Česká republika ani další členské státy Evropské unie neočekávají nějaké výraznější problémy, komentuje začátek platnosti embarga na ruskou ropu zvláštní zmocněnec vlády pro energetickou bezpečnost Václav Bartuška. V rozhovoru pro deník FORUM 24 mluví mimo jiné o tom, jak bude Evropu bolet zákaz dovozu ropných produktů z Ruska, který má platit od února příštího roku, nebo jak sankce Evropské unie pohnou s cenami pohonných hmot.
V pondělí začal platit zákaz dovozu ruské ropy do Evropy po moři. Dojde kvůli tomuto opatření, o kterém EU rozhodla už v červnu, ke zvýšení cen pohonných hmot?
Ceny teď klesají v celé Evropě, uvidíme, co bude v příštích dnech. Šestý sankční balíček byl schválen počátkem června a v platnost vstupuje až teď, protože nebyla dohoda mezi členskými státy a obchodníky, přepravci a dodavateli ropy, že jsou schopní logistické toky přetočit, předělat, a potřebovali na to zhruba šest měsíců. To se přesně stalo a ani my, ani další členské státy Evropské unie neočekáváme nějaké výraznější problémy.
Česká republika využívá ropovod TAL, který z italského Terstu vede přes Německo a Rakousko…
Máme dva ropovody – TAL i Družbu. Družba má výjimku do roku 2024. Ropovod TAL využíváme od roku 1996, takže v zásadě jsme v komfortní situaci. Uvidíme, jaká bude reakce Ruska. Zajímavá byla reakce OPECu (Organizace zemí vyvážejících ropu, pozn. red.), který odmítl snižování těžby, takže velkou podporu Rusko mezi ostatními těžaři nemá.
Za jak reálné považujete to, že se podaří navýšit kapacitu ropovodu TAL pro Českou republiku tak, aby kompletní spotřeba byla pokryta bez ropovodu Družba?
30. listopadu schválil řídicí výbor TALu navýšení kapacity o čtyři miliony tun ropy ročně, což je projekt, kterému se říká TAL+ a celý ho platí Česká republika. Měl by být funkční zhruba během dvou let. Potom jsme schopni bez problému nahradit Družbu.
Budeme v situaci, která pro nás bude nová, protože od roku 1996 máme dva ropovody. Až skončí Družba, budeme v situaci, ve které je třeba rafinerie Schwechat v Rakousku už půl století, to jest, že má pouze jednu rouru, a když se na ní cokoliv stane, tak má problém. Bude to pro nás nová situace.
Snižuje se už objem dodávek, které k nám proudí přes Družbu?
Vůbec ne, ba právě naopak. V tuto chvíli je zájem o ruskou ropu, protože je levná, a dodávky se spíše v posledních měsících zvyšovaly. Zájmem Rusů je vyvézt co největší objem ropy, dokud můžou.
V únoru příštího roku začne platit i zákaz dovozu ropných produktů z Ruska do Evropy. Jak moc to bude členské státy Evropské unie bolet?
Bude to složitější než stávající krok. Uvidíme, co se přesně odehraje. Věříme tomu, že jsme schopni to zvládnout. Celé embargo přišlo poté, co jsme se velmi důkladně dohadovali o logistice. Bude to krok, který Evropa nikdy neudělala, takže ujištění, co se přesně stane, vám nedokážu dát. Věřím tomu, že to zvládneme dobře.
Je Rusko schopno redistribuovat svoji ropu i na jiné trhy?
Rusko už nyní prodává svoji ropu jinam. Primárně to je Indie a Čína, ovšem s masivní slevou okolo 30 dolarů na barel. Hlavní beneficienti této situace jsou Indie a Čína. Naším cílem je, aby se snížily příjmy Ruska z exportu ropy. Vyjmout Rusko z globálního obchodu s ropou úplně nechce nikdo, protože patří mezi tři největší těžaře ropy.
Takže by se dalo říct, že sankce mají ten účinek, který Evropská unie plánovala?
Věřím tomu. Cílem není vyřadit Rusko z obchodu s ropou, protože by to mělo negativní dopad na celý svět. Cílem je snížit příjmy Ruska z exportu ropy.
A to se daří?
Zatím to tak vypadá. Dnes je první den, myslím, že je brzo hodnotit. Bude zajímavější podívat se na to s odstupem několika měsíců. Připraveni jsme na to velmi dobře, víme, co chceme, a děláme to.