Vedení hlavního města Prahy zvažuje zvýšení jízdného v městské hromadné dopravě. Roční kupon by tak mohl zdražit ze současných 3650 na 5500 korun. Velmi ostře proti tomu vystoupil poslanec za sociální demokracii a bývalý náměstek pražské primátorky pro dopravu Petr Dolínek. Podle někdejšího místopředsedy ČSSD jde o podraz na Pražany. Sociální demokraté po vypadnutí z pražského zastupitelstva v minulých komunálních volbách zoufale hledají témata, pomocí kterých by na sebe upozornili a vymezili se vůči současné koalici.
Dolínek ke zvažovanému záměru zdražit roční kupon městské hromadné dopravy vydal zvláštní tiskovou zprávu, ve které se proti návrhu velmi silně ohradil. Zatím ale není vůbec jasné, jak celá záležitost dopadne a zda si Pražané opravdu za veřejnou dopravu připlatí. Podle náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě) není v současné chvíli na ničem koaliční shoda.
Z toho, co poslanec píše, je znát, že by se na prvním místě rád zavděčil lidem, kteří hromadnou dopravu používají a kterých by se zvažované zdražení dotklo. Je to velmi podobné tomu, když sociální demokraté v Praze nedávno kritizovali plánované zvýšení nájemného v pražských obecních bytech a označili ho za asociální.
Působí to především jako prvoplánová snaha oslovit konkrétní skupinu potenciálních voličů, kteří by mohli do budoucna zajistit návrat sociální demokracie do zastupitelstva hlavního města Prahy. Mávání slovy jako „asociální“ či „podraz“ ale pro obnovení důvěry Pražanů v sociální demokraty stačit nebude.
„To si jako nové vedení Prahy myslí, že se propadly jen obecní příjmy? Že Pražané se mají a v příštích měsících budou mít lépe, takže jim může zdražit další službu? Praha je bohaté město a v této situaci by se mělo za své občany naopak postavit a pomoci jim. Zdražení MHD je podraz na Pražany ze strany současné koalice,“ rozčiluje se bývalý náměstek primátorky Dolínek.
Situace hlavního města není vůbec jednoduchá. Kvůli koronaviru očekává finanční propad ohledně městské hromadné dopravy až dvě miliardy korun a celkově by příjmy Prahy měly klesnout až o 12 miliard korun. Je proto logické, že město za takových podmínech zvažuje různé možnosti, kde prostředky naopak získat.
Velmi levná hromadná doprava
Důležité je, že vedení Prahy nepřemýšlí jen o zvýšení jízdného. Podražit by mohla i cena parkovného. Právě to by mohlo zabránit tomu, před čím varuje Dolínek. Ten totiž zdůrazňuje, že zlevnění ročního kuponu v roce 2015 (z 4750 na 3650 korun), ke kterému přistoupilo vedení hlavního města, jehož byl součástí, „učinilo pražskou veřejnou dopravu velmi atraktivní a ekonomicky dostupnou pro drtivou většinu Pražanů a přilákalo spoustu nových cestujících“.
Tento efekt by samozřejmě bylo dobré zachovat, k čemuž může napomoci i to, že cena ročního kuponu MHD půjde sice nahoru, ovšem spolu s tím podraží i parkovné. Druhá otázka je, zda by nestačilo vrátit cenu kuponu na původních 4750 korun a zda je skutečně nutné ji zvýšit až na 5500 korun.
Dolínek tvrdí, že vedení hlavního města chce Pražany, které se podařilo motivovat k tomu, aby používali hromadnou dopravu, z ní znovu nesmyslně vyhnat. Kdyby případné zvýšení jízdného mělo mít tento efekt, bylo by to rozhodně špatně. Další věc je, že roční kupon na MHD je v Praze velmi levný a jeho cena by nebyla nijak přehnaná ani po zvažovaném zdražení.
Halasný povyk, který spustil bývalý náměstek primátorky, je tak nepřiměřený i v tomto kontextu. O žádný podraz na Pražany nejde. To jen pražská sociální demokracie by se ráda vrátila na výsluní, a proto se chytá každé příležitosti, u které má pocit, že skýtá šanci získat cenné politické body u obyvatel Prahy.