NÁZOR / Spolupracovníci Alexeje Navalného, kterého kremelský režim vězní, zveřejnili video, jež ukazuje luxusní jachtu, kterou si spolu s dalšími nechal postavit ruský prezident Vladimir Putin. Kromě jiného se ve videu ukazuje i způsob, jakým Rusko obchází sankce.
Jachta Graceful je jednou z trojice luxusních plavidel, která ruský válečný zločinec vlastní. Spolu s Olympií a Šehrezádou byla vyrobena přímo na zakázku a podle Putinových požadavků. Jenže zatímco Šehrezáda byla po vyhlášení sankcí následujících po napadení Ukrajiny v italském přístavu Marina di Carrara zadržena a zabavena, Graceful stihla z loděnice v Hamburku „uprchnout“ a byla odtažena do Kaliningradu, odkud v červnu 2023 dorazila do Petrohradu. Nyní míří se speciálním doprovodem tzv. Severní mořskou cestou do Soči.
Páníčkovi se asi stýská po houpání na vlnách. A není divu. Vždyť jde o nejluxusnější plavidlo, které zahanbí i kuvajtské šejky.
Na otevřené horní palubě je umístěna přistávací plocha pro vrtulníky, hned vedle je salonek s kulatým stolem pro 12 míst, obří vana a dvě fontány typické pro všechna Putinova sídla. To ale není všechno, jak by prohlásil guru teleshoppingu Horst Fuchs. Na palubě, kde se nachází kapitánský můstek, je salonek s klavírem, třemi pohovkami a obří televizí.
Na další palubě, která je určena výhradně pro samotného Putina, je pak umístěn transformovatelný bazén, který lze přeměnit na taneční parket, a také kino. Je zde jídelna se stolem pro 12 osob vybavená krbem. V Putinově ložnici stojí obrovská postel orámovaná sloupy a v kajutě vedle ložnice je umístěn speciální telefon a model druhé carovy jachty – Šehrezády.
Z ložnice je možné sejít po schodech do tělocvičny, kde jsou umístěny nejlepší cvičební stroje Hoist Fitness z USA. Je zvláštní, že ruský vůdce využívá západní zařízení a nevybavil svoji lodičku přístroji ruskými. Aha, ono to vlastně vůbec zvláštní není, protože v Rusku se nic takového nevyrábí. A cvičit s kamenem přivázaným na provaze se zjevně Putinovi nechce.
Na této palubě jsou pak kajuty pro hosty a pro posádku a také „garáž“ pro dva čluny a několik vodních skútrů.
Rekonstrukce, kvůli které jachta kotvila v Hamburku, zahrnovala natření trupu, výměnu helipadu a palub, instalaci lehátek a slunečníků, opravu nábytku, leštění mramoru, úpravu zvukové zóny sauny, opravu výtahů, bazénu a vířivky a také výměnu vybavení Putinovy kajuty, protože „staré“ vybavení se mu zřejmě již zdálo málo luxusní.
Celkový rozpočet jachty se všemi opravami a zábavou činil na loňský rok 32 milionů dolarů, tedy asi tři miliardy rublů. Jen dřevěné výrobky stály 240 milionů rublů, nová pohovka 4 miliony rublů, koberce 6 milionů, konferenční stolek téměř 8 milionů, instalace dvou palubních krbů 10 milionů a mořský bazén spojený s jachtou 208 milionů rublů. Luxusní musejí být i další doplňky, a tak třeba obyčejný hřeben na vlasy, byť už ho Putin ani moc nepotřebuje, stál 11 000 rublů, tedy téměř tolik, kolik je v současné době životní minimum v Ruské federaci. A tři pancéřové deštníky, které mají odolat střelbě z kalašnikova, vyšly na 1,2 milionu rublů. Inu, zkrátka pakatel.
A jak Rusové obcházeli v tomto konkrétním případě rekonstrukce carovy jachty sankce? Ještě v září 2021 se na jachtě rozbil systém s displeji, který umožňuje upravovat parametry motoru. Estonská společnost „Briz Marine“ souhlasila nejen s nákupem a dovozem displejů do Ruska, ale také s pomocí s jejich přeprogramováním. Estonský prostředník vyzvedl zařízení v Petrohradě, našel kurýra, který vše odvezl do továrny v Německu, a letos na jaře se opravené zařízení vrátilo do Ruska.
I přes vyhlášené sankce pokračovali ve spolupráci i italští dodavatelé. Fakturu za vybavení připravili bez jakýchkoliv „kompromitujících“ údajů. Nejprve ji vystavili ruské společnosti, která jachtu spravuje, poté estonské společnosti, a nakonec vše zaplatila společnost z Dubaje. Po zaplacení bylo zboží z Itálie odesláno do Litvy, odkud bylo doručeno do Kaliningradu přímo na jachtu.
Podle informací Navalného spolupracovníků se jen za války utratily za tuto Putinovu hračku 3 miliardy rublů, z toho dvě miliardy stála oprava, miliarda pak vyšla na údržbu, platy posádky, režii, komunikaci, palivo, kotvení apod. A peníze se podle nich budou utrácet i nadále.