Učitelská platforma vyzvala otevřeným dopisem vládu, aby začala konečně jednat jasně. Je také na čase. Vládní chaos totiž kromě všeho ostatního může i za zmatky v českých školách. Učitelé a ředitelé těchto ohrožených institucí proto musí improvizovat. Sami se již připravují na možné uzavírání škol.
„Vzhledem k aktuální epidemické situaci vás žádáme, abyste v rámci zaváděných opatření proti šíření pandemie koronaviru připravili a zveřejnili jasná a transparentní pravidla, ze kterých bude všem aktérům ve vzdělávání jasné, za jakých podmínek dojde v daném místě k rozhodnutí o uzavření škol. Současná pravidla vycházející z celorepublikového semaforu jsou nejasná a nedostatečná,“ píše Učitelská platforma v dopise adresovaném vládě.
Premiéru Andreji Babišovi, ministru zdravotnictví Adamu Vojtěchovi a hlavní hygieničce Jarmile Rážové vysvětluje, že školní docházka či nedocházka ovlivňuje životy a zaměstnání stovek rodičů, kteří potřebují být informováni jasně a včas o možném uzavření školy.
„Podle názoru řady odborníků je možné sestavit jasnou vícekriteriální hranici, po jejímž překročení je možné školy automaticky uzavírat (např. týdenní nárůst počtu nakažených v místě, věkové skupiny šíření, koncentrace ohnisek apod.). Žádná z těchto kritérií však v tuto chvíli pro školy a uživatele jejich služeb nejsou transparentně popsána,“ vysvětluje platforma a žádá, aby vláda jmenovaná kritéria pro další opatření představila.
Hektický postoj Babišovy vlády dál nechává školní instituce na holičkách. Některé základní školy už mezi rodiči zkoumají, zda jsou na distanční výuku připraveni a mají počítač, na kterém by se jejich ratolest mohla učit a komunikovat s učiteli.
Nejhorší je v současné situaci nejistota, což je patrné i z příspěvků ve facebookové skupině sdružující české učitele. Právě tam si kantoři radí mj. ohledně toho, jak situaci zvládat. Píší tam i ředitelé škol.
„Ze všech signálů je nyní jasné, že školy budou zavřené. Je potřeba je uzavřít na nezbytně dlouhou dobu cca dvou až tří týdnů. Osobně se domnívám, že čím dříve to bude, tím lépe. Proč? Pokud zavřeme pouze druhý stupeň a střední školy a uděláme to rychle, pak o to dříve se žáci vrátí do škol. Každý další den zdržení způsobí velké škody,“ myslí si Štefan Klíma, ředitel Integrované střední školy v Mladé Boleslavi.
Kromě pouhého uzavírání škol je ale podle něj důležité, aby se i nadále udržovaly sociální vazby a žáci se mohli setkávat venku. „Osobně bych neměl problém s tím, abychom následně vypomohli na prvních stupních škol. Jak to myslím? Distanční výuka se nedá praktikovat ve všech předmětech. Mohli bychom tak uvolnit dobrovolníky, kteří by vypomohli ve třídách prvního stupně. Neměl bych nejmenší problém takto jít pomoci. Ptal jsem se kolegů a kolegyň, a i oni by rádi pomohli. Díky tomu by se děti mohly rozdělit do více učeben a omezili bychom tak riziko,“ navrhuje Klíma a současnou situaci nazývá jako „chaos a zmar“.
Hygienici už na všech vysokých školách v Praze zavedli distanční výuku. Nejdříve se objevila informace, že se výuka na dálku bude týkat i středních škol, nakonec ale vyšlo najevo, že hygiena s uzavřením středních škol nesouhlasí.
Zároveň byla zavedena povinnost pro žáky druhého stupně základních škol a studenty středních škol nosit roušky během celého vyučování i o přestávkách. Roste i počet českých škol, které kvůli koronaviru musely částečně nebo úplně zavřít. Zatímco k 1. září neotevřela dvacítka škol, v pátek 11. září už bylo zavřených 247 škol. Vládní chaos tak jede dál na plné obrátky.