
Cabaret des Péchés FOTO: Ateliér Půda / se souhlasem
FOTO: Ateliér Půda / se souhlasem

Červené sedačky, přítmí a divadelní opona, za níž se skrývají tanečnice ve třpytivých kostýmcích. Zní to jako z filmu, ale v brněnském Cabaretu des Péchés je to realita. „Plní se tu sny,“ říká principál a moderátor místních večerů Alex Tailor. Hudební vystoupení v kombinaci s populární bursleskou i humornými hrami si v srdci Brna našly své místo. Místní se sem chodí bavit a obdivovat akrobatické kousky i hlasy zpěvaček už od roku 2019.
Kabaret je spojen se zábavou všech druhů, a proto má často nevalnou pověst. Nejznámějším kabaretem je světově proslulý pařížský Moulin Rouge, s jehož původem bývá spojována prostituce. V dnešní době se z něj však stalo divadlo, které nabízí kabaretní vystoupení a zaměstnává více než čtyři sta lidí. Brněnská verze kabaretu, sídlící uprostřed města na Dominikánském náměstí v prostorech paláce Jalta, nabízí svým návštěvníkům také širokou nabídku zábavy.
Od burleskních představení, kde se tanečnice vysvlékají téměř do naha, přes kabaretní humorné show, akrobacii až po slam poetry se stand-upem. „Nedávno jsme tu měli premiéru závodnického filmu Míčánek, takže jsme pro členy Motosportu uspořádali tematický večer,“ říká místní moderátor Alex Tailor. V repertoáru nechybí ani vystoupení kankánových tanečnic. Součástí line-upu jsou ale i pěvecká čísla.
Sandále a Oscaři
Mezi humorná vystoupení patří například představení s názvem Sandále aneb Bez ponožek ani ránu. „Je to večer, kdy se z kabaretu dostaneme do českého kempu, na Karlštejn, na autobusové odpočívadlo, kde vaříme párky pro diváky a tak dále,“ popisuje představení Alex. I když se počet účinkujících mění podle aktuálního programu, obvykle zde vystupuje kolem čtyřiceti umělců.
Premiéra Cabaret Oscar Show FOTO: Ateliér Půda / se souhlasem
FOTO: Ateliér Půda / se souhlasem
K oblíbeným večerům patří i Oscar show, pojatá v hollywoodském stylu, kdy je v průběhu večera vzdáván hold největším filmovým velikánům stříbrného plátna. „Ocitnete se na předávání cen akademie, kde oceňujeme filmy, jako je Titanik, Avatar, Bohemian Rhapsody, Mamma Mia nebo Chicago,“ říká Alex a dodává, že součástí tohoto večera je na rozdíl od většiny představení i dress code.
Právě oblečení bývá často problém, který podle Alexe návštěvníci při návštěvě kabaretu řeší. Pokud vyloženě nejde o kabaretní ples, nemusí se dle jeho slov dobře upravený člověk v riflích a košili za nic stydět. „Hlavní je, abyste se cítili dobře s ohledem na prostředí, v němž se nacházíte,“ upřesňuje.
Drag queens a divy z Prahy
Do kabaretního světa se v posledních letech začaly dostávat drag queens (umělci, kteří svým oblečením a chováním karikují ženy, pozn. redakce). „V Česku jsme specifičtí tím, že máme historii travesti show, která se ale do divadelních prostor kabaretu nehodí,“ tvrdí Alex. Vystoupení drag queens pojímá tento typ uměleckého vyjádření trochu jinak. Nejde jim primárně o napodobení známé umělkyně, ale vytvářejí si vlastní osobnosti, které kromě tanečních a pěveckých vystoupení mohou mít i vlastní stand-upy.
V kabaretu hrají od úterka do soboty. Na představení navazuje ještě aftershow, které se kromě diváků hlavního představení může zúčastnit širší veřejnost. „Odehrává se přímo mezi stolečky, kdy několik členů našeho souboru tančí a baví diváctvo zblízka,“ popisuje. Ke známým jménům, která v Brně hostují, patří například producentka a lektorka burlesky Zorya Blue, tanečnice Falka La Coquine, Ruby Tsunami nebo Dark Ophelia. Od června dokonce chystají představení s pražskou burleskní produkcí Diamonds and Divas.
Cabaret des Péchés FOTO: Cabaret des Péchés / se souhlasem
FOTO: Cabaret des Péchés / se souhlasem
Ve složení diváctva převažují ženy. „Na burlesce máme spíše dámské publikum, u kabaretních pelmelů se to více namíchá. Mám pocit, že dámy chodí na burlesku načerpat inspiraci,“ směje se Alex a dodává, že více seriózním důvodem bude pravděpodobně to, že burleska je o ženské síle a podpoře. Představení pravidelně navštěvují holčičí rozlučky se svobodou. „Pánské mají trochu jiná očekávání, která se hodí do odlišných typů podniků.“ Kombinace alkoholu se zábavou může být nebezpečná. „Nestává se nám, že bychom měli s návštěvníky nějaké problémy. Za dobu mého působení jsme museli vyvést návštěvníka jen jednou a to už bylo kolem druhé v noci.“
Kabaretní principál
Alex Pelikán vystupující pod pseudonymem Alex Tailor je uměleckým vedoucím brněnského kabaretu Cabaret des Péchés. „Jsem takový principál a moderátor. Pomáhám s vymýšlením nových show, moderuji a komunikuji s umělci,“ vysvětluje svoji pozici. Kabaretní prostředí si zamiloval hlavně díky filmu Varieté, kde hlavní hrdinky, ztvárněné zpěvačkami Christinou Aguillerou a Cher, účinkují v burleskním představení. U Cabaretu des Péchés začínal před pěti lety jako brigádník na recepci. Už tehdy se ucházel o pozici moderátora, kterým se stal teprve před rokem. „Plní se tu sny,“ usmívá se.
Jako moderátor prý musí umět takzvaně vařit z vody. „Hlavní je vnímat diváka, mít s ním kontakt po celou dobu večera a reagovat na případné nečekané situace, které mohou mít podobu špatně puštěné hudby i opilého návštěvníka,“ vysvětluje. Alex svoji pozici nevnímá jako práci. Od malička se pohyboval v uměleckém prostředí a na moderátorství se dívá jako na koníček.