Bývalý pražský primátor a současný radní pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) se na sociální síti pochlubil pokračující výstavbou Dvoreckého mostu, který má za zhruba dva roky propojit pražský Smíchov a Dvorce. Zároveň oznámil, že by měl být dokončený most pojmenován po nějaké významné ženě, a požádal veřejnost o návrhy. V komentářích se objevovala různá jména, šéf pražského ANO Ondřej Prokop přispěchal se jménem někdejší primátorky za Babišovo hnutí Andriany Krnáčové.
„Rádi bychom pojmenovali dokončený Dvorecký most po nějaké významné ženě. Samozřejmě že do výběru jména zapojíme veřejnost. Ale přece jen, pro dnešní inspiraci, po jaké ženě byste ho pojmenovali vy?“ napsal na sociální síti X pražský náměstek primátora Zdeněk Hřib.
V komentářích pod příspěvkem se začalo objevovat množství jmen. Mezi nimi například Milada Horáková, Věra Čáslavská nebo Libuše Šafránková. Zaznělo však také jméno bývalé primátorky za hnutí ANO Adriany Krnáčové. Tu navrhl předseda pražské buňky hnutí Andreje Babiše Ondřej Prokop.
„Navrhuji most Adriany Krnáčové. Stojí za jeho podobou, stojí za úžasnou realizací kobek a náplavek, bylo by to důstojné poděkování za její 4 roky práce,“ napsal pod Hřibův příspěvek.
U pražských Pirátů však Prokop moc nadšení pro svůj nápad nevzbudil, na sociální síti se mu dokonce vysmáli. „Ulice nebo mosty se pojmenovávají pouze po nežijících osobách. Buď je tedy Ondřej Prokop natvrdlý, nebo je to nějaký druh morbidního humoru, kterému nerozumíme,“ vzkázali.
Stavba Dvoreckého mostu začala v září 2022, vyjde na 1,075 miliardy korun a skončit má v listopadu 2025. Jak již zaznělo, most ponese jméno některé z významných žen. Návrhy vybere magistrátní místopisná komise a z nich zvolí Pražané jméno v anketě.
Hotova je aktuálně opěra na Smíchově a chystá se betonáž opěry v Podolí. „V tuto chvíli je kompletní pilotové založení stavby na všech osách mostu, všechny základy jsou vlastně provedeny, a ve vodě se teď dělá jímka na pilíři P4. Co se týká břehů, tak máme zabetonované dva pilíře, jednu opěru, jeden pilíř se ještě dnes dobetonuje a bude nám chybět dobetonávka opěry, která bude příští týden. Takže spodní stavba jako taková bude příští týden dobetonovaná,“ prohlásil stavbyvedoucí z firmy Metrostav TBR Petr Koukolík.
Základy mají pilíře, které jsou na břehu. Chybí u dvou v korytě řeky. „Tam je pouze hlubinné založení, musí se udělat jímky, vyčerpat, odtěžit, a pak se teprve mohou dělat základy,“ popsal Koukolík.
Jeden z pilířů budou dělníci kvůli vysokým teplotám betonovat dnes v noci, protože nadměrná teplota přehřívá beton. „Mnohem rychleji takzvaně nabíhá a mohou vznikat trhliny. I když jsou noci tropické, je to pořád lepší než mít na sluníčku 40 stupňů Celsia,“ vysvětlil stavbyvedoucí. Firma zároveň v betonárce skladuje kamení tak, aby nebylo vystaveno slunci, chladí vodu a v pilíři má systém srážející teplotu při betonování.
V následujících týdnech začnou dělníci mezi prvním pilířem a opěrou u Lihovaru odstraňovat bednění opěry, zahájí výstavbu skruže a udělají nosnou konstrukci. „Tento proces na podolské straně už začíná, to znamená, že jsme začali stavět prostorovou skruž mezi pilířem P6 a opěrou. Následně se na březích začne budovat nosná konstrukce s tím, že ke konci roku už budeme vidět některá pole zabetonovaná. Ve vodě se udělají jímky a začne spodní stavba a základy pilířů. Koncem roku již uvidíte kus mostu, vybetonované bude první pole,“ řekl Koukolík.
Stavbu zpozdily, a zřejmě prodraží, potíže s podložím v korytě řeky i na břehu. Pod Strakonickou ulicí stavbaři objevili neznámý most a dutiny. „I když se dělaly podrobné průzkumy, tak bohužel v bezprostředním sousedství průzkumných vrtů se zjistily anomálie v geologii, které si vyžádaly jiná technická řešení,“ řekl ve středu novinářům náměstek primátora Hřib.
Cena se právě kvůli potížím zřejmě navýší. O kolik, není jasné. Praha bude na stavbu žádat peníze z evropských fondů. „Bude nutné prokázat, že most zvýší ekologičnost MHD, musíme doložit, kolik tu bude jezdit tramvají a autobusů a obecně, jak to prospěje udržitelné přepravě. Podklady se nyní připravují,“ oznámil Hřib. Po mostě pojedou autobusy číslo 118, 196 a 197, které společně s tramvajemi přepraví až 50 tisíc lidí denně.
Břehy pod předpolími mostu chce město upravit. Na smíchovské straně tak bude třeba park s lampami od výtvarníka Krištofa Kintery. „Víme, že pod mostem se často shromažďují ti, kteří nechceme, aby se tam shromažďovali. Nejlepší, jak tomu zabránit, je dát těm místům jiný obsah,“ řekl Hroza. Lampy budou z celého světa, mimo jiné z Paříže, Londýna, Japonska nebo Ruskem okupované částí Ukrajiny.
Most bude sloužit tramvajím, autobusům, cyklistům a pěším a budou po něm moci přejet záchranáři. Východní vyústění bude u severního okraje areálu Žlutých lázní, západní povede poblíž tramvajové zastávky Lihovar. Délka bude 388 metrů a šířka 16 metrů. Stavba zahrnuje obě předpolí mostu včetně lávky pro cyklisty, opěrné zdi a uměleckých děl.