Krizi okolo koronaviru využila čínská investiční skupina reprezentovaná v Česku Jaroslavem Tvrdíkem spolu s poradcem prezidenta Martinem Nejedlým k nenápadnému, leč zásadnímu posílení svého vlivu na českém mediálním trhu. Dá se očekávat tvrdý tlak na způsob, jakým česká média budou referovat o komunistické Číně. Poslušní získají více peněz za reklamu, svéhlavým budou kohoutky přiškrceny.
V průběhu tohoto týdne získala čínská finanční skupina CITIC prostřednictvím své společnosti Rainbow Wisdom Investment majoritní podíl v největší tuzemské mediální agentuře Médea. Uplatnila totiž svou opci a v Médee má teď už více procent než její druhý vlastník – Jaromír Soukup.
Přesně je to 57 procent. Soukup dál drží většinu ve společnost Empresa Media (Televize Barrandov, časopisy Týden, Sedmička, Exkluziv…).
Tvrdík a Nejedlý pro Čínu a Hamáčka
Čínskému státnímu koncernu se tak otevírá cesta k vlivu na většinu tuzemských médií. Ta jsou často závislá na příjmech z inzerce, kterou u nich zadává právě mediální agentura Médea.
Opravdu nejde o málo peněz. Médea obhospodařuje reklamní rozpočty na úrovni tří miliard korun ročně. A již nyní se podle informací z důvěrného zdroje připravuje v hlavách nových akcionářů plán na rozdělení médií podle jejich vztahu k Číně. Ta, která budou vstřícnější, získají lepší podmínky, a tím i vyšší reklamní příjmy.
Hlavními strůjci zmiňovaného obchodu jsou bývalý ministr obrany a volební manažer ČSSD Jaroslav Tvrdík a poradce prezidenta Martin Nejedlý, kteří si pro povolení dokončit tuto transakci zajeli osobně začátkem března do Číny.
Dokončení uvedené transakce je podle insiderů důležité pro oba hlavní aktéry. A to ze dvou důvodů. Zaprvé chtějí získat důstojnou protiváhu vůči předsedovi vlády a jeho médiím z vydavatelského domu Mafra (Mladá fronta Dnes, Rádio Impuls, iDnes.cz, Lidové noviny atd.).
Nutno dodat, že ona mediální síla je určená především pro ČSSD a konkrétně pak pro ministra vnitra Jana Hamáčka, který je dlouhodobým zastáncem Číny. Je i jedním ze signatářů tzv. dopisu čtyř nejvyšších ústavních činitelů na podporu jednotné Číny.
A za druhé – podle zainteresovaných je třeba změnit mediální obraz Číny v Česku.
Média podle Číny: někomu cukřík, pro jiné bič
A pak je tu ještě třetí důvod, o kterém se zatím takticky nemluví: příprava na dobu, až Miloš Zeman nebude prezidentem. Tvrdík s Nejedlým hledají způsob, jak si udržet svůj stávající mocenský a politický vliv.
Podstatné však je, že stranou pozornosti veřejnosti se Číňané dostávají do největší mediální agentury v Česku, na které jsou některá média doslova závislá.
Nelze tak vyloučit, že čínský většinový vlastník CITIC využije tuto cestu k tomu, aby buď přímo zasáhl, nebo upravil kritické názory, které nyní některá média publikují.
Zároveň tak vzniká na trhu velmi nebezpečný precedent, kdy jednoho z hlavních hráčů na mediálním trhu bude vlastnit firma, která je otevřeně součástí čínské státní propagandy.
Vyšlo na webu Hlídacípes.org.