Celebrity mohou významně ovlivnit výsledky voleb a občanskou angažovanost, zjistila nová harvardská studie, která zkoumala dopad veřejných prohlášení celebrit na celostátní účast voličů. Velký vliv mohou mít hlavně na mladší voliče, kteří tráví víc času na sociálních sítích.
Zpráva, kterou zveřejnilo Ash Center for Democratic Governance and Innovation spadající pod Harvardskou univerzitu, zjistila, že když celebrita podporuje občanskou angažovanost, prospívá to její „značce“ a zároveň tím posiluje volební účast.
„Právě teď mají mladí voliči relativně nízkou úroveň důvěry v mnoho vůdců a institucí, včetně tradičních zpravodajských médií – ale celebrity jsou často vzácnou výjimkou,“ řekla stanici ABC Ashley Spillanová, jedna z autorů studie.
Jedním z důkazů toho je zpěvačka Taylor Swiftová, kterou jen na Instagramu sleduje 283 milionů lidí. V roce 2018 sdílela příspěvek, ve kterém požádala své fanoušky, aby se zaregistrovali k nadcházejícím volbám. Nárůst voličů tehdy stoupl o 250 tisíc za 72 hodin. Proto se také pozorně čeká, zda v podzimních volbách podpoří Kamalu Harrisovou.
Youtuber David Dobrik zase slíbil Teslu zdarma pěti vylosovaným sledujícím, kteří ale museli být registrovaní k volbám. V důsledku toho se nově zaregistrovalo více než 125 tisíc lidí.
Minulý měsíc podpořila britská zpěvačka Charli XCX viceprezidentku Harrisovou příspěvkem o třech slovech: „Kamala IS brat“, česky „Kamala JE spratek“. Odkazovala tím na své nové album Brat, které se stalo trendem na sociálních sítích. Marketingový tým Harrisové potom obratem změnil vizuální podobu jejích stránek do zelenočerných barev alba.
„Příspěvek Charli XCX je skvělým příkladem schopnosti celebrity získat mediální pokrytí, přilákat velké davy, oslovit své fanoušky a ovlivnit konverzaci,“ poznamenala Spillanová. Lidé z generace Z a mileniálů jsou navíc podle studie obzvláště důležití, protože do roku 2028 budou tvořit většinu voličů. Obě skupiny tráví denně hodně času u obrazovek a sociální sítě jsou také jejich primárním zdrojem informací.
„Zatímco některé průzkumy ukazují, že lidé tvrdí, že názory celebrit na politiku je neovlivňují, přesnější důkazy naznačují, že jejich hlasy jsou neuvěřitelně silné,“ shrnuje studie.