Ministryně financí Alena Schillerová v rozhovoru pro deník FORUM 24 přiznává, že veřejné finance jsou udržitelné do roku 2030. Poté může nastat bez reforem vážný problém s důchodovým systémem. Vlády s hnutím ANO ovšem promrhají osm let a rozpuštěním finančních rezerv tento stav jenom zhoršují.
Ministryně Schillerová představila hospodaření státu v roce 2019. Schodek státního rozpočtu dosáhl výše 28,5 miliardy korun, přičemž plánovaný byl 40 miliard. Proto byl tento výsledek opatřen slavnostním titulkem, že „je o 11,5 miliardy korun lepší než očekávání“, a zároveň je „jedním z nejlepších výsledků v novodobé historii České republiky“.
Opačného názoru je opozice. Vyčítá vládě, že lakuje situaci narůžovo a po šestileté hospodářské konjunktuře stále zhoršuje rozpočtovou bilanci. Schodek je nejvyšší za poslední čtyři roky, přičemž slábnoucí ekonomika a schválený nový rozpočet napovídají, že letos bude ještě hůř. Podrobnější údaje nastiňují prezentované výkony v jiném světle.
Skutečný schodek 46,5 miliardy
Příjmy státu byly loni nižší, než vláda očekávala. Slabý je i růst DPH (o 4,4 procenta), jež se stala hlavním středobodem zájmu premiéra Babiše, a dnes její výběr zaostává za spotřebou domácností. To poněkud neladí s propagandou o úspěšnosti restriktivních opatření typu kontrolní hlášení a EET.
Současně rekordně stouply vládní výdaje o 150 miliard korun, které jsou o téměř 16 miliard vyšší, než bylo plánováno. K jejich růstu nejvíce přispěly mandatorní výdaje na navýšení penzí (o 38 miliard korun) a na platy ve veřejném sektoru (o 30 miliard), k čemuž přispělo i další zvýšení počtu státních zaměstnanců.
Tady dochází k viditelnému rozporu. Ministerstvo financí oznamuje, že hospodaření státu překonalo očekávání, a zároveň vykazuje nižší příjmy a vyšší výdaje. Nabízí se jedno vysvětlení.
Schillerová loni v březnu, kdy už bylo patrné, že průběžné schodky státního rozpočtu dosahují kvůli brzdící ekonomice nejhorších hodnot od hospodářské krize, vylepšila jeho bilanci převodem 18 miliard korun z rezervního privatizačního fondu. To jí umožnila přijatá novela zákona o zrušení Fondu národního majetku, přičemž tyto peníze byly určeny i jako rezerva v případě výpadku příjmů penzijního systému.
V praxi to znamená, že bez této operace by loňský schodek rozpočtu dosáhl výše 46,5 miliardy korun, což zůstává – na rozdíl od tvrzení Ministerstva financí – za očekáváním. Celkově ministři financí ANO rozpustili během několika let více než 100 miliard korun finančních rezerv, které vytvořily vlády předchozí.
Rozpočet vylepšují účetní triky
Podobný účetní trik si ministryně financí připravila na letošní rok. Novela daňového řádu, kterou projednává Poslanecká sněmovna, obsahuje i prodloužení lhůty pro vyplacení nadměrných odpočtů DPH z nynějších 30 na 45 dní.
Tento krok je kritizován nejen z toho důvodu, že může mnoha firmám způsobit problémy s hotovostí, protože jejich peníze bude stát zadržovat déle. Zároveň je přiznáním neschopnosti Finanční správy pracovat stále pružněji a efektivněji.
Tato změna přinese ještě jeden jednorázový efekt. Ministerstvo financí si tak vylepšuje účet letošního státního rozpočtu, jelikož prodloužení lhůty pro vratky DPH, které má vejít v platnost v lednu příštího roku, přinese 16,2 miliardy korun.
Fakticky to znamená, že vládní koalice protlačila státní rozpočet na rok 2020 s reálným schodkem 56,2 miliardy korun. A může být ještě hůř, jelikož premiér Babiš, který kdysi v této době sliboval vyrovnané rozpočty, dnes připouští ještě vyšší deficity, pokud se bude zhoršovat ekonomická situace. Šetřit tedy nehodlá, na rozdíl od „uplácení“ svých cílových voličských skupin.
