Poslanci ve středu schválili novelu, která dává policistům, strážníkům i celníkům nové pravomoci při kontrolách řidičů. Pokud se ukáže, že šofér nezaplatil dříve uloženou pokutu za dopravní přestupek, budou mít strážci zákona pravomoc znemožnit mu další jízdu. A to odebráním registrační značky nebo nasazením botičky. Dopravní expert Roman Budský novinku vítá, Česko se díky ní podle něj zařadí například po bok Německa, které neuhrazené pokuty (i třeba za špatné parkování) po hříšnících vymáhá už delší dobu.
„Poslanecká sněmovna schválila ve třetím čtení novelu zákona o policii a celní správě, která nově umožní vyžadovat při silniční kontrole zaplacení dosud neuhrazené pokuty z dřívější doby. V případě, že tak řidič neučiní, bude možné mu zabránit v pokračování cesty,“ uvedlo ministerstvo vnitra v tiskové zprávě. Novela nyní poputuje do senátu.
Podle ministerstva bylo impulsem k jejímu předložení to, že se blokové pokuty, především ty za dopravní přestupky, dlouhodobě nedaří uspokojivě vymáhat, pokud je provinilec neuhradí hned na místě. „Neuhrazených pokut, které policisté udělili a předali celní správě k vymožení, je téměř 60 procent. Lepší vymahatelnost sankcí za dopravní přestupky tak zajistí vyšší míru dodržování pravidel silničního provozu, a tím zvýší bezpečnost na silnicích,“ má jasno ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD).
Nachytaní hříšníci budou mít podle novely šanci dříve neuhrazenou pokutu na místě policistům, celníkům či strážníkům zaplatit – v hotovosti nebo kartou. Až v případě, že to odmítnou, přijde na řadu pravomoc nasadit botičku nebo odebrat registrační značku. Novinku vítá i dopravní expert Roman Budský, kterého redakce deníku Forum 24 oslovila. Podle něj se jejím zavedením Česko zařadí k zemím, kde se nevyplácí pokuty ignorovat. A i když předpokládá, že vymáhání dříve uložených pokut se dotkne především řidičů-cizinců, na pozoru by se podle něj měli mít i Češi.
„Řada řidičů z ciziny si z našich policistů dělá legraci, vezmou si lístek a jedou dál. A Česko na rozdíl od jiných států doposud není schopné říct: Je tady nezaplacená pokuta a dokud ji neuhradíte, nepojedete dál. Němci, Francouzi, Rakušani mají systém, v němž zjistí i pokutu neuhrazenou před lety, byť za parkování. A jsou schopni vám znepříjemnit třeba dovolenou, do uhrazení vás ve Frankfurtu při přesedání na letišti nepustí dál,“ zmínil dopravní expert.
Problém v Česku se podle Budského aktuálně týká hlavně pokut za drobnější přestupky, které podle směrnice EU nejsou přeshraničně vymahatelné – sem patří třeba právě prohřešky spojené s parkováním. „Buď to vyberete na území toho daného státu, nebo máte smůlu. Proto je tato novela určitě krok správným směrem, Česká republika se díky ní může přidat ke státům, kde se nevyplácí pokuty nehradit. My také naše řidiče upozorňujeme na neuhrazené pokuty, které si řada států eviduje, že by se jim to při příští návštěvě mohlo vymstít,“ říká Budský.
Nová pravomoc se ale podle něj dotkne i českých řidičů, nejen těch zahraničních. „Uhrazení pokuty při kontrole je rozhodně rychlejší než posílání nějakých rozhodnutí, dávání to k soudu, případně to může dojít až k exekuci. A většinou půjde o částky v řádu stokorun, které je šofér schopen uhradit na místě,“ má jasno Budský.
Zároveň upozorňuje, že úspora se netýká jen času, ale i peněz. „Jsou lidé, kteří se pak nestačí divit, když z neuhrazené stovky za parkování je třeba deset nebo dvacet tisíc, protože se to předá k vymáhání specializované firmě, která si napočítá veškeré úkony, v těchto případech jsou poplatky často až enormní,“ varuje Budský. Myslí si, že v procesu spáchání přestupku a následně uložené pokuty je důležitý i poslední bod – zaplacení sankce. A pokud k úhradě nedojde, snižuje to podle něj vážnost českého státu a právního řádu. „Nesmí se vyplatit nezaplatit pokutu. Je to fér vůči řidičům, kteří buď delikty nepáchají, nebo při prohřešku pokuty platí,“ uzavřel.