Ceny pohonných hmot na čerpacích stanicích teď výrazně poklesly, protože pumpaři do cen promítli nižší spotřební daň. O jejím snížení v dubnu rozhodla vláda a schválil ji i parlament. Nedá se však očekávat, že by cena v brzké době nabrala klesající trend. „Začala motoristická sezóna, zvýšená poptávka naráží na omezenou nabídku a na trhu s palivy i ropou stále existují výrazná rizika, která drží cenu na vyšších úrovních,“ sdělil analytik Jiří Tyleček z X-Trade Brokers.
Snížení spotřební daně z pohonných hmot v období od června do konce září je jedním z vládnou navrhovaných řešení, jak se vyrovnat s nárůstem cen pohonných hmot. Vládou odhlasované snížení o 1,50,- může přinést snížení ještě o dalších 30 haléřů, protože spolu se snížením spotřební daně klesá i příslušná daň z přidané hodnoty.
„Nelze považovat za reálné zavést ve 4000 veřejných čerpacích stanic v jeden den sníženou cenu,“ uvedl Václav Loula, tiskový mluvčí České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.
Zásoby, které čerpací stanice mají, totiž byly zdaněny ještě vyšší sazbou spotřební daně – u benzinů 12,84 Kč za litr a u motorové nafty 9,95 Kč za litr. „Účinek nižších daňových sazeb se proto nemusí projevit všude hned, ale až v následujícím období, kdy se běžně zdaněná paliva odprodávají a postupně se dodávají paliva s nízkou sazbou daně,“ říká Loula.
Cena na čerpacích stanicích je však důsledkem cenotvorby každého majitele. Někdo nemusí vůbec snížit cenu, naopak jiný může snížit ještě více, než by vyplývalo ze snížení daňové zátěže.
„Pokles cen od 1. června na některých čerpacích stanicích je překvapující. Některé řetězce se rozhodly vzít na sebe ztráty z dosud neprodaných paliv, za které už byla daň určena. Image některých rafinérií a řetězců byla v posledních týdnech pošramocena kvůli zdražování. Toto se nabízí jako ‚levná‘ cesta, jak svůj mediální obraz vylepšit,“ uvádí například analytik Jiří Tyleček z X-Trade Brokers.
Za kolik budeme tankovat?
Na přímou otázku, jak změnili ceny, odpověděli pro FORUM 24 zástupci nejvýznamnějších hráčů na tuzemském trhu.
„Síť čerpacích stanic Benzina Orlen plně promítla snížení spotřební daně do svých cen paliv. Pro motoristy to znamená, že zaplatí o 1,80 Kč za litr benzinu nebo nafty méně,“ uvedl Pavel Kaidl, vedoucí odboru externí komunikace Orlen Unipetrol.
„Společnost MOL se rozhodla promítnout do svých cen snížení o 1,80,- na litr benzínu a nafty u všech 304 čerpacích stanic. Nečekáme, až se na každou čerpací stanici dostane pohonná hmota nakoupená již se sníženou daní,“ sdělil Martin Pavlíček, mluvčí společnosti MOL.
„ČEPRO přistupuje okamžitě k plošnému snížení ceny na všech čerpacích stanicích EuroOil, a to z důvodu transparentnosti, přestože jsme si vědomi, že na jednotlivých čerpacích stanicích je rozdílná výše zásob a liší se i objem jejich prodejů,“ řekl Marek Roll, specialista komunikace a marketingu ČEPRO.
„Nenastavujeme však jednotnou cenu. Pro každou čerpací stanici volíme individuální cenu – s ohledem na lokální poptávku, konkurenci, atd. Co zůstává vždy stejné, je rozsah snížení,“ dodává Roll.
Co teď ovlivňuje cenu
Pro vývoj ceny ropy na trzích a od ní se odvíjejících cen pohonných hmot bude na jedné straně záležet především na dodávkách ropy rozhodujících producentů, kam patří země OPEC, Rusko, USA, Norsko, Ázerbájdžán, Kazachstán, a na druhé straně na poptávce ve vazbě na vývoj ekonomiky. To bude platit i při časovém odkladu zastavení dodávek ruské ropy pro ČR na polovinu roku 2024. Česko neovlivní ceny ropy ani kotace pohonných hmot na komoditních burzách.
Pokud bude pokračovat válečný konflikt Rusko-Ukrajina, nelze očekávat pokles ceny ropy. Další období v přípravě na zastavení dodávek ropy z Ruska bude výrazně ovlivněno produkcí ropy významných hráčů. Ze strany OPEC zatím nezaznělo žádné silné prohlášení, že nahradí embargo ruské ropy pro země EU. „V současné době některé země OPEC neplní plánované dodávky, navíc v letech covidu se méně investovalo do těžby. Dalším důležitým faktorem pro cenu bude i vývoj ekonomiky v zemích s vysokou spotřebou ropy,“ zdůrazňuje Loula.
Další vývoj cen ovlivní hlavně geopolitické faktory. Někteří členové OPEC diskutují dle reportu Wall Street Journal o vyloučení Ruska, které nenaplňuje své kvóty. Americký prezident Biden se v následujících týdnech chystá na Střední východ. Pokud by Rusko z organizace OPEC+ vypadlo a další členové by navýšili těžbu, jednalo by se o stabilizační faktor, který by mohl zlevnit palivo také českým řidičům.
„Obecně si ale příliš nedokážu představit, že by cena v brzké době nabrala klesající trend. Začala motoristická sezóna, zvýšená poptávka naráží na omezenou nabídku a na trhu s palivy i ropou stále existují výrazná rizika, která drží cenu na vyšších úrovních,“ domnívá se analytik Jiří Tyleček z X-Trade Brokers.
Co nás čeká na pumpách
Jak pro FORUM 24 uvedli zástupci distributorů pohonných hmot, nelze vývoj cen v tuto chvíli odhadnout, protože do hry vstupuje příliš mnoho proměnných. „O budoucím vývoji cen nemůžeme spekulovat,“ řekl Pavel Kaid, vedoucí odboru externí komunikace Orlen Unipetrol.
„Jako velký distributor a prodejce pohonných hmot nemůžeme z principu predikovat další vývoj cen,“ uvedl Marek Roll ze společnosti ČEPRO, která provozuje čerpací stanice EuroOil. „Jak se bude cena vyvíjet dál, je v dnešní turbulentní době velmi složité,“ dodal Martin Pavlíček ze společnosti MOL.