v Japonsku Basquiatovo muzeum. Toto plátno, který umělec vytvořil na úplném začátku své kariéry, v roce 1982, se stalo nejdráže prodaným dílem amerického umělce a šestým nejvýše draženým dílem v moderních dějinách. Je trochu paradoxní, že tím předčil obraz svého přítele Andyho Warhola „Silver Car Crash“, který se prodal v roce 2013 za více než 105 milionů dolarů.
Černošský umělec, cena jehož obrazů stoupla za posledních patnáct let desetkrát, se touto aukcí dostal na stejnou úroveň jako např. Pablo Picasso. Mnoho odborníků růst popularity díla tohoto umělce poněkud mate, jen v loňském roce vydělal prodej jeho 80 děl v aukcích více než 171 milionů dolarů. Výtvarný kritik Adam Pendleton pro New York Times řekl, že v souvislosti s násilím, páchaným v současném světě, i s trvající rasovou diskriminací je Basquitovo dílo vnímáno právě dnes mnohem intenzivněji. Street art i pop art se v současném umění opět dostávají ke slovu, odtud pramení návrat nejen k Basquiatovi, ale i Warholovi či Lichtensteinovi.
Díla J.-M. Basquiata vypadají jako načmáraná křídou na zeď či vytržená ze školního sešitu. Působí často velmi vyhroceně, časté je téma smrti, symboly lebky a kříže. Jako černoch s haitskými kořeny a nadprůměrnou inteligencí zažíval Basquiat v sedmdesátých letech nejen rasovou ale i sociální diskrimaci na vlastní kůži. Problémem protikladů hodný-zlý, bohatý-chudý, se ve svých výtvarných výpovědích věnuje od samého počátku. Do obrazů vkládá komiksová okénka, postupem času se text stává pro díla víc a víc zásadním. Slova často přeškrtává, z obrazů je patrná chaotičnost, která měla původ zřejmě v Basquiatově čím dál větší závislosti na drogách. Především díla z období těsně před smrtí působí zcela ve shodě s uměním art-brut, expresivními malbami či kresbami pacientů psychiatrických léčeben. Obrazy jsou plné stovek detailů, nečitelných nápisů a nesrozumitelných vzkazů.
Průkopník street artu, spolu s Andy Warholem propagátor pop-artu, zemřel v roce 1988 v magických 27 letech, na předávkování drogami. Zanechal po sobě obrovské množství obrazů, v poslední době i velké množství plagiátorských pokusů. Téměř třicet let po své smrti se stal spolu s Andy Warholem nejlépe prodávaným americkým výtvarníkem. Pop-art je zpět.