Zemanův šéfžehlič Hynek Kmoníček poskytl rozsáhlý rozhovor sobotnímu Právu. Pokud jde o prezidentovu účast na pekingských oslavách, zopakoval jen společné vládní a prezidentské stanovisko: EU se na žádném bojkotu nedohodla a nepadlo ani žádné české veto. Konala se jen pracovní schůzka, během jíž se diskutovalo, jak by měla vypadat účast EU na oslavách, „a výsledek byl konstatace stavu, který trvá dodnes“. Velmi pěkně řečeno. Zeman je prý jen první z pozvaných lídrů EU, který účast potvrdil, uvidíme, kdo se ještě přidá. (Musíme doufat, že nebudeme zase za skunky sami.)
„Česká republika považuje za nešťastné smíchávání oslav druhé světové války, během níž zahynulo patnáct až dvacet milionů Číňanů, s reakcemi na současný vnitřní politický vývoj Asie.“ Je obtížné nemíchat oslavy s pořadatelem oslav. Čína byla „po osmnáct z jednadvaceti století našeho věku nejbohatší země na planetě“, a proto měla důvod považovat se za střed světa. Ještě kolem roku 1820 měla prý sedminásobné HDP britského impéria. Moc by mne zajímala aritmetická stránka těchto výpočtů. Ideově mi to připomíná bolševický boj proti „europocentrismu“ z padesátých a šedesátých let minulého století (vedl se tehdy proto, aby bylo umožněno dokonale přetrhat všechny kulturní vazby české společnosti na (západní) Evropu.
Dnešní řeči o tom, že Evropa byla vlastně až do konce osmnáctého století zaostalý kontinent, mají podobně nekalý ideologický background. Jinak je hezké, že zahraniční záležitosti vyřizovalo v Číně až do druhé poloviny devatenáctého století „ministerstvo rituálů“: vypadá to, že za Nových pořádků se touto osvědčenou praxí bude inspirovat i Česká republika. Pokud jde o ochotu ČR přijmout v příštích dvou letech 1500 lidí z Blízkého východu a z Afriky, pan Kmoníček zdůrazňuje, že jsme kývli na naši lidskou spoluzodpovědnost a zároveň dokázali říci, že si nenecháme diktovat. Dá se to i obrátit, nejdříve jsme se předvedli jako nesolidární burani a kvóty jsme odmítli, a poté jsme se do nich de fakto nechali natlačit. Slušné chování, nelimitované buranským vzdorem, má taky své praktické výhody: např. člověk se nemusí bát, že se bude jevit jako šašek.