
Tomio Okamura FOTO: Wikimedia
FOTO: Wikimedia

Přímá demokracie je pokušení naší doby. Kdo by nechtěl vrátit rozhodování do rukou lidu, když jsou politici tak nanicovatí! Zformulovat důvody, proč je dnes tzv. přímá demokracie nebezpečnou politickou naukou i praxí, je však celkem jednoduché.
Přímá demokracie problematicky vyjadřuje nedůvěru k ideji zastoupení. Ta vznikla na základě přesvědčení, že není v zájmu občanů, aby byli v politice takříkajíc full-time a vedle svých povolání se stali i politickými profesionály. Aktivisté hlásající prosazení přímé demokracie vyjadřují nedůvěru hned trojím směrem: nedůvěru v to, že by mohli být občané kvalifikovaně zastoupeni, nedůvěru v profesní a profesionální charakter politiky a nedůvěru v rozdělení společenských rolí.
Všechny tyto aspekty zastupitelské demokracie jsou výsledkem dlouhodobého vývoje. Pokud do tohoto křehkého stroje neodborně zasáhneme, škody budou nedozírné. Proto lze v této souvislosti mluvit ještě o nedůvěře v historickém smyslu: totiž nedůvěře k lidem, kteří po staletí tuto podobu demokracie vymýšleli a tříbili. Tyto čtyři společenské „nedůvěry“ působí ve společenském stroji jako časovaná bomba a prohlubují celkovou nedůvěru v politiku.
Ulice, politika, emoce – nebezpečná kombinace
Přímá demokracie prosazovaná politickými subjekty v České republice má ještě dva praktické negativní dopady. Je módní mluvit o takzvaném rozdělování společnosti, přičemž se (opět chybně) uvádějí zástupné důvody: nejčastějším je kritika určité osobnosti, která je pro část společnosti politicky či osobně nepřijatelná. Tento personální faktor jistě existuje, je však do jisté míry přirozený a zanedbatelný ve srovnání s tím, co může způsobit periodické přímé rozhodování. Politika se tím ocitá stále více „na ulici“ a opakované přímé volby zbytečně aktivizují voliče, což je vidět na záměrně vyvolaných emocích, provázejících volební klání. Tyto společenské emoce nesmíme podceňovat – právě na jejich základě se ve 20. století objevili v několika zemích diktátoři, kteří těchto citů umně využili a demokracii v Evropě takřka zlikvidovali. Přímá volba obsahuje tento ničivý potenciál. Časovaná bomba číslo dvě.
Další negativní dopad je spojen s politickým programem jednotlivých politických subjektů. Tradiční strany mají samozřejmě problémy, musejí obtížně vyvažovat křehkou rovnováhu mezi ideovým programem, zájmy voličů a reálnou politickou situací. Některé nové politické subjekty (nejčastěji takzvaná hnutí) na hledání této křehké rovnováhy rezignují a prostřednictvím tzv. přímé volby chtějí vyvolat dojem, že se lidu de facto vracejí jejich práva a že je tento systém spravedlivější.
Ve skutečnosti spravedlivější není, protože „odborníkům na veřejné mínění“ umožňuje mnohem vyšší stupeň manipulace s voliči, a to bez ideových brzdných mechanismů. Takzvaná přímá demokracie, prosazovaná explicitně subjekty typu SPD a implicitně ANO, komunisty a sociální demokracií, případně ideově prozatím neuchopitelnou Pirátskou stranou, v sobě obsahuje populistické jádro, které spoluvytváří identitu těchto subjektů. Časovaná bomba číslo tři se tudíž ukrývá v ideovém vyprázdnění některých stran.
Volba prezidenta varuje
Program pravicové, konzervativní a demokratické politiky je v tomto ohledu jasný: je zapotřebí bránit ideu a funkci zastupitelské demokracie a odmítat všechny amatérské pokusy o prosazení tzv. demokracie přímé, respektive podobu příliš radikálně formulovaných návrhů zákonů. Velkým varováním je v tomto smyslu aplikace přímé volby prezidenta, současným nebezpečím pak návrhy na přímou volbu hejtmanů.
Otázka celonárodního referenda je složitá a zřejmě u ní platí, že je uskutečnitelná jako výjimečné, krizové opatření (v konkrétním případě zřejmě možnost opuštění Evropské unie), nicméně platí, že i tyto případy by se měly řešit se značnou dávkou obezřetnosti a domýšlení toho, že naše nevratné kroky budou mít své konsekvence. Přítomnost „proreferendových“ stran a hnutí musí probudit síly, které by otázku referenda umístily do správných politických souřadnic a ukázaly na její výrazné slabiny.