
Tesla Supercharger; ilustrační obrázek FOTO: Image by ElasticComputeFarm from Pixabay
FOTO: Image by ElasticComputeFarm from Pixabay
Reputace Spojených států amerických pod vedením Donalda Trumpa prudce klesá. Zejména v Evropě, dokazuje to také nejnovější výzkum agentury Ifop ve Francii. Podle něj si jen čtvrtina obyvatel země galského kohouta myslí, že USA vyznávají podobné hodnoty. Přitom ještě před dvaceti lety to byla bezmála polovina. Francouzi se ve velkém přiklánějí k nápadu bojkotovat americkou produkci. Už nyní každý třetí odmítá některou z amerických značek.
Spojené státy jsou na bojkoty svých výrobků různě ve světě poměrně zvyklé. Od vypuknutí války Izraele s Hamásem zejí prázdnotou pobočky kavárenské sítě Starbucks na celém Arabském poloostrově. Ovšem, aby se něco podobného v masivní míře dělo v Evropě, to je skutečně výjimečné. Jak píše francouzsky psaný server NYC.fr, více než 62 procent Francouzů podporuje výzvy k bojkotu amerických společností. Ukazuje to studie agentury Ifop pro NYC.fr provedená prostřednictvím online dotazníku na národně reprezentativním vzorku 1000 osob ve Francii. „Rozsáhlý průzkum ukazuje historický úpadek obrazu Spojených států mezi Francouzi a jejich širokou podporu hnutí za bojkot amerických značek,“ píše web.
Výsledky studie prokazují, že po pouhých dvou měsících Trumpova prezidentství klesla obliba Spojených států mezi Francouzi na 25 procent, což je pokles o 40 procentních bodů ve srovnání s posledním měřením v roce 2010 (tehdy to bylo 65 procent). Tehdy byl druhý rok v Bílém domě Barack Obama. Obraz Spojených států v očích francouzského veřejného mínění klesl na nejnižší úroveň za posledních 40 let. Dokonce níže než v dobách George W. Bushe po irácké krizi v roce 2003. Jak server připomíná, podobné nálady jako ve Francii před nedávnem ukázal také švédský průzkum Verian/SVT. 29 procent Švédů se minulý měsíc rozhodlo nekupovat americké výrobky jako protest k postojům a krokům Trumpovy administrativy.
V čele bojkotu stojí senioři a progresivisté
Pokud někdo ve Francii naopak trumpovskou proměnu USA vítá, pak jsou to sympatizanti Národního sdružení Marine Le Penové. Až 37 procent z nich je s novým trendem spokojeno. Trump ale zjevně zaujal také extrémní levici (nárůst z 15 na 30 procent), pravici (33 procent) a krajní pravici (36 procent). Nicméně čtvrtina všech Francouzů (24 procent) je přesvědčena, že Francie a Spojené státy již nesdílejí stejné hodnoty. Naopak podle 63 procent se USA již vydaly jinou cestou než Francie a Evropa. Přesvědčeno je o tom 71 procent vedoucích pracovníků a manažerů, nepřekvapivě i 90 procent podporovatelů Zelených a podporovatelů environmentálních politik.
Velmi záhy po prvních výhrůžkách cly a po ponižování Volodymyra Zelenského v Oválné pracovně se ve Francii začaly ve velkém objevovat výzvy k bojkotu amerických výrobků. Zejména těch značek, které jsou nějak spojené s americkou politikou. A také těch, u nichž existuje francouzská alternativa. Tento postoj přitom je – na rozdíl od hodnotového vnímání USA – politicky mnohem více konsensuální. Výzvy k bojkotu totiž podporuje 62 procent Francouzů, přičemž předvojem tohoto hnutí je levice (72 procent podpory), ale líbí se také velké většině středopravicových voličů (65 procent) a dokonce i bezmála polovině (49 procent) voličů Le Penové.
Jak se vyvíjely sympatie Francouzů k USA FOTO: Ifop Group / se souhlasem
FOTO: Ifop Group / se souhlasem
Masivní podporu bojkotu projevují zejména senioři – 85 procent z nich je pro, naproti tomu podobný postoj vyjadřuje „jen“ 58 procent zástupců generace Z. Ta je přece jen mnohem více oproštěna od uvažování v „národních“ rozměrech. Co je ale zajímavé, bojkot amerických výrobků podporují ty nejmajetnější skupiny obyvatel jako vedoucí pracovníci, absolventi vysokých škol, lidé s příjmy nad 2400 eur na jednotlivce. „Zapojení finančně nejsilnějších kategorií představuje vážnou hrozbu pro americké společnosti,“ poznamenává NYC.fr. Kromě toho je podíl bojkotujících obzvláště vysoký mezi lidmi, kteří o sobě říkají, že jsou velmi progresivní v sociálních otázkách (55 procent) či mezi velmi feministickými lidmi (51 procent). To může být špatná zpráva například pro Teslu.
Zloba míří na Muska i Victoria’s Secret
Jak již deník FORUM 24 napsal dříve, automobilka Tesla, vlastněná Elonem Muskem, se potýká s masivním propadem evropských tržeb. Jak potvrzuje i francouzský průzkum, rozezleni jsou zejména dřívější fanoušci z řad environmentalistů. Teslu je připraveno bojkotovat asi 47 procent lidí. Ovšem ohroženy jsou i další značky Muskova impéria, sociální síť X chce alespoň na čas opustit až 40 procent Francouzů. Zajímavé je, že na druhém místě je Jeep (41 procent). Ten přitom patří do francouzsko-japonského koncernu Stellantis. Těsně za bývalým Twitterem je pak značka Victoria’s Secret, kterou chce bojkotovat 39 procent respondentů, a pak hamburgerový řetězec Five Guys (38 procent).