Závěry ze zkoumání kosterních pozůstatků, které pravděpodobně patří umučenému knězi Josefu Toufarovi, zveřejní experti začátkem července. Sdělila to mluvčí Národního muzea Tereza Petáková. Na neděli 12. července je přitom naplánován pohřeb v Toufarově Číhošti na Havlíčkobrodsku, kde kněz působil, než jej zatkla komunistická Státní bezpečnost. Církev připravuje proces Toufarova blahořečení, který zřejmě potrvá několik let. Pokračovat bude i bez ohledu na výsledek výzkumu.
StB obvinila Toufara v roce 1950 z takzvaného číhošťského zázraku. Chtěla ho přinutit k doznání, že v kostele zinscenoval zázračný pohyb kříže na oltáři. Toufar zemřel ve vězení téhož roku ve věku 47 let na následky krutého zacházení. Pohřben byl do hromadného hrobu pod falešným jménem J. Zouhar.
„V současné době ještě pracují antropologové Národního muzea na ohledání pozůstatků, které by mohly patřit páteru Toufarovi. Závěry by měly být známy až přibližně k 12. červenci,“ uvedla Petáková.
Kostra byla vyzvednuta z hromadného hrobu na pražském hřbitově v Ďáblicích ke konci loňského roku. Zkoumali ji lékaři z Ústavu soudního lékařství FN U sv. Anny v Brně, kteří našli při exhumaci v oblasti pánve pozůstatky zdravotnického materiálu. Konstatovali, že je jisté, že na těle byl před smrtí proveden chirurgický zákrok v oblasti břicha. To by se mohlo shodovat s dostupnými informacemi o posledních hodinách pátera Toufara.
Odborníci chtěli pro potvrzení identity porovnat genetické profily ze vzorků z exhumovaného těla s profily žijících příbuzných, a vypočítat genetický model, s jakou pravděpodobností jde o páterovo tělo.
Sdružení bývalých politických vězňů (SBPV) nicméně požadovalo, aby byly vyzvednuty ostatky všech politických vězňů minulého režimu, nikoliv pouze Toufara. Ujmout by se tohoto úkolu měl podle něho stát. V hromadném hrobě na Ďáblickém hřbitově je podle odhadu SBPV minimálně 2800 obětí.
Toufarova rodina usiluje o exhumaci od roku 1954, až nyní má naději, že bude moci splnit Toufarovo přání, aby byl pohřben v Číhošti.
Kardinál Dominik Duka v únoru vyjádřil naději, že se blahoslavení dočká. Podle něj je číhošťský farář jakousi mučednickou ikonou násilné kolektivizace zemědělství v 50. letech 20. století.