
Bridget Jonesová: Láskou šílená FOTO: CinemArt / se souhlasem
FOTO: CinemArt / se souhlasem
Do českých kin vstupuje ve čtvrtek snímek Bridget Jonesová: Láskou šílená. Navazuje tak na divácky i finančně úspěšnou sérii Deníků, která odstartovala prvním snímkem už v roce 2001. Nejnovější film má mnoho z toho, co už známe. Vlastně používá i stejné osvědčené postupy, a nakonec i část postav. Přesto je to tentokráte trochu jinak, Jonesová je o dvacet pět let starší a její problémy jsou trochu jiné. Musí se vyrovnat se smrtí manžela i výchovou dvou dětí. Kromě smíchu diváka občas i zamrazí a možná i slzy se objeví. Přesto je Bridget Jonesová: Láskou šílená povedené pokračování.
Bridget Jonesová (Renée Zellwegerová), ztřeštěná televizní reportérka s talentem na trapné situace, se vrací. Talent jí zůstal, možná i ztřeštěnost, jenže její život je jiný. Už to vypadalo, že když se dala dohromady s Marcem Darcym (Colin Firth), čeká ji už jen štěstí a spousta lásky. Narodily se jim dokonce dvě děti (k Dítěti Bridget Jonesové přibyla ještě sestřička). Jenže pak se vše změní, Darcyho auto dostane během humanitární mise v Súdánu přímý zásah raketou. Všichni v autě zemřou, a Jonesová je najednou bez manžela, sama s dvěma dětmi, a především neutuchajícím smutkem. Už první minuty filmu naznačí, že tentokráte to nebude jen legrace a smích.
Ze smutku do života
Režisérské taktovky čtvrtého pokračování se ujal britský režisér Michael Morris, který zaujal před dvěma roky nezávislým snímkem To Leslie. A nová režisérská krev se vyplatila, Morris se dokázal na příběh podívat trochu jinýma očima, a tak film netrpí neduhy „nastavované kaše“.
Naopak, je hodně odlišný od všech předchozích, scénář nechává Jonesovou přirozeně zestárnout a trochu se proměnit. Zellwegerová zvládla úplně přirozeně do role promítnout svou vlastní proměnu. Žena ve středním věku starající se sama o dvě děti může být jen těžko za všech okolností vtipná a ztřeštěná. Únava a vyčerpání prostě k jejímu životu patří.
Bridget Jonesová: Láskou šílená FOTO: CinemArt / se souhlasem
FOTO: CinemArt / se souhlasem
Prostor elegantně zestárnout dostal i Hugh Grant, který se do série vrací opět jako Daniel Cleaver, což příběhu rozhodně prospělo. Scénář i režisér jim oběma totiž dal dost prostoru, aby se mezi nimi mohla rozehrát jemná hra vzájemné přitažlivosti i kamarádského odstupu.
Za tohle (a nejen za to) si zaslouží pochvalu také scenáristická trojice Helen Fieldingová, Dan Mazer, Abi Morgan. Nemá smysl zastírat, že příběh samotný občas malinko zaškobrtne, některé dějové linky se objeví, aby bez vysvětlení zmizely. Přesto má Bridget Jonesová: Láskou šílená solidní spád a velmi jemně kombinuje smutnější, skoro mrazivá místa (včetně hodně silného úvodu) s těmi vtipnými. Protože právě ta k Bridget Jonesové opravdu patří.
Protože Jonesová se neutápí jen ve smutku. Přesněji utápí, ale partička jejích bývalých kolegů z televize, někteří příbuzní, a dokonce i její gynekoložka Rawlingsová (skvěle zahraná Emmy Thompsonovou) ji přimějí, aby po dvou letech smutku utápěného v ginu a nekonečných dnech v pyžamu začala zase koukat kolem sebe. Nebyla by to Bridget Jonesová, aby to bylo snadné a přímočaré. Tinder se rozhodně jako cesta neukáže.
Nicméně z ničeho nic se na scéně objeví někdy trochu afektovaný, ale stále velmi charismatický synův učitel Scott Wallaker (Chiwetel Ejiofor), ale také o generaci mladší Roxster (Leo Woodall). Dobrovolný strážce parku, který Jonesovou zachrání z jedné z mnoha trapných situací. Sexuální dobrodružství se tak mohou rozjet naplno. I když s podobným strachem a peripetiemi, jak jsme to od Jonesové znali od začátku.
Filmařský jazyk v symbióze s příběhem
Nechme stranou všechny osvědčené, a stále funkční, vzorce fungující již od prvního dílu. I bez nich by totiž byla Bridget Jonesová: Láskou šílená filmem, který by stál za návštěvu. Už třeba jen kvůli laskavému filmovému jazyku kameramanky Suzie Lavelleové, která společně se střihem Marka Daye dokázala dokonale vystihnout atmosféru momentální scény.
Dokonalé je to například, když okamžiky nejistoty a nastupující paniky podtrhne jen jemný střih a mírně roztřesený obraz. Díky tomu se na diváky pocity z plátna skoro přenesou. Chvílemi umí být snímek opravdu silný a slzy nejsou v sále výjimkou. Nejenom ty od smíchu. Ale snad právě díky tomu se neutápí Bridget Jonesová ve vykrádání sama sebe. Možná nebude příliš přehnané tvrzení, že je to nejlepší film z celé série.