Veřejné finance udržitelné do roku 2030
Ministryně Alena Schillerová se v rozhovoru pro deník FORUM 24 vyjádřila i k budoucímu vývoji hospodaření státu. Připouští, že se jeho stav může ve střednědobém výhledu prudce zhoršit a nastanou vážné komplikace s výplatou penzí. Proto podle ní Česká republika akutně potřebuje důchodovou reformu.
„Současný stav veřejných financí je stoprocentně udržitelný do roku 2030. Ale pak půjdou do důchodu silné ročníky tzv. Husákových dětí (pozn.: ročníky narození v 70. letech), a tam začne problém. To znamená, že se bude muset určitě reformovat,“ prohlašuje ministryně.
Schillerová dodává, že „kdyby byla přímá a spravedlivá vůči všem, tak za třicet let důchodovou reformu nikdo nepřipravil. Třicet let se o ní v této zemi pouze mluví.“ Dala přitom jasně najevo, že nevěří koaliční Komisi pro spravedlivé důchody vedené ministryní práce a sociálních věcí Janou Maláčovou. Proto chce požádat o přípravu reformy nezávislou instituci OECD.
Souznění s experty
Ministryně financí se v tomto bodě shoduje s varovnými prognózami expertů, kteří dlouhodobě upozorňují na absenci důchodové reformy. Demografický vývoj je jednoznačný. Průměrná délka života se prodlužuje a kvůli nižší porodnosti klesá poměr mezi seniory a ekonomicky aktivními občany, kteří svými odvody přispívají do průběžného státem organizovaného důchodového systému.
V současné době tvoří podíl lidí starších 60 let čtvrtinu české populace, zatímco v roce 2030 jich má být už třetina. Každý rok odchází do důchodu zhruba 40 tisíc lidí, což odpovídá velikosti středně velkého města. To vše pochopitelně zvyšuje nároky na udržitelnost důchodového systému a zodpovědné vlády to musí reflektovat, jinak ohrožují penze nejen dnešní mladé, ale už i střední generace.
Tady je na místě připomenout některé důležité souvislosti, které ministryně Schillerová nezmínila. Ocitá se přitom i v přímém rozporu s mediálními proklamacemi svého šéfa Andreje Babiše, což snižuje věrohodnost její snahy reformovat veřejné finance.
Jenom slova
Schillerová avizuje, že současná vláda důchodovou reformu neprosadí. Alibisticky přitom ukazuje na předchozí vlády, že se jim to také nepodařilo. Jenže pokud budou volby v řádném termínu, hnutí ANO promešká osm let, aby předvedlo konkrétní činy, nikoli jen slova.
Co se dosud odehrálo? Vlády s účastí ANO zrušily individuální spoření prosazené pravicovým kabinetem, které bylo většinou expertů označeno za krok správným směrem, jen potřebovalo vyladit. Babiš tento krok paradoxně označil za chybu a vytvořil pracovní skupinu ANO, která měla přinést alternativní návrhy k vládní důchodové komisi. Jenže se zřejmě zalekl jejích výstupů a bez udání důvodu ji zrušil.
Dále vláda změkčila výpočet valorizace důchodů a zastropovala věk odchodu do důchodu na 65 let v roce 2030. Všechny tyto zásahy bilanci důchodového systému do budoucna zhoršují. Jak se dnes k tomuto problému staví Babiš? Nachází se na zcela opačné trajektorii.
Premiér nedávno vystoupil na Mezinárodní konferenci Rady seniorů ČR, kde dokonce slíbil snižování důchodového věku, pokud prý bude příznivý vývoj. To je politické prohlášení na úrovni fantaskní vize O čem sním, když náhodou spím, kde slibuje průměrné důchody ve výši 70 procent průměrné mzdy. Zatím tento poměr klesá, ze 43 procent v době krize na současných 39 procent.
Jak se to rýmuje s úvahami ministryně financí o akutní potřebě důchodové reformy? Nijak, pokud nejde o promyšlený marketing hnutí ANO, kde vůbec nezáleží na obsahu. Je možné slibovat úsporné reformy, což pro jiný okruh voličů popírají nereálné vize premiéra Babiše. Platí ale spíš to druhé, jinak by Alena Schillerová nevylepšovala svoje rozpočty účetními triky a rozpouštěním finančních rezerv.