Nacházíme se uprostřed největší revoluce v automobilismu od roku 1913, kdy Henry Ford spustil první výrobní linku. Některé motoristické magazíny ale budí dojem, že jejich redaktoři by v době začátků Fordova působení vytvářeli časopis Koňské rozhledy. Kůň je spolehlivý, energii doplní na pastvě cestou, je pro něj vybudována infrastruktura. Budoucnost patří koňům.
Jenže teď se zdá, že došlo k jakémusi bodu zlomu, jako tomu bylo v minulosti i u jiných technologií. Knihtisk, televize, parní stroj, benzinový motor, internet. Mnozí experti se domnívají, že se blížíme době, kdy prodej elektromobilů velmi rychle převáží nad prodejem benzinových a naftových vozů. Rozhodně si to myslí i velcí světoví výrobci automobilů. To je samozřejmě argument, protože do toho dávají ohromné peníze, a to všude.
Justin Rowlatt píše na BBC.com: „Jaguar plánuje od roku 2025 prodávat pouze elektromobily, Volvo od roku 2030 a minulý týden britská společnost Lotus vyrábějící sportovní vozy uvedla, že bude následovat příkladu a od roku 2028 bude prodávat pouze elektrické modely. A nejde jen o prémiové značky. General Motors tvrdí, že do roku 2035 bude vyrábět pouze elektromobily, Ford tvrdí, že do roku 2030 budou všechny vozy prodávané v Evropě elektrické, a VW tvrdí, že do roku 2030 bude 70 procent jeho prodejů elektrických. To není módní výstřelek, nějaký ‚greenwashing‘.“
Odpůrci mohou namítnout, že za změnami je politický tlak, protože vlády mnoha zemí světa si stanovují cíle zákazu prodeje benzinových a naftových vozidel, což všechno urychluje. Jenomže to není jediná příčina. Ta tkví v podstatě rozvoje technologií. Technologické revoluce mají totiž nejdřív nenápadný rozjezd a potom najednou křivka strmě stoupá vzhůru. Tak tomu bylo třeba s internetem. Skromný začátek už na konci 60. let, ale něco se začalo hýbat v druhé polovině 90. let a pak přišla exploze, která svět změnila.
„Tehdy se kolem té nové věci, kdy spolu počítače komunikují, strhl velký humbuk. Jeff Bezos založil Amazon a Google začínal přebírat pozici od společností jako Altavista, Ask Jeeves a Yahoo. Některé ze zúčastněných společností dosáhly závratných hodnot. Pro ty, kteří se ještě nepřihlásili, to všechno vypadalo vzrušující a zajímavé, ale nepodstatné – jak užitečná může být komunikace prostřednictvím počítače? Vždyť máme telefony! Ale internet, stejně jako všechny úspěšné nové technologie, nešel lineární cestou k ovládnutí světa. Nevyvíjel se postupně a nedával nám všem čas na plánování. Jeho růst byl explozivní a převratný, rozdrtil stávající podniky a změnil způsob, jakým děláme téměř všechno. A řídil se známým vzorcem, který technologové znají jako S-křivku.“
Stejnou trajektorii měl parní stroj a spalovací motor a bude tomu tak i u elektrických vozidel.
Jakýsi elektromobil vyvinul skotský vynálezce Robert Anderson ve 30. letech 19. století. Ale teprve v posledních několika letech je tato technologie dostupná za ceny, které ji činí konkurenceschopnou.
„Nejvýraznější změna je v cenách. Ještě před deseti lety stála jedna kilowatthodina energie z baterií 1000 dolarů,“ říká Madeline Tysonová z americké výzkumné skupiny RMI, která se zabývá čistou energií. Nyní se cena blíží 100 dolarům (71 liber). Odhaduje se, že to je hranice, kdy začnou být levnější než ekvivalentní vozidla se spalovacími motory. Madeline Tysonová říká, že když se započítají náklady na palivo a servis – elektromobily jich potřebují mnohem méně –, jsou mnohé elektromobily již nyní levnější než benzinové nebo naftové alternativy. Současně se stále zvyšuje energetická hustota, tedy kolik energie se vejde do každé baterie, a ty mají také delší životnost.
V loňském roce představil čínský výrobce baterií CATL první baterii na světě, která je schopna pohánět automobil po dobu milionu kilometrů. Celosvětový prodej elektromobilů se v roce 2020 řítil kupředu a vzrostl o 43 procent na celkových 3,2 milionu, přestože se celkový prodej automobilů během pandemie koronaviru propadl o pětinu.
„To je sice jen pět procent z celkového prodeje automobilů, ale ukazuje to, že již vstupujeme do strmé části křivky S. Podle nejnovější prognózy investiční banky UBS bude do roku 2025 dvacet procent všech nových automobilů prodaných na světě elektrických. Do roku 2030 se tento podíl zvýší na 40 procent a do roku 2040 bude prakticky každé nové auto prodané na světě elektrické,“ tvrdí UBS.
Pak tu působí ještě jedna zákonitost, to, čemu se říká „křivka učení“. Čím více něco vyrábíme, tím lépe to umíme a tím je to levnější.
Technologický král společnosti Tesla Elon Musk minulý měsíc investorům sděloval, že Model 3 se stal nejprodávanějším prémiovým sedanem na světě, a předpovídal, že novější a levnější Model Y se stane nejprodávanějším vozem vůbec. „Zaznamenali jsme skutečný posun ve vnímání elektromobilů zákazníky a naše poptávka je nejlepší, jakou jsme kdy evidovali,“ řekl Musk.
Může se samozřejmě vždycky stát, že vývoj může jít nakonec jinak, ale zatím se zdá, že se historie zase jednou opakuje.