Stavba jako z vědecko-fantastického filmu. Metro bez řidiče, souprava všude bude včas, žádné prostoje a příjemní řidiči. Metro D spojí centrum s jižní částí města. V další fázi by se z Pankráce mělo stavět dále, cesta by pokračovala do Depa Písnice. Odklepla to radnice, takže to musí platit. Financování by mělo proběhnout také v naprostém pořádku, přestože s čerpáním fondů z EU máme zkušenosti zvláštní.
Stihne město dokončení do roku 2022?
Příběh, který krásně, až pohádkově začíná, však může skončit úplně opačně. „Vedení města a zejména sociální demokracie připravuje megalomanskou investici, která zatíží rozpočet Prahy na řadu let a může skončit krachem městského rozpočtu,“ tvrdí zlí jazykové z opozice.
První přijde na řadu úsek z Pankráce do stanice Depo Písnice. 21. 7. se na tom usnesli radní. Stavba první části metra D by měla být hotova do roku 2022, Praha by pak na stavbu mohla čerpat dotace z evropských fondů.
Padesát miliard je megalomanská cifra
Náklady jsou odhadovány v řádu několika desítek miliard korun, konkrétně padesát. „Vedení Prahy připravuje investici, která rozpočtově neúměrně zatíží město a může vést i k zadlužení, které pak Praha nezvládne splácet. Navrhovaná podoba výstavby metra za 50 mld. korun je megalomanská. Aby mohlo dojít ke stavbě, je třeba například potřeba skoupit pozemny na stavby, a vyčerpat tak všechny finance, které nám dává Evropská unie k dispozici,“ říká předseda pražské ODS a zastupitel HMP Filip Humplík.
Minulý primátor by ušetřil 20 miliard
Původní plán, se kterým přišel už bývalý primátor Tomáš Hudeček, vypadal jinak. Náklady byly odhadovány na necelých 30 miliard. Rozhodla o tom rada pod vedením tehdejšího primátora Tomáše Hudečka (tehdy TOP 09).
Nynější vedení města ale schválilo změnu záměru, kdy Praha začne stavět tzv. bezobslužné metro. Důvodem je, že náklady na stavbu budou vyšší, nižší však budou následné provozní náklady. „Vrátili jsme se k původním plánům na bezobslužný provoz, je to směr, kterým chceme stavbu vést,“ řekl již minulý týden generální ředitel DPP Jaroslav Ďuriš.
Sociální demokraté prý chystají krach
Vedení města a zejména sociální demokracie připravuje megalomanskou investici, která zatíží rozpočet Prahy na řadu let a může skončit krachem městského rozpočtu
Pražská ODS nesouhlasí s plánovanou investicí hl. m. Prahy do výstavby metra D. Samozřejmě že rozvoj městské hromadné dopravy je pro Prahu důležitý a chápeme, že zejména sídliště Novodvorská je obsluhováno pouze městskými autobusy, které svážejí obyvatele především ke stanicím metra C, jejichž kapacita je na hranici možného. Nicméně nemůžeme souhlasit s megalomanskou podobou projektu, který z původně plánovaných 25 mld. Kč vzrostl na 35 mld. Kč a nakonec na současných 50 mld. Kč. Taková investice se začíná jevit jako nereálná a městským rozpočtem neufinancovatelná. Během vlády primátora Svobody byl celý projekt výstavby metra D přehodnocen a výrazně zlevněn.
Metro D je určitě nesmírně důležitým infrastrukturním projektem. Nicméně ve variantě, která je o 25 mld. korun levnější než stávající plány.
Zmíněnou úsporu vypracovala v roce 2012 společnost Metroprojekt Praha, a. s. Podle této levnější varianty by výstavba metra začala od stanice Pankrác a v prvním úseku by se budovala přes krčskou nemocnici až do zastávky Nové Dvory.
Město dlouhodobě opomíjí fakt, že výstavba nové linky metra D má být připravována i s důrazem na architektonické ztvárnění, které v případě prodloužení linky metra A nebylo zdařilé. Pokud metro D nebude jiné, pak Praha pouze potvrdí svou provinčnost v porovnání s ostatními evropskými metropolemi.