Válka na Ukrajině postupně ukazuje, jak zafungovaly sankce, které západní země uvalily na Rusko. To má kvůli nim například potíže s opravami letounů, jelikož nemá dostatek náhradních dílů. Odborníci si myslí, že je pouze otázkou času, kdy se začnou rozebírat funkční letouny.
Přestože Vladimir Putin ruské veřejnosti stále tvrdí, že sankce nemají žádný dopad na ekonomiku či fungování státu, realita je jiná. Nyní se to podle informací deníku The Telegraph projevuje například v leteckém průmyslu. A netýká se to pouze armádních letadel, ale i těch dopravních. Západní náhradní díly totiž do Ruska neputují, což se projevuje ve schopnosti opravovat poškozené stroje.
Například letecká společnost S7 svým pilotům nařídila, aby používali zpětný tah motorů a vyhnuli se režimu autobrzdy, tvrdí telegramový kanál Aviatorshina. Vyhýbat se mají také agresivnímu brždění, které by si mohlo vyžádat nutnou opravu letadla.
Společnosti Ural Airlines, Rossiya a Pobeda zase žádají piloty, aby „dočasně přijali politiku úspory paliva“. V rámci nových opatření je letadlům umožněn delší pobyt na dráze, aby měla více času na pojíždění.
Odborníci však upozorňují na to, že i když se piloti budou snažit letouny co nejvíce šetřit, dostanou se do momentu, kdy to bez opravy už nepůjde. Podle ruských médií se tak letecké společnosti budou muset uchýlit k rozebírání funkčních strojů na náhradní díly.
Jurij Borisov, místopředseda ruské vlády, se domnívá, že stávající letadla zahraniční výroby budou bez nutné výměny dílů funkční maximálně dalších pět let.