Kandidát na primátora za koalici SPOLU, poslanec ODS Bohuslav Svoboda by si přál, aby se v příštím volebním období podařilo významně hnout se stavbou pražského okruhu. A také by byl rád, kdyby se začala stavět nová budova filharmonie. V rozhovoru pro deník FORUM 24 pojmenovává největší problémy Prahy i dopady kauzy Dozimetr.
Co je největším problémem Prahy?
Pojem největší je vždycky strašně těžký, protože jich je celá řada a všechny jsou vážné. Kdybychom to měli říci i tak, je to určitě doprava, a to včetně parkování. A další závažnou otázkou je bydlení, kdy v Praze chybí cca 30 tisíc bytů. A tím, jak se staví velmi málo a pomalu, ceny bytů šly za vlády Pirátů tak nahoru, že mladí lidé nemají šanci nejen koupit byt, ale ani platit nájem. To je druhý problém, který patří z mého pohledu k těm vážným. Musí se na nich začít pracovat hned.
Pojďme tedy k dopravě. Průzkumy zatím ukazují, že je poměrně pravděpodobné, že byste se po volbách mohl stát primátorem. Jaké budou první kroky, které v této věci uděláte?
Říkáme to už velmi dlouho. Řešení dopravy v Praze není možné bez okruhu. To je jasná skutečnost. Vidíme to na jiných velkých městech. Mnichov má tři okruhy. Před dvaceti lety to byla neprůjezdná oblast. Dnes není problém projet kolem města a nikdo do něj nemusí vjíždět. Rád používám také Londýn, kde okruhy lidem významně prodlužují cestu, ale oni přesto do centra nejedou. Je to proto, že je to pro ně rychlejší a ekonomicky výhodnější. Londýn díky tomu centrum zablokoval tak vysokou platbou za vjezd, že to ani bohatší lidé nechtějí platit. Práce na okruzích je otázkou výkupu pozemků. Musí se s tím začít ještě dříve, než bude všechno schváleno, protože tím se může výstavba významně zdržet.
A bydlení?
Je třeba podpořit majitele bytů, aby pro ně byly dlouhodobé pronájmy ekonomicky zajímavé. A druhá věc je, aby stavební povolení byla udělována rychleji. Není možné, aby to trvalo pět let. Jakmile bude narůstat výstavba, cena půjde dolů.
Tyto věci budou ale mít efekt až po delší době. Jaké by měly být okamžité, rychlé kroky?
Když mluvíme o dopravě, tak tím rychlým krokem, který lze udělat, a u nějž bychom viděli výsledky takřka okamžitě, je zřízení dopravního koordinátora, který by měl za úkol zlepšit plánování dopravních staveb a uzavírek. Není přece možné, aby byla trpělivost pražských řidičů zkoušena 80 uzavírkami najednou, jak tomu bylo například vloni. My jsme zřízení této funkce navrhovali už na začátku volebního období, radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) to ale odmítl a uvedl, že odpovědnost za městské investice v dopravě má on sám. Já jsem samozřejmě rád, že za dopravní kolaps a za to, jak se stavby koordinují, převzal politickou zodpovědnost, ale to těm řidičům, co jsou v koloně a nemůžou se dostat do práce či domů, moc nepomůže.
V případě, že bude dostavěn okruh, budete pro nějakou formu omezení vjezdu aut do centra?
V tom případě si o tom můžeme začít povídat a definovat, o které části půjde. Dopravní zátěž je největší na Praze 2 a na Praze 1, má to negativní efekt nejen z hlediska smogu, ale také jsou ohroženy některé památkové stavby. Jde o to určit si podmínky, například pokud by mělo jít o zpoplatnění vjezdu nebo jinou legislativní úpravu. To je otevřená otázka. Některé úseky by skutečně měly být z tranzitní dopravy vyloučeny, tam by mělo být chráněno to fantastické historické jádro, které máme. Jenže když se mluví o tom, že jsou auta stále zneužívána, není to pravda. Lidé v nich často jezdí do práce, k lékaři, podnikají a někdy je to pro ně jediné řešení. Pokud na tuto věc sáhneme musíme mít náhradní řešení, nikoli je jen tak omezit bez možnosti výběru. Omezovat svobodu nelze, pokud nemáme naprosto zásadní důvody.
V Praze se také dlouhodobě vede vášnivá debata o cyklopruzích.
Víte, pojem cyklopruh by měl být používán pro něco, kudy kolo skutečně může jet. To je cyklopruh od Podolí po nábřeží až za Prahu. Prostor vyhrazený kolu. Pokud se cyklopruh kříží s jakoukoli dopravou, je nebezpečný. To, co je v Praze namalováno, nezaručuje možnost využití ani bezpečnost. Cyklopruhy by tedy měly Prahu obklopovat, umožňovat, aby jejich využívání bylo bezpečné, ale v centrální části by to mělo dostat jinou podobu, která bude dávat rovná práva chodcům, cyklystům, hromadné dopravě i automobilům. Není možné na úkor jednoho způsobu dopravy ostatní zásadně omezovat. Navíc jde i o nárůst poranění, například poranění z koloběžek.
Tam jde také o problém s parkováním na chodníku, ne?
Koloběžky jsou problematické. Nemusíte mít helmu. A není možné, aby nadále na koloběžce jezdilo více osob. Využívání chodníku je otázka k velké diskuzi, podle mého názoru tam nepatří, jde o dopravní prostředek, který patří na silnici a měl by se řídit dopravními předpisy, ne agresivitou jako v některých případech.
Jak kauza Dozimetr ovlivní letošní volby?
Určitě je ovlivní. Je to veliká korupční kauza a problém, který podle mého názoru padá na záda jak hnutí STAN, tak Pirátů a Prahy Sobě – tedy těch, kteří měli za úkol řídící a kontrolní činnost v Dopravním podniku. Oni za to nesou zodpovědnost, přímou zodpovědnost. Jsou to navíc strany, které na svém štítu měly boj s korupcí a transparentnost, a výsledkem toho je největší korupční kauza v historii Prahy, týkající se Dopravního podniku.
Zatím to ale vypadá tak, že to dopadá hlavně na STAN.
To je jasné, protože osoba jednoho z obviněných je vlivný představitel STANu. Hnutí to musí lidem vysvětlit a nastoupit k volbám v takové podobě, aby s tím kandidáti nebyli spojováni. Je to věc, kterou v nějaké podobě časem prochází asi každá strana. Otázkou je, jak se s tím, která strana vyrovná.
Jak se díváte na to, že v této kauze cíleně unikají do médií neveřejné informace?
To je velký problém a jakékoli úniky by se neměli v demokratické společnosti dít. Vidíme to nejen u nás, je to dáno tlakem médií, která zoufale shánějí něco, co přitáhne diváky nebo čtenáře. Chápu to, je to jejich práce. Co ale nechápu, je, jak se snažila úniky ze spisů ze začátku využít Praha sobě, která je i vědomě šířila. To mně, politickému matadorovi, přišlo už za hranou volebního boje.
Asi největším problémem jsou i tak ceny energií. Jak může lidem pomoci hlavní město?
Hlavní město má velmi omezené možnosti, jak koncepčně pomoci Pražanům. I přesto jsem přesvědčený, že cílená pomoc těm nejpotřebnějším je možná a Praha by tak měla učinit.
Jak pravděpodobné je, že se v příštím volebním období začne stavět nová budovat filharmonie?
To je můj veliký sen, který jsme započali za vlády ODS. Fakt, že se podařilo vybrat návrh, je jeden z mála pozitivních kroků tohoto vedení Prahy. Jsem rád, že se podařilo vybírat z mimořádně kvalitních projektů. Je to věc, která je pro Prahu velmi důležitá. Rudolfinum je stále krásné, ale už mnohdy nevyhovuje podmínkám. Praha je město, pro které je hudba velmi důležitá. Je to drahá věc, ale byl bych velmi rád, kdyby se takzvaně koplo. Jakmile se začne, už se bude pokračovat.
Budou po volbách při vytváření koalic vaším nejpřirozenějším partnerem Starostové?
Jsem rád, že již nyní máme koalici a kandidujeme spolu s TOP 09 a KDU-ČSL. STAN je přirozeným nejbližším partnerem, co se týká programových průniků. Rádi bychom dohodli po volbách takovou koalici, která bude kopírovat vládní.
Co kdyby se takto jevilo hnutí ANO?
Zatím se takto hnutí ANO nejeví.
Když se stanete primátorem, zůstanete poslancem?
To ukáže čas. Být primátorem a poslancem má jak své klady, tak své slabiny. Pokud budu primátorem, společně se svými kolegy vyhodnotíme, co převažuje.