Marketingové oddělení hnutí ANO je patrně nejlepší propagandistickou skupinou posledních desítek let. Ze svého šéfa dokáže udělat cokoliv, co si většina voličů právě přeje, pořídili mu punc nedotknutelnosti a zároveň v lidech vzbudili dojem, že Andrej Babiš se zajímá o jejich problémy a kdokoliv vyjádří jiný názor, je de facto nepřítelem státu. Pravda je podřadná, hlavní je spousta fotografií a videí, doplněná o tklivé statusy. Bublina plná lží a dezinformací se zatím nechystá splasknout, ale až se to stane, vyvalí se spousta špíny. Zatím ovšem voličům ANO vhání do očí slzy premiérovo video, poskládané z jeho oblíbených fotografií (které mu vybrali marketéři).
Když se člověk věnuje fungování Babišových účtů na sociálních sítích detailněji, musí uznat, že to Marek Prchal a jeho pomocníci dělají velmi erudovaně. Například Facebook totiž nabízí premiéra přesně takového, jakého si představují naivní voliči, kteří stále věří, že jim majitel hnutí ANO nabízí sluncem zalitou budoucnost.
Naprostá synergie toho, co Babiš vypráví na tiskových konferencích a toho, co se objevuje na internetu, zaručuje, že popletení „aňáci“ nepociťují pocit, že by měli shánět o ministerském předsedovi ještě nějaké další informace a zjistit tak, s kým mají ve skutečnosti co do činění a komu umožňují vládnout do té míry, že za chvíli může mít pod kontrolou kromě policie i soudy.
Dávno neplatí mantra, že bohatí lidé nejdou do politiky, aby vydělali ještě víc. Tohle tvrzení postavil Babiš na hlavu, a naopak si při svém vládnutí pořádně napakoval kapsu. Dokonce i přes zákon o střetu zájmů, jehož nedokonalou českou verzi dokázal bez mrknutí oka obejít a dál svůj Agrofert ovládá a vydělává miliardy.
Když se kvůli tomu ozvala Evropská unie, byl to opět premiérův marketingový odbor, který dokázal přesvědčit stádíčko, že se nic neděje, jen jsou na šéfa v cizině zlí a nedokážou ocenit, že vyřešil migrační krizi, brexit a další témata, o nichž tak rád vypráví Babiš báchorky českým médiím. Kdyby přece byl takový padouch, nemá tolik fotografií s evropskými státníky, zní vzkaz z PR oddělení.
Smutné na tom všem je, že tahle snůška multimediálních výstupů stačí na to, aby dostatečný počet občanů pravidelně sedal na lep muži, který je bývalým spolupracovníkem komunistické Státní bezpečnosti a podle mnoha ukazatelů i možný podvodník. Dokázal však víc než kdokoliv před ním. Absolutně ovládl mediální prostor, a to nejen tím, že si koupil dva největší deníky v zemi.
Návrat autocenzury ukázal, že se komerční média o Babišovi raději nevyjadřují, než by informovala o podivuhodném chování oligarchy třeba jen lehce kriticky. Veřejnoprávní média jsou preventivně dehonestována a vesnice stejně bere v potaz pouze to, co říkali ve zprávách na Nově. A tam se Babiš objevuje maximálně, aby si vylepšil image, nebo před volbami, kdy potřebuje co největší prostor v komerčních televizích, aby pořádně rozšířil své promo.
Vše má ovšem opět provázanost na sociální sítě, které fungují jako „více se dozvíte na“. Tam se i pochybovač může přesvědčit o tom, že by pan premiér za Českou republiku položil život, raději nespí, než by chvilku nemakal, a také ho milují všichni od sedláků po Emmanuela Macrona.
Dnes by se tedy dalo očekávat dojemné zakončení úspěšného marketingového roku. A chtělo by to nějakou skutečnou pecku, něco, co nepřekoná ani Karel Gott. Na Štědrý den je třeba selfie Andreje Babiše s Ježíškem. Nikdo přece nepochybuje o tom, že se již dlouhé roky znají